Manifesto

Varighed:95 minutter
Instruktør:Julian Rosefeldt

Premieredato:24-08-2017
Cate Blanchett

Kunst med kunst på

Er Manifesto mon den ultimative kunstfilm? Noget kunne tyde på det. For det første startede den livet som installationskunst af instruktøren Julian Rosefeldt, men er nu forvandlet til spillefilm. For det andet så består den af 50 forskellige manifester om kunst fra det 20. Århundrede. Ja, du hørte rigtigt. Filmen er grundlæggende en lang recitering af 50 forskellige kunstmanifester. Fra Marx til Von Trier. Du er lovligt undskyldt, hvis det ikke lyder som den letteste tur i biffen. På overfladen fremstår Manifesto ved gud som en noget tung omgang, men det er det ikke. Manifesto har et hemmeligt våben: Cate Blanchett.

Natlys
Den australske skuespiller bærer nemlig egenhændigt filmen på sine skuldre, og de er stærke! Hun spiller en mindre hær af forskellige karakterer – fra uigenkendelig hjemløs mand til gudesmuk nyhedsvært – der reciterer manifesterne som var det deres egne ord. 13 forskellige karakterer får kamæleon-Cate forvandlet sig til gennem filmens relativt korte spilletid. Det ene øjeblik er hun en sørgende kvinde til en begravelse, hvis tale er en hyldest til dadaisme, det næste en dukkefører, der reciterer manifester om surrealisme. Kombinationen af de overraskende tableauer og de berømte ord, giver filmen et sprudlende liv, der gør Manifesto langt mere underholdende, og ikke mindst humoristisk, end oplægget måske antyder.

Manifesto er nemlig forbandet sjov. Jeg var ikke forberedt på at skulle grine så meget, som jeg gjorde. Det skylde især selve manifesternes passionerede oprigtighed, der gør dem så velegnede som de dramatiske monologer, de præsenteres som her. Der er både noget imponerende idealistisk ved de gentagende erklæringer om, at det her er den rigtige kunst, og alt andet ikke duer til noget, men også noget iboende komisk, der fremhæves af de kreative scenerier de puttes i. Tag for eksempel dogme-manifestet, der får en helt anden betydning, når det ytres af en folkeskolelærer, der retter sine elevers tegninger. "Kun håndholdt kamera!" siger Blanchett pædagogisk og peger på en 10-årigs tegning.

Natlys
Eller hvad med en gammeldags sydstatsfrue der som bordbøn hylder pop-art? Det er inderligt sært og absolut underholdende, og så havde det aldrig fungeret nær så godt uden Blanchett. Hun går til materialet med en fantastisk balance af dramatisk sans og et selvbevidst glimt i øjet. Det føjer også til oplevelsen, at det er en kvinde der får lov til at recitere de proklamerende tekster, der alle er skrevet af mænd. De her tekster drypper nærmest af en testosteron-drevet lyst til at erobre verden, der det ene øjeblik forstærkes, når en barsk punk-kvinde står for ordene, og det næste undermineres, når en anchor-woman leverer dem i poleret TV-tone.

Du har aldrig set en film helt som Manifesto. Det er kunst med kunst på, og med sikkerhed ikke for alle. Men den byder altså på en helt unik og fantastisk filmoplevelse, der på en gang hylder og morer sig over det 20. Århundredes store kunstnere og deres plads i samfundet. Manifesto starter med ild og eksplosioner, og det er også det indtryk, jeg gik fra den med. Den passionerede ild der brænder i vores kunstnere. Den ild der får dem til konstant at skubbe grænser, men som også til tider gør dem lidt komiske. Det er præcis derfor jeg elsker dem – og Manifesto.

Mother!14/9
Team Hurricane11/9
De vildfarne7/9