Oliver BøtcherVincent
Anne-Grethe Bjarup RiisMor
Dar SalimVincents far
Albert Rudbeck LindhardtVincents bror
Tommy KenterKiosk-Arne

Spillet er ude, fister medister!

Der er ikke ligefrem et væld af hårdkogte privatdetektiver i den danske filmhistorie. Dansk film har kun sjældent været fyldt med kombinationen af trenchcoats, bløde hatte og indviklede kriminalgåder. Men nu har Danmark endelig fået sin helt egen indædte gådeløser. Hun hedder AC, er en kombination af Philip Marlowe, Sherlock Holmes, Miss Marple og Nancy Drew og, nåh ja, så er hun 10 år gammel. Der er heller ikke nogen af de andre nævnte detektiver, der har en spydig varan til at kommentere deres sager. Så AC er faktisk ret unik. Det samme er Nabospionen, der er en gennemført og stilfuld dansk animationsfilm.

Copenhagen Bombay
AC (Simone Edemann Møgelbjerg) hedder egentlig Agathe Christine – med en slet skjult reference til skaberen af flere berømte detektiver – og hun er lige flyttet til byen med sin mor, storesøster og lillebror. Her får hun hurtigt indrettet sig et kontor i pulterkammeret – komplet med saftevands-automat og hjemmelavede detektiv-opfindelser. Mor (Anne-Grethe Bjarup Riis) er ikke entydigt begejstret for AC’s detektiv-hobby og ser hellere, at hun kommer ud og får sig nogle jævnaldrende venner. Men AC helmer ikke og kommer på sporet af mystiske tyverier hos Kiosk-Arne (Tommy Kenter). Mistanken falder hurtigt på drengen Vincent (Oliver Bøtcher) med det lange pandehår; hvorfor skulle AC ellers få sådan en rutschebane-følelse i maven, hver gang hun ser ham?

Nabospionen – som jeg undrer mig over ikke hedder Nabodetektiven – er en veloplagt lille film, der elegant jonglerer alle 10-åriges trængsler med et veludført detektiv-mysterie. Det er lige så interessant at følge AC’s kamp for at være sig selv, som det er at følge opklaringen på Kiosk-mysteriet; for han er da lidt mystisk ham Vincent. Det kombineres med en befriende fri fantasi. AC fantaserer i sort-hvid om at være en gammeldags detektiv, men i ‘virkeligheden’ bliver hun også venner med en konstant voksende talende Varan (Søs Egelind) og er i stand til at bygge avancerede kameradroner. Nabospionen gør intet forsøg på at forklare, hvad der er opdigtet af AC’s opfindsomme hjerne, og hvad der er virkelighed. Det er forfriskende fantasifuldt og underholdende.

Copenhagen Bombay
De sort-hvide, noir-inspirerede detektiv-sekvenser er det tydeligste eksempel på filmens sprøde visuelle side. Den kulørte, papirsklip-lignende stil og ekspressive animation er en fryd for øjet og kombineres med fantastisk musik med masser af genre-inspiration. Begge dele får det maksimale ud af, hvad jeg gætter på må have været, et smalt budget. Det eneste der trækker Nabospionen lidt ned er, at mysteriet ikke helt kan bære den ellers korte spillefilmslængde. Lidt gentagelse og træthed sætter ind mod slutningen, og jeg havde måske hellere set hele historien forkortet og gjort til en enkelt episode af en længere serie. Det fine persongalleri ville helt sikkert kunne trække flere eventyr med AC.

Det skal nu ikke stoppe nogen fra at se Nabospionen, der ikke alene leverer en sej dansk detektiv til både børn og voksne, men også fastslår at instruktør Karla von Bengtson – der tidligere har imponeret med den kortere Tigre og tatoveringer – er en af de mest interessant kræfter i dansk animation netop nu. Jeg glæder mig allerede til at se, hvad hun finder på næste gang.

The Square23/11

Hvad er Robocops tredje direktiv?