Manifesto

Varighed:95 minutter
Instruktør:Julian Rosefeldt

Premieredato:24-08-2017
Cate Blanchett

Kunst med kunst på

Er Manifesto mon den ultimative kunstfilm? Noget kunne tyde p√• det. For det f√łrste startede den livet som installationskunst af instrukt√łren Julian Rosefeldt, men er nu forvandlet til spillefilm. For det andet s√• best√•r den af 50 forskellige manifester om kunst fra det 20. √Örhundrede. Ja, du h√łrte rigtigt. Filmen er grundl√¶ggende en lang recitering af 50 forskellige kunstmanifester. Fra Marx til Von Trier. Du er lovligt undskyldt, hvis det ikke lyder som den letteste tur i biffen. P√• overfladen fremst√•r Manifesto ved gud som en noget tung omgang, men det er det ikke. Manifesto har et hemmeligt v√•ben: Cate Blanchett.

Natlys
Den australske skuespiller b√¶rer nemlig egenh√¶ndigt filmen p√• sine skuldre, og de er st√¶rke! Hun spiller en mindre h√¶r af forskellige karakterer ‚Äď fra uigenkendelig hjeml√łs mand til gudesmuk nyhedsv√¶rt ‚Äď der reciterer manifesterne som var det deres egne ord. 13 forskellige karakterer f√•r kam√¶leon-Cate forvandlet sig til gennem filmens relativt korte spilletid. Det ene √łjeblik er hun en s√łrgende kvinde til en begravelse, hvis tale er en hyldest til dadaisme, det n√¶ste en dukkef√łrer, der reciterer manifester om surrealisme. Kombinationen af de overraskende tableauer og de ber√łmte ord, giver filmen et sprudlende liv, der g√łr Manifesto langt mere underholdende, og ikke mindst humoristisk, end opl√¶gget m√•ske antyder.

Manifesto er nemlig forbandet sjov. Jeg var ikke forberedt p√• at skulle grine s√• meget, som jeg gjorde. Det skylde is√¶r selve manifesternes passionerede oprigtighed, der g√łr dem s√• velegnede som de dramatiske monologer, de pr√¶senteres som her. Der er b√•de noget imponerende idealistisk ved de gentagende erkl√¶ringer om, at det her er den rigtige kunst, og alt andet ikke duer til noget, men ogs√• noget iboende komisk, der fremh√¶ves af de kreative scenerier de puttes i. Tag for eksempel dogme-manifestet, der f√•r en helt anden betydning, n√•r det ytres af en folkeskolel√¶rer, der retter sine elevers tegninger. "Kun h√•ndholdt kamera!" siger Blanchett p√¶dagogisk og peger p√• en 10-√•rigs tegning.

Natlys
Eller hvad med en gammeldags sydstatsfrue der som bordb√łn hylder pop-art? Det er inderligt s√¶rt og absolut underholdende, og s√• havde det aldrig fungeret n√¶r s√• godt uden Blanchett. Hun g√•r til materialet med en fantastisk balance af dramatisk sans og et selvbevidst glimt i √łjet. Det f√łjer ogs√• til oplevelsen, at det er en kvinde der f√•r lov til at recitere de proklamerende tekster, der alle er skrevet af m√¶nd. De her tekster drypper n√¶rmest af en testosteron-drevet lyst til at erobre verden, der det ene √łjeblik forst√¶rkes, n√•r en barsk punk-kvinde st√•r for ordene, og det n√¶ste undermineres, n√•r en anchor-woman leverer dem i poleret TV-tone.

Du har aldrig set en film helt som Manifesto. Det er kunst med kunst p√•, og med sikkerhed ikke for alle. Men den byder alts√• p√• en helt unik og fantastisk filmoplevelse, der p√• en gang hylder og morer sig over det 20. √Örhundredes store kunstnere og deres plads i samfundet. Manifesto starter med ild og eksplosioner, og det er ogs√• det indtryk, jeg gik fra den med. Den passionerede ild der br√¶nder i vores kunstnere. Den ild der f√•r dem til konstant at skubbe gr√¶nser, men som ogs√• til tider g√łr dem lidt komiske. Det er pr√¶cis derfor jeg elsker dem ‚Äď og Manifesto.

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9