Sherwan HajiKhaled
Niroz HajiMiriam
Ilkka KoivulaCalamnius
Janne HyytiäinenNyrhinen
Tommi KorpelaMelartin

En flygtning krydser sit spor

Finner siges at være reserverede og gå med kniv. Begge slidte klicheer optræder i Aki Kaurismäkis lille perle af en film Lys i mørket. Pudsigt nok opleves de ikke som klicheer, men som vellykkede psykologiske og dramaturgiske greb. Til dem der ikke kender Kaurismäkis filmiske univers kan det kort oplyses, at han ofte skildrer randeksistenser, der kæmper med livets lunefulde, brutale og omskiftelige vinde. Budskaberne er ofte humanistiske og humoren tragikomisk. Filmteknisk set skildres dette gennem en afdæmpet minimalistisk visuel stil, hvor fast kamera og en udsøgt sans for omgivelsernes naturlige stemningspotentiale samt et velklingende lydspor er allestedsnærværende. I sin seneste film opfylder Kaurismäki denne formular til fulde – lige bortset fra at han lidt atypisk behandler et dagsaktuelt emne – i dette tilfælde den famøse flygtningeproblematik.

Camera Film
Fugl Føniks
Helsinki danner stemningsfuldt baggrundstæppe for Lys i mørket. Således udsættes tilskueren for en håndfuld iøjnefaldende locations i form af tilrøgede barer, anonyme offentlige kontorer, dunkle parkeringshaller og en tågeindhyllet havnekaj. Samtlige steder er skildret med fast kamera og med få afvigelser i form af panorering. Nærbilleder benyttes stort set ikke. Den knastøre humor afspejles derfor i den visuelle stil. De første indstillinger af den syriske flygtning Khaled (Sherwan Haji), der ankommer til Helsinki med skib, er fremragende. Han dukker bogstaveligt talt op fra en bunke kul som en anden fugl Føniks. Samtidig følger tilskueren den tilknappede og noble Wikström (Sakari Kousmanen), der smutter fra sin alkoholiserede kone og efterfølgende vinder en større sum penge i kortspil, som han vælger at investere i en restaurant. To handlingsmæssige og tematiske forløb om flugt er således ubesværet blevet slået an, og efter 40 minutter krydser Khaled og Wikström spor i en kort nævekamp, der på ejendommelig vis fører til, at Khaled får arbejde på Wikströms restaurant.

Uforglemmelige scener
Handlingsfremdriften i Lys i mørket må siges at være en kende træg, men det kompenseres af det skøre og skæve persongalleri. I centrum står Wikström som den lettere desillusionerede, men meget hjertevarme og barmhjertige samaritaner-skikkelse, der søger nye græsgange i form af restaurantdrift med tre excentriske medarbejdere, der alle fungerer som perfekte prototyper på Kaurismäkis deadpan humor. Én blandt flere uforglemmelige scener finder sted, da Wikström mod sin vilje er tvunget til at ændre menukortet til sushi, da gæsterne udebliver. Pludselig anduver en bus med snakkesalige asiatere. De får en temmelig utraditionel anretning, da de løber tør for laks. Alt imens er myndighederne på udkig efter illegal arbejdskraft og en flok nynazistiske bøller iført læderjakker og rygmærker fra Finlands befrielseshær jager den sagesløse Khaled. Ikke nok med det, så kæmper Khaled en indædt og frugtesløs kamp for at få sin elskede søster Miriam (Niroz Haji) til Finland.

Camera Film
Lys i al mørket
I snart 40 år har Kaurismäki fløjet andre luftveje som den egensindige og spraglede fugl han er i finsk film. Med sin helt unikke stil, egensindige karakterer og rørende historier har han tryllebundet publikum. Det gælder lige fra de kultagtige Leningrad Cowboys-film og til den eksistentielle Manden uden fortid. På det seneste har Kaurismäki valgt at kaste lys over den højaktuelle flygtningeproblemtik, hvilket blev foregrebet i den forrige film Miraklet i Le Havre. Lys i mørket er en stikpille eller bedre en sylespids kritik af vores formørkede og frygtsomme samfund, der vender ryggen til fremmede elementer. Filmen har alle grundingredienserne til en ægte Kaurismäki film og ikke nok med det, så indeholder den et rungende og utvetydigt budskab om, at menneskelighed og kærlighed altid bør sejre over fremmedhad, forfølgelse og fatalisme. Nu er der blot at vente på, at Kaurismäki disker op med endnu en særegen film, så vi igen kan flygte fra virkeligheden og opleve lys i al mørket.

Hvem debuterede som instruktør i 1978 med ungdomsfilmen Vil du se min smukke navle??