Will PoulterKrauss
Algee SmithLarry
Jacob LatimoreFred
Jason MitchellCarl
Hannah MurrayJulie

Vold og magt

Hvis der er et gennemg√•ende tema i instrukt√łr Kathryn Bigelows film, s√• m√• det v√¶re vold. Hvad betyder det at bruge vold, og hvilken effekt har det p√• andre, n√•r vi bruger den? Det g√¶lder for livet som vampyr i Near Dark, det testosteron-drevne venskab i Point Break, k√¶rlighedsforholdet til en psykopat i Blue Steel, virtual reality snuff-film i Strange Days og selvf√łlgelig krig i forskellige afskygninger i Bigelows nok mest anerkendte film The Hurt Locker og Zero Dark Thirty. Bigelow interesserer sig tilsyneladende for det punkt, hvor gryden koger over, og vi mennesker tyer til volden som eneste udtryksmiddel.

SF film
Det g√¶lder ogs√• for hendes nyeste film, Detroit, der tager sin begyndelse, da gryden for alvor koger over i de amerikanske race-relationer. I sommeren 1967 bryder den amerikanske racekrig ud i fuldt flor i den svedende storby Detroit. En politi-razzia p√• en ulovlig bar var startskuddet for nogle af de v√¶rste og voldsomste opt√łjer i USA‚Äôs historie. Detroit inviterer os med til opt√łjernes begyndelse, og zoomer s√• ind p√• en specifik h√¶ndelse p√• The Algiers Motel, hvor en gruppe unge holdes fanget af pistol-glade betjente under mistanke af skyderi. Det f√łrer til en b√łlge af vold og psykologisk tortur mod de unge, og ikke alle kommer ud af The Algiers Motel i live.

Det er den midterste time i og omkring The Algiers Motel, der er det absolut bedste ved Detroit. Med klaustrofobiske billeder og et effektivt ubehageligt lyddesign inviterer Bigelow publikum til at m√¶rke, hvordan det m√• have v√¶ret, at v√¶re i politiets vold den sk√¶bnesvangre nat p√• hotellet. Den ene r√¶dsel f√łlger den anden, n√•r betjentene i deres desperation over m√•ske at have beg√•et en fejl, tyer til ubegribeligt ubehagelige midler. Allerede fra begyndelse fremstilles opt√łjerne i Detroit som helt uforst√•eligt forf√¶rdelige. Det virker n√¶sten post-apokalyptisk at se milit√¶ret i byens h√¶rgede gader, og det bliver kun mere r√¶dselsfuldt af, at det er virkeligt.

SF film
Med endnu et manuskript af Mark Boal kan Detroit ‚Äď sammen med The Hurt Locker og Zero Dark Thirty ‚Äď n√¶sten ses som den tredje film i en trilogi, hvor Boal og Bigelow har udforsket moderne historie. Men Detroit er hverken den bedste af de tre, eller den bedste af Bigelows film. N√•r filmen i sin tredje akt forvandler sig til melodramatisk retssalsdrama, kommer den pludselig til at lugte lige lovligt meget af Oscar-madding, og det underminerer den forudg√•ende intensitet. Samtidig skaber Bigelow og Boal nogle lige lovligt tegneserie-agtige skurke. Den hvide voldspsykopat af en betjent, spillet af den drengede Will Poulter, fremst√•r umenneskelig i det ekstreme. Havde han v√¶ret lidt mindre ond med stort ‚ÄúO‚ÄĚ, havde Detroit sl√•et endnu h√•rdere. De virkelige r√¶dsler beg√•s af mennesker, ikke karikaturer.

Det samme g√¶lder for John Krasinskis advokat-figur, der er mere manipulerende Machiavelli end menneske. Til geng√¶ld er Detroit befolket af en r√¶kke nye st√¶rke skuespil-kr√¶fter. Is√¶r John Boyega glimrer med sin sikkerhedsvagt Dismukes, der fors√łger at beg√• sig i minefeltet mellem den hvide ordensmagt og de vrede sort civile. Detroit er ogs√• vred. Det er nok g√•et de f√¶rreste forbi, at temaet i Detroit desv√¶rre stadig er liges√• relevant, som det var i 1967, og Bigelows m√•l er ikke bare at vi skal vide det; vi skal m√¶rke det. Det lykkes hun med i st√łrstedelen af filmen, og af samme grund er Detroit en sev√¶rdig, omend ubehagelig oplevelse; √•rets hidtil vredeste film, og relevant som ind i helvede.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Hvilken film vandt i 1993 Oscaren for 'bedste film'?