Hjemme i Verden

Varighed:55 minutter
Instruktør:Torben Skj√łdt Jensen

Premieredato:17-08-2017
Kirsten Thorup

Med forfatteren på rejse i barndomsbyen

Ens barndomsby er b√•de et sted mange flytter fra og vender tilbage til. Stemningerne, gaderne og menneskene i barndomsbyen udg√łr nemlig en guirlande af st√¶rke erindringer. Hvis man ovenik√łbet har en livlig fantasi og form√•r at oms√¶tte den til tekst, s√• rummer ens barndomsby et skatkammer af gode fort√¶llinger. Det har den danske forfatter Kirsten Thorup for l√¶ngst erfaret. I sine mange anmelderroste b√łger kredser hun om barndom og ungdom i lillebysamfund. Nu kommer der minsandten en dokumentarfilm, der stiller skarpt p√• Thorup og hendes barndomsby Gelsted p√• Fyn. Selvom de f√¶rreste nok kender byen, vil man uv√¶gerligt kunne genkende de stemningsbilleder, der s√• smukt og eftert√¶nksomt gestaltes i dokumentarfilmen med titlen Hjemme i Verden og med instruktion af Torben Skj√łdt Jensen. Filmen benytter en klassisk observerende fort√¶lleform komplementeret med forklarende interviews, arkivbilleder og f√• dobbelteksponeringer, der giver filmen et lidt mere kunstnerisk eksperimenterende tilsnit.

Babyfilm
Dr√łngod fort√¶llerske
Lad det v√¶re sagt med det samme: Kirsten Thorup er en dr√łngod fort√¶llerske, der b√•de tager tilskueren med p√• en sanselig oplevelsesrejse til barndomsbyen Gelsted p√• Fyn og med p√• et morsomt strejftog gennem K√łbenhavns kunstnermilj√ł. Gelsted fremst√•r som en lille og indeklemt by, hvor udleverende sladder s√łrger for at tiden g√•r sin gang. I flere indstillinger vandrer Thorup stilf√¶rdigt rundt i Gelsted og udpeger hendes barndomshjem, og gaden der var fyldt med butikker. Her fornemmer man den tydelige afvikling af landsbysamfundet og den tiltagende urbanisering. Thorup beretter desuden om en sjov episode fra Vesterbro, hvor en karakter i en af hendes romaner bliver sl√•et med en spegep√łlse ‚Äď hvilket faktisk er overg√•et Thorup. Det er netop de sitrende brudstykker fra Thorups eget liv, der udg√łr grundstammen i dokumentarfilmen og Thorups uforlignelige og elegante evne til at formidle og forvandle disse banale hverdagsepisoder til sk√łnsom tankegods, der g√łr filmen s√• sev√¶rdig eller bedre lyttev√¶rdig.

Skinbarlig virkelighed
P√• et tidspunkt siger Thorup, at hun fodrer sine romaner med virkeligheden. Dette er et godt credo og passer meget fint p√•, at Thorup ikke er underern√¶ret, n√•r det g√¶lder skinbarlig virkelighed. Hun er nemlig datter af en kioskejer, og var familiens eftern√łler. Det stod derfor ikke skrevet i stjernerne, at hun skulle ende som en anerkendt forfatter. Thorup blev som den f√łrste i sin familie student fra Fredericia Gymnasium i 1961. Efterf√łlgende opholdt hun sig i England, hvor hun arbejdede som au pair. Sidenhen p√•begyndte hun studier i engelsk og litteraturvidenskab, som hun ikke f√¶rdiggjorde. Under sit ophold i England skrev hun mange breve, hvilket f√łrte hende ind i litteraturen. I 1963 giftede Thorup sig med teaterinstrukt√łren Ib Thorup, og to √•r senere fik de datteren Aja. Hjemme i Verden skildrer, hvordan Thorup de f√łlgende √•r havde flere jobs, og sidel√łbende med de forskellige jobs begyndte hun for alvor at skrive. Hun sendte sine digte og prosastykker ind til forskellige tidsskrifter, og i 1966 fik hun en af sine prosatekster optaget i tidsskriftet Vindrosen.

Babyfilm
Fintf√łlende portr√¶t
I Danmark er der instrueret flere vellykkede dokumentarfilm om danske forfattere herunder Pia Tafdrup, Peter Laugesen, Inger Christensen og J√łrgen Leth. Nu f√łjes endnu et fintf√łlende og tankev√¶kkende portr√¶t til den voksende samling. Med Hjemme i Verden kommer tilskueren helt t√¶t p√• en stor nulevende dansk forfatter. Dokumentarfilmens glans best√•r i dens kortl√¶gning af den udfordrende og berusende proces, det er at skrive b√łger. Ydermere tr√¶der instrukt√łren tilbage og lader Thorup komme til orde med underholdende historier, sjove anekdoter og dybe tanker. En varm anbefaling skal lyde herfra samt et h√łjlydt tillykke til dansk litteratur med endnu en vellykket portr√¶tfilm.

Hvilken sangerinde spiller Gud i Dogma?