Manifesto

Varighed:95 minutter
Instruktør:Julian Rosefeldt

Premieredato:24-08-2017
Cate Blanchett

Kunst med kunst pÄ

Er Manifesto mon den ultimative kunstfilm? Noget kunne tyde pĂ„ det. For det fĂžrste startede den livet som installationskunst af instruktĂžren Julian Rosefeldt, men er nu forvandlet til spillefilm. For det andet sĂ„ bestĂ„r den af 50 forskellige manifester om kunst fra det 20. Århundrede. Ja, du hĂžrte rigtigt. Filmen er grundlĂŠggende en lang recitering af 50 forskellige kunstmanifester. Fra Marx til Von Trier. Du er lovligt undskyldt, hvis det ikke lyder som den letteste tur i biffen. PĂ„ overfladen fremstĂ„r Manifesto ved gud som en noget tung omgang, men det er det ikke. Manifesto har et hemmeligt vĂ„ben: Cate Blanchett.

Natlys
Den australske skuespiller bĂŠrer nemlig egenhĂŠndigt filmen pĂ„ sine skuldre, og de er stĂŠrke! Hun spiller en mindre hĂŠr af forskellige karakterer – fra uigenkendelig hjemlĂžs mand til gudesmuk nyhedsvĂŠrt – der reciterer manifesterne som var det deres egne ord. 13 forskellige karakterer fĂ„r kamĂŠleon-Cate forvandlet sig til gennem filmens relativt korte spilletid. Det ene Ăžjeblik er hun en sĂžrgende kvinde til en begravelse, hvis tale er en hyldest til dadaisme, det nĂŠste en dukkefĂžrer, der reciterer manifester om surrealisme. Kombinationen af de overraskende tableauer og de berĂžmte ord, giver filmen et sprudlende liv, der gĂžr Manifesto langt mere underholdende, og ikke mindst humoristisk, end oplĂŠgget mĂ„ske antyder.

Manifesto er nemlig forbandet sjov. Jeg var ikke forberedt pÄ at skulle grine sÄ meget, som jeg gjorde. Det skylde isÊr selve manifesternes passionerede oprigtighed, der gÞr dem sÄ velegnede som de dramatiske monologer, de prÊsenteres som her. Der er bÄde noget imponerende idealistisk ved de gentagende erklÊringer om, at det her er den rigtige kunst, og alt andet ikke duer til noget, men ogsÄ noget iboende komisk, der fremhÊves af de kreative scenerier de puttes i. Tag for eksempel dogme-manifestet, der fÄr en helt anden betydning, nÄr det ytres af en folkeskolelÊrer, der retter sine elevers tegninger. "Kun hÄndholdt kamera!" siger Blanchett pÊdagogisk og peger pÄ en 10-Ärigs tegning.

Natlys
Eller hvad med en gammeldags sydstatsfrue der som bordbÞn hylder pop-art? Det er inderligt sÊrt og absolut underholdende, og sÄ havde det aldrig fungeret nÊr sÄ godt uden Blanchett. Hun gÄr til materialet med en fantastisk balance af dramatisk sans og et selvbevidst glimt i Þjet. Det fÞjer ogsÄ til oplevelsen, at det er en kvinde der fÄr lov til at recitere de proklamerende tekster, der alle er skrevet af mÊnd. De her tekster drypper nÊrmest af en testosteron-drevet lyst til at erobre verden, der det ene Þjeblik forstÊrkes, nÄr en barsk punk-kvinde stÄr for ordene, og det nÊste undermineres, nÄr en anchor-woman leverer dem i poleret TV-tone.

Du har aldrig set en film helt som Manifesto. Det er kunst med kunst pĂ„, og med sikkerhed ikke for alle. Men den byder altsĂ„ pĂ„ en helt unik og fantastisk filmoplevelse, der pĂ„ en gang hylder og morer sig over det 20. Århundredes store kunstnere og deres plads i samfundet. Manifesto starter med ild og eksplosioner, og det er ogsĂ„ det indtryk, jeg gik fra den med. Den passionerede ild der brĂŠnder i vores kunstnere. Den ild der fĂ„r dem til konstant at skubbe grĂŠnser, men som ogsĂ„ til tider gĂžr dem lidt komiske. Det er prĂŠcis derfor jeg elsker dem – og Manifesto.

IndlÊg:

The Square23/11

Hvilke to skuespillere er de eneste, der har vundet Oscar’en for Bedste Mandlige Skuespiller 2 år i træk?