Hawaii, Oslo

69 Minutes of 86 Days

Varighed:70 minutter
Instruktør:Egil Haaskjold Larsen

Premieredato:17-08-2017

Rejsen mod nord

Lyden af b√łlger h√łres, mens kameraet bev√¶ger sig hen over sandet p√• en tangfyldt strand. Redningsveste ligger spredt omkring. De f√łrste indskydelser melder hurtigt deres ankomst i anslaget til dokumentarfilmen 69 Minutes of 86 Days. Tankerne falder p√• den tre√•rige Alan Kurdi, der druknede p√• en gr√¶sk strand i september 2015 og senere blev symbolet p√• flygtningestr√łmmen mod Europa. Langs strandpromenaden st√•r udmattede og lettede mennesker. Her m√łder tilskueren den tre√•rige pige Lean, der til forskel fra Alan klarede den farefulde overfart med sin familie. Indskydelserne var alts√• retvisende. Det er tydeligvis flygtninge fra krigen i Syrien, der er ankommet til en ukendt gr√¶sk √ł. Ingen interviewes om deres f√¶rd over Middelhavet eller informerende faktabokse. Blot prunkl√łse optagelser af menneskesk√¶bner. Denne virkelighedsskildring er vedvarende i Egil Haaskjold Larsens dokumentarfilm.

DFI
Dokumentarfilm har ofte en bestemt dagsorden. Enten √•ben eller skjult. I 69 Minutes of 86 Days er det sv√¶rt at √łjne den ene eller anden type af dagsorden. Instrukt√łren lader n√¶rmere til blot at ville skildre livet for en flygtningefamilie op gennem Europa uden at agitere for eller imod deres valg. S√•ledes er kameraf√łringen konstant nysgerrig og indrammer familiens medlemmer i suggestive n√¶rbilleder og indimellem h√łres lyden af Bugge Wesseltofts og Auden Sandeviks lavm√¶lte og dynamiske cello og klavermusik. Filmen er kronologisk i sin opbygning med gennemrejse i Ungarn, √ėstrig, Tyskland og frem til det forventelige klimaks, da familien genser de resterende familiemedlemmer i Sverige. Landet der f√łr √•bnede deres hjerter for flygtninge, men som nu har vendt om p√• h√¶lene.

Hvis en dokumentarfilm skal str√¶be mod upartiskhed og soberhed, s√• m√• det siges, at det lykkes til fulde med 69 Minutes of 86 Days. Den forholder sig til flygtningeproblematikken p√• observerende og unders√łgende vis, hvilket faktisk er den klassiske dokumentarfilms dyder. Den udm√¶rker sig gennem eminent kameraf√łring og en fin evne til at lade menneskene og begivenhederne forme historien. Modsat er sp√¶ndingsopbygningen i filmen skabt af virkelighedens omst√¶ndigheder og vilk√•r, hvilket giver en oplevelse af, at filmen mere er en skildring af en dygtig kameramand end en id√©rig instrukt√łr. 69 Minutes of 86 Days skal dog roses for at give et usminket og sandf√¶rdigt indblik i en barsk rejse eller flugt v√¶k fra et krigsh√¶rget land. En skildring der desv√¶rre ikke er plads til i de sensationspr√¶gede nyhedsmedier.

Joel Schlesinger instruerede i 1971 den første større film, hvor de mandlige hovedpersoner kysser hinanden på læberne ‚Äď hvad hedder filmen?