Domhnall GleesonMonty Schafer
Sarah WrightLucy Seal
Caleb Landry JonesBubba
Jesse Plemons
Jayma MaysDana Sibota

Cruise-smilet

Tom Cruises smil rummer så meget. Superstjernen har efterhånden flashet os sine snorlige og blændende hvide tænder i mange årtier. Smilet er det samme, og den lidt større mængde smilerynker omkring øjnene har næsten kun gjort det bedre. Det smil er indbegrebet af Hollywood og i sandhed larger than life. Men der er også noget lumsk ved det, noget kunstigt og manisk, som om 1000 små rumvæsner styrer Cruises ansigtsmuskulatur indefra. Det er de kvaliteter Cruise udnytter som den moralsk inhabile men charmerende Barry Seal i American Made. Uden hans smil havde den næppe været en lige så underholdende lille sag, som den er.

Cruise og smilet indtager som sagt rollen som virkelighedens Barry Seal, selvom American Made kun er løst baseret på de virkelige begivenheder. I 1978 arbejder han som rutepilot og keder røven ud af bukserne. Det ændrer sig dog, da han får et lukrativt tilbud fra CIA om hemmelige foto-overflyvninger af Sydamerika. Men Seal vil have mere. I Sydamerika bliver han involveret med narkosmugling for det begyndende Medellin-kartel, der inkluderer hyggelige fætre som Pablo Escobar. Pengene ruller ind for Seal og hans kone Lucy (Sarah Wright). Inden længe er Seal involveret i leverancer af våben fra den amerikanske regering til de sydamerikanske guerillastyrker, mens han fragter store mængder kokain med tilbage til USA. Så er spørgsmålet bare, hvornår den ene side opdager den anden, og Barrys position i midten mister sin glans.

Der er fart på Seal. Når han ser sit snit til hurtige penge – og lige så hurtige fly – så kræver det ikke meget overtalelse at få ham med ombord. Cruise smiler sig vellykket gennem rollen som en mand, der både charmerer sydamerikanske narkokarteller, den amerikanske regering og en noget forpint kone, der dog ikke klager over det luksusliv, der følger med den ulovlige livsstil. Seal forstår aldrig helt omfanget af, hvad han roder sig ud i, i hvert fald ikke før det er for sent, og Cruise er velvalgt i en rolle, hvor han får lov til at motionere lidt mere end bare actionmusklen. Vi er ikke helt oppe på et Magnolia-lignende niveau af udfordring for den garvede stjerne, men mindre kan også gøre det.

Det er godt at Cruise er god i American Made, for han skal næsten egenhændigt bære filmen. Ellers gode skuespillere som Domhnall Gleeson og den allestedsnærværende Caleb Landry Jones kigger kun kort forbi. Det har også noget at gøre med filmens tempo, som det meste af tiden er dejligt højt. Seals liv bliver tiltagende mere bizart, og filmen har en sorthumoristisk tone i fremstillingen af blandt andet hans kvaler med at få plads i huset til alle de penge, han skal have hvidvasket, eller et flystyrt, der ender med Seal på flugt på en børnecykel i en sky af kokain. Netop fly spiller ikke overraskende en stor rolle i filmen, og instruktør Doug Liman bruger både sin action-erfaring – og sin egen og Cruises evner som virkelige piloter – til at levere nogle virkeligt imponerende fly-scener.

Det er ikke svært at spotte forbillederne for American Made. Martin Scorsese lurer i baggrunden med Wolf of Wall Street og selvfølgelig Goodfellas. Filmen kæmper da også med de samme problemer. I fortællingen om en charmerende kriminels storhed og fald, er det næsten altid sjovere at se storheden end faldet. American Made mangler simpelthen tyngden til at levere, når alvoren trænger sig på for Seal i sidste ende. Derfor ender filmen mere som en underholdende, men overfladisk, omgang Scorsese-light. American Made slår energisk smut over en fascinerende del af nyere amerikansk historie, men historien om Barry Seal bliver aldrig rigtigt mere end Cruises smil fanget i et net af kulørt 70’er og 80’er nostalgi. Men det er måske også nok.

Mother!14/9
Team Hurricane11/9
De vildfarne7/9