Varighed:123 minutter
Instruktør:Jeff Nichols

Premieredato:31-08-2017
Ruth NeggaMildred
Joel EdgertonRichard

Den enkle kærlighed

Det burde da være så enkelt. Richard og Mildred elsker hinanden. Mildred er gravid, og Richard vil gerne bygge dem et hus tæt på Mildreds familie. Så er det da nærliggende at gifte sig, og det er også præcis, hvad de to gør. Desværre er året 1958 og parret bor i Virginia, og derfor er deres ægteskab ulovligt. Ser du, Richard og Mildred har nemlig forskellige hudfarver, og den går ikke. Inden længe er deres hjem endevendt af politiet, og de må forlade familie og venner til fordel for en stat, der ikke truer med at sætte dem i fængsel. Men Mildred er stædig. Så stædig at hun i al sin rolighed, og med hjælp fra et par bogerrettigheds-advokater der er villige til at arbejde gratis, indleder en retssag, der ender med at ændre USA's forfatning.

Universal/Sony Pictures
Det er nu ikke nødvendigvis det historiske retssalsdrama som filmen Loving – navngivet efter parrets meget rammende efternavn – er interesseret i at skildre. Ikke direkte i hvert fald. I steder vælger instruktør Jeff Nichols at fokusere på Loving-parrets stille dagligliv gennem de næsten 10 år fortællingen strækker sig over. Det er netop det, der gør Loving til så betagende en filmoplevelse. Jeg kan nemt forestille mig en udgave af Loving, der skruer helt op for den historiske indignation, melodramaet og advokaternes brandtaler. Men den slags ligger ikke til instruktør Jeff Nichols, der om nogen er mesteren af det underspillede. I stedet er Loving interesseret i detaljen. En beskyttende hånd på skulderen af den man elsker, en aften tilbragt leende på sofaen foran fjernsynet.

Det er enkeltheden i Richard og Mildreds forhold som Loving stiller skarpt på eller med andre ord: Kærligheden imellem dem. Den kærlighed lyser ud af lærredet ikke mindst på grund af de to hovedrolleindehavere. Joel Edgerton giver endnu en rørende fortolkning af sårbar maskulinitet. Hans Richard er hård som sten og blød som smør, og vil egentlig helst undgå alt det postyr retssagen fører med sig. Det vil Mildred spillet af Ruth Negga også, men hun forstår ikke, hvorfor det ikke er lovligt for hende at opdrage sine børn, hvor hun vil, og det driver hende igennem den ubehagelige retssag. Ruth Negga er klart filmens helt store gevinst. Hendes skiftevis sårede og kærlige øjne er så eminent udtryksfulde, at jeg stadig kan se dem, når jeg lukker mine egne.

DFI
Men også i hjørnerne af filmen er der fremragende skuespil. Komiker Nick Kroll er velvalgt som den optimistiske advokat Bernie Cohen, der tør svømme ud hvor han ikke kan bunde på Loving-parrets vegne. Også Jeff Nichols egen husalf Michael Shannon stjæler opmærksomhed i en varm og atypisk rolle. Men fokus er på Loving-parret. Netop fordi Nichols fokuserer på deres forhold, mindes vi om, hvor vigtigt det er, at vi alle sammen har mulighed for at giftes med dem vi elsker. En problematik der desværre stadig er aktuel flere steder i verden. Fordi Nichols tør at holde igen, vokser den lille historie sig stor. De rolige billeder får lov til at ånde og filmen får sin egen puls. Lidt som et bankende hjerte måske. Det burde være så enkelt, det der kærlighed.

Loving spreder kærlighed i Cinemateket som månedens film i september.