Samuel L. JacksonDarius Kincaid
Richard E. GrantSeifert
Gary OldmanVladislav Dukhovich
Salma HayekSonia Kincaid
Elodie YungAmelia Roussel

Buddy cop-komedie uden cops

Engang var actionkomedien stor, det er den ikke længere. I The Hitman's Bodyguard er puslespilsbrikkerne på plads til en genopstandelse af den engang så populære buddy cop-genre. Vi har den fandenivoldske fyr, og den super kontrollerede fyr. Den ene af dem er endda afroamerikaner. Der er gode mængder action, en skurk med østeuropæisk accent og masser af muntre optrin. Brikkerne er der, og jeg kan godt se, hvad det færdige puslespil skal forestille, men det er altså ikke sat helt rigtigt sammen.

Jeg ville ellers virkelig gerne holde helhjertet af The Hitman's Bodyguard, og der er da også ting at sætte pris på. Mest af alt castet. Ryan Reynolds spiller den afdankede kontrolfreak af en bodyguard Michael Bryce, der ender med at skulle beskytte den ustyrlige tidligere lejemorder Darius Kincaid spillet af Samuel L. Jackson. Der er god kemi mellem de to skuespillere, desværre får de kun alt for fade jokes at arbejde med. Gary Oldman spøger i baggrunden, forbavsende underspillet, som den onde diktator Vladislav Dukhovich, som Darius skal vidne imod. Også Salma Hayek dukker op som Darius’ gamle flamme Sonia. Ingen film har nogensinde taget skade af mere Salma Hayek, men heller ikke hun har meget at stille op med manuskriptet.

Det er nemlig manuskriptet, der er filmens helt store sten i skoen. Det veksler mellem at være parodisk fjollet, underligt dybfølt og mærkværdigt brutalt. Den slags tonemæssige balancegange kræver en Quentin Tarantino eller Shane Black til at holde tøjlerne, og det viser instruktør Patrick Hughes sig ikke at være. Til tider udviser han lidt visuel opfindsomhed, men en alt for kompleks historie med et ekstremt overforbrug af flashbacks truer alt for ofte med at sætte løjerne helt i stå. Til gengæld leverer han en del habile actionsekvenser, men også de trækkes ned af grim computeranimeret ild og ditto overflødige helikoptere. Det hjælper heller ikke at Jackson er ved at være et godt stykke forbi actionalderen. Hans stand-in har i hvert fald rigeligt at lave i The Hitman's Bodyguard.

Jeg ville ellers være den første til at heppe på en genkomst af den klassiske actionkomedie, men det er altså ikke med The Hitman's Bodyguard, at det kommer til at ske. Der er nok underholdning til de virkeligt action-hungrende, men der skal muligvis et par fadøl til inden biografturen. The Hitman's Bodyguard er som skabt ud fra actionkomediens prikbog. Konturerne er der, men det endelige resultat er simpelthen for kantet.

Brylluppet12/10
Snemanden12/10
Good Time12/10