Brendan GleesonDonald Horner
James NortonPhilip
Lesley ManvilleFiona
Alistair PetrieSteve Crowley
Simon CallowJudge

Manden i hytten

Boligpriserne er på evig himmelflugt og griske ejendomsspekulanter presser uden blusel velmenende borgere ud af byen. Denne tendens opleves alt for ofte i alverdens storbyer. Selv udenfor bymidten kan man pludselig blive tvunget til at skulle flytte fra hus og hjem i en hastig fart.
I den britiske film Mit hjem i Hampstead fremmales denne problematik med store og melodramatiske penselstr√łg. Instrukt√łren Joel Hopkins lattermilde feelgood-film skildrer den amerikanske enkefrue Emily Walters (Diane Keaton), der f√•r ejendomsretten over en st√łrre lejlighed lidt nord for London efter hendes mand pludselig d√łr. Det viser sig dog, at manden b√•de var hende utro og havde en bundr√•dden √łkonomi. Emily st√•r derfor med h√•ret i postkassen, og nu er gode r√•d dyre. Hendes naboer er dog klar til at hj√¶lpe Emily ud af miseren. Men de har en skjult og selvisk dagorden gemt i √¶rmet. Samtidig opdager Emily tilf√¶ldigvis den dj√¶rve og korpulente Donald Horner (Brendan Gleeson), der bor i en faldef√¶rdig hytte p√• den anden side af gaden. Emily st√•r til at blive smidt ud af sin lejlighed, og Donald st√•r til at miste sin hytte. Sammen tager de kampen op mod nidk√¶re myndigheder og gr√•dige naboer. Donald viser sig paradoksalt nok at blive Emilys redning og indgang til et nyt liv. Inden da skal de dog g√• en masse grueligt igennem.

Romcom
Mit hjem i Hampstead er baseret p√• den sande historie om den hjeml√łse mand Harry Hallowes, der fik tildelt 2 millioner pund for sin grund p√• Hampstead-hede i 2007. Resten af persongalleriet er pure opspind. Manuskriptet er skrevet af den dygtige Robert Festinger, der stod bag manuskriptet til Todd Fields fremragende film In the Bedroom. Historien i Mit hjem i Hampstead kan passende betegnes som en romcom, hvor dialogen til tider smutter som en lille flad sten henover vandoverfladen og andre gange synker helt til bunds som et stort klippestykke. Det springer tydeligt i √łjnene, at instrukt√łren og manuskriptforfatteren har v√¶ret i tvivl om, hvilken stemningstone filmen skulle have. Det ene √łjeblik fors√łger filmen at efterligne klassisk engelsk socialrealisme for i det n√¶ste √łjeblik at sl√• over i t√•krummende h√łjstemt melodrama af den slags, der bliver vist p√• kommercielle tyske kanaler som RTL sent om eftermiddagen. Dette er klart filmens st√łrste dramaturgiske akillesh√¶l.

Rygraden i filmen
I de to altoverskyggende roller ses Diane Keaton som den forfjamskede, akavede og idealistiske Emily og Brendan Gleeson som den egenr√•dige, livskloge, og st√•lsatte eneboer Donald. Emily-figuren minder forbl√łffende meget om Mary-figuren fra Woody Allens mesterv√¶rk Manhattan. Emily og Donald udg√łr rygraden i filmen, mens en h√•ndfuld karakterer passerer deres slagne vej. V√¶rd at n√¶vne er den udspekulerede og underkuede underbo Fiona (Lesley Manville), der iv√¶rks√¶tter en kampagne for at f√• r√łmmet Donalds hytte, s√• de kan lukrere p√• de forventelige boligstigninger. Lesley Manville g√łr det glimrende som intrigant og kalkulerende forstadsfrue. Ellers er Jason Watkins irriterende sjov som den slibrige og anmassende advokat James, selvom karakteren ender som ren karikatur. Selvom skuespillet er ganske udm√¶rket, er det langt fra med til at g√łre Mit hjem i Hampstead til en lydefri filmoplevelse.

Blandet urtehave
Det er ikke f√łrste gang, at instrukt√łren Joel Hopkins skildrer modne mennesker, der forelsker sig i deres livs efter√•r. Samme tematik var omdrejningspunktet i Sidste chance, Harvey. Mit hjem i Hampstead er en blandet urtehave af den slags som Donald har groende ved sin hytte. Filmen sv√¶ver lettere ueffent mellem flere genrer og har desv√¶rre en tilb√łjelighed til at havne i det klichefyldte luftlag. Ydermere er den langt hen ad vejen temmelig forudsigelig. Modsat har den flere kvaliteter i dialogen og det kr√łllede persongalleri. Budskabet om at k√¶rligheden pludselig spirer, n√•r man mindst venter det er prisv√¶rdigt, og det overd√łver heldigvis kritikken af skruppell√łs ejendomsspekulation, der ellers ansl√•s alt for kraftigt i begyndelsen af filmen. Hvis man er i st√łdet til en rimelig vittig og livebekr√¶ftende film uden s√• meget kant og tyngde, s√• er Mit hjem i Hampstead et ret godt valg.

Darling19/10
Kære far19/10
Brylluppet12/10