Anmeldelsesdato:28-07-2017
Ewen BremnerSpud
Jonny Lee MillerSimon
Robert CarlyleBegbie
Anjela NedyalkovaVeronika
James CosmoRentons far

Tilbage til Edinburgh

Det er 20 √•r siden, at Danny Boyle br√łd igennem med et visuelt spark i de fine fornemmelser i form af Trainspotting, som med et overskud af energi og fort√¶llegl√¶de f√łrte os ind i 4 skotske junkiers tr√łstesl√łse liv, der alligevel fik en form for eget v√¶rd gennem den usentimentale og aldrig ford√łmmende skildring. Et tidsbillede best√•ende af febervilde dr√łmme, pr√¶cis og ukonventionel brug af musik og ikke mindst en billedside, der pegede frem i tiden med sine myriader af fr√¶kke kneb og visuel opfindsomhed. Trainspotting var som ganske f√• film fra 1996 et barn af tiden.

Der har de sidste mange √•r hvilet en stille forbandelse over forsinkede forts√¶ttelser. Utallige er eksemplerne p√•, at man er vendt tilbage til tidligere guldrandede enge for blot at konstatere, at det, der virkede 10-15-20 √•r tilbage i tid, har tabt sin magi. Og i den f√łrste lille halve time af Danny Boyles p√• papiret sv√¶rt begribelige tilbagevenden til det univers, som skabte hans egen karriere, st√•r det aldrig helt klart, hvad pointen er. Originalen sluttede som man m√•ske husker med, at Ewan McGregors figur Renton stak af med de mange penge, som firkl√łveret havde skaffet. Han svigtede f√¶llesskabet og efterlod Spud, Sick Boy og Begbie tilbage i den heroinsump som Edinburghs underklasse k√¶mpede i.

Vi l√¶rer, at Renton med det borgerlige navn Mark Renton har levet sit liv de sidste 20 √•r i Amsterdam, mens de efterladte hver for sig har skullet kapere svigtet. Begbie bag tremmer, Spud i et fortsat heroinmisbrug og Sick Boy i en halvforhutlet tilv√¶relse som barejer og pengeafpresser. Af √•rsager, der aldrig helt bliver forklaret, mens filmen flakker lidt ubeslutsomt rundt mellem de fire personers historier, tager Mark tilbage til Edinburgh og g√•r i gang med at ops√łge sine gamle venner. Det resulterer ikke overraskende i et par solide lag t√¶sk. Det var trods alt ikke blot kontanter, men ogs√• h√•bet om en anden fremtid, han stjal fra dem dengang tilbage i deres midt-tyvere.

Hans bes√łg varer ved, for trods fors√łget p√• at etablere et nyt liv v√¶k fra milj√łet, s√• er Mark i virkeligheden ikke kommet meget l√¶ngere end de andre. Efter en slags forsoning med Spud og Sick Boy g√•r de tre i gang med et nyt eventyr, men med en h√¶vnt√łrstig og vanen tro bindegal Begbie p√• fri fod efter √•bningsscenens vellykkede flugtfors√łg fra f√¶ngslet, s√• er bliver arbejdsvilk√•rene ikke de bedste.

Den fragmenterede og ufokuserede indledning p√• filmen f√•r en overgang projektet til at se pinligt antikveret ud. Et anstrengt og utrov√¶rdigt fors√łg p√• at skabe samme friske stemning som i originalens provokerende naturlige brud med konventionerne. Men netop som man er klar til at afskrive genoplivningen som simpel spekulation, s√• sker der noget. N√¶sten um√¶rkeligt kittes holdet sammen igen som en trov√¶rdig enhed i historien. Man glemmer den indledende frustration og forst√•r id√©en med at samle gutterne. Det centrale er ikke i s√• h√łj grad 'hvad der s√• skete', men snarere et nyt studie af sk√¶bner ‚Äď denne gang ikke ungdommens jagt p√• en mening med livet, men de midaldrendes spirende erkendelse af "at det var s√• det". Der er ikke andet i livet end det vi selv putter i det, og historiens fire hovedpersoner m√• igennem hver deres erkendelsesproces af, at de har fundet deres plads i livet.

T2 Trainspotting bliver p√• intet tidspunkt den samme tidsdefinerende oplevelse som originalen, og dens indledende kamp med at f√• historien banket i gang undrer, n√•r nu der rent faktisk er en frisk pointe med at forts√¶tte historien. De centrale skuespillere finder fint ind i deres nu 20 √•r √¶ldre figurer, og vi mindes hvorfor vi holdt af dem trods alle deres svagheder ‚Äď og samlet set ender projektet som en helt fornuftig forts√¶ttelse for dem, der har set og holdt af originalen.

Danny Boyle og manuskriptforfatter John Hodge har indtalt et sp√¶ndende kommentarspor, der lige som den 25 minutter lange samtale mellem Boyle og tre af hovedrolleindehaverne er super hyggeligt, hvis man er i det nostalgiske hj√łrne. De er gode til at huske os p√• at universet er rykket frem til i dag, men de har alligevel en fod i 1996-filmen ogs√•.

Ellers er der en lille (passende) mini-film om eks-junkie-klubben Calton Athletic og over en halv times slettede scener. 29 stykker i alt, så lange er de ikke, men fedt lige at få dem også.

Human Flow9/11
The Shining9/11