Zoe KazanEmily
Holly HunterBeth
Ray RomanoTerry
Anupam KherAzmat
Zenobia ShroffSharmeen

Apatow-typen

De er tit komikere. De har altid en hurtig replik klar, og når de ikke har, så forstår de at være akavede på den helt rigtigt sjove måde. Hvis ikke de er komikere, så kunne de næsten lige så godt være det, med deres kvikke observationer om livet og deres perfekt sjove ordvalg i enhver situation. En ting er sikkert, de er altid sjovere end dig og mig. Måske lige så sjove, som vi ønsker vi er. Jeg taler selvfølgelig om karaktererne i komedie-kongen Judd Apatows film – både som instruktør og producer. I The Big Sick er de tilbage igen for fuld kraft, men det er heldigvis også den menneskelige varme og følelsesmæssigt troværdige tone, der er i Apatows film, når de er bedst.

Det er ellers en noget usandsynlig historie filmen lægger for dagen. Når stand-up komikeren Kumail (Kumail Nanjiani) ikke kæmper med at få folk til at grine på scenen, så kæmper han sig vej gennem en hær af kvinder med pakistansk baggrund som Kumails traditionelle mor åh-så-gerne vil have, at han gifter sig med. En dag møder Kumail Emily (Zoe Kazan), og de to forelsker sig hurtigt. Deres forhold kommer dog i krise, da Emily opdager, at Kumail har holdt sin families holdning til amerikanske kvinder hemmelig. Endnu værre, så rammes Emily af en livstruende sygdom, der sender hende i koma. Det får Kumail til at indse, hvor meget han elsker hende, og han iler til hendes side på hospitalet. Noget Emilys forældre Beth (Holly Hunter) og Terry (Ray Romano) ikke er entydigt glade for.

Det lyder som en typisk søgt romantisk komedie, men som du kan se ovenfor, så hedder Kumail faktisk Kumail i virkeligheden. Det skyldes at filmens manuskript er skrevet af ham, og den virkelige Emily, Emily V. Gordon, og baseret på deres første møde. Om det hele foregik på præcis samme måde, er nok tvivlsomt, men historien om deres koma-romance er grundlæggende sand. Tror du lige det hæver filmens romantiske værdi med 200%? Ja, det gør det.

The Big Sick er ikke instrueret af Apatow, men af Michael Showalter. Han har ellers, især som manuskriptforfatter, mest stået bag mere gakkede produktioner som Wet Hot American Summer og They Came Together. Men The Big Sick er nu alligevel en klassisk Apatow film hele vejen igennem. Den er spækket med karakterer, der selv når de bliver lige lovligt røvhulsagtige har benene solidt plantet i ægte følelser. De er med andre ord menneskelige som ind i helvede, selvom de er i den Apatow-højnede virkelighed, hvor alle lige er den tand sjovere end i vores verden. Det gør det nemt både at grine med karaktererne, men også at mærke når det for alvor gør ondt.

The Big Sick er hylende sjov, ikke mindst fordi humoren kommer naturligt ud af karakterernes væremåde og reaktioner, i stedet for altid at gå efter det billige grin, som vi ellers ofte ser det fra Hollywood. Det løst strukturerede manuskript er ikke bange for at give plads til sidespring, og karaktererne luft til at skabe en relation til hinanden og publikum. Det er samme tendens, der til tider har gjort Apatows produktioner lige lovligt flommede. The Big Sick tager sig da også god tid til at nå sin afslutning, men det generede ikke mig. jeg havde bare lyst til at tilbringe endnu mere tid med filmens personer.

Det skyldes selvfølgelig også det fremragende cast. Kumail Nanjiani er en charmetrold som sig selv i hovedrollen, mens Zoe Kazan troværdigt tager pladsen som hans udkårne. Men det er Ray Romano og Holly Hunter der løber med filmen som Emilys forældre. De spiller simpelthen fremragende, og deres langsomme optøning til Kumail er en stor del af filmens bankende hjerte. Romano og Hunter lykkes med at være både hylende sjove, og levere den oprigtige pinsel, der ligger i frygten for at miste et barn for altid. Samme nuancer tildeles også Kumails familie, især Anupam Kher og Zenobia Shroff som de fortvivlede forældre og Adeel Akhtar som Kumails rivaliserende bror. De bliver langt mere end de stereotyper, de kunne have været.

The Big Sick er befolket af Apatow-typer, der er sjovere end de fleste af os nogensinde bliver. Men den er også befolket med ægte følelser og enorm charme. Den har romantik, humor og fantastiske karakterer, men den glemmer heldigvis heller ikke det pinefulde ord, der rimer på hjerte og har så stor plads i livet. The Big Sick er den bedste romantiske komedie i mange år.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Silence of the Lambs var oprindelig tænkt som Gene Hackmans instruktørdebut med Michelle Pfeiffer i rollen som Clarice Starling – hvem var det, der i stedet tog instruktørkasketten på?