Samuel L. JacksonDarius Kincaid
Richard E. GrantSeifert
Gary OldmanVladislav Dukhovich
Salma HayekSonia Kincaid
Elodie YungAmelia Roussel

Buddy cop-komedie uden cops

Engang var actionkomedien stor, det er den ikke l√¶ngere. I The Hitman's Bodyguard er puslespilsbrikkerne p√• plads til en genopstandelse af den engang s√• popul√¶re buddy cop-genre. Vi har den fandenivoldske fyr, og den super kontrollerede fyr. Den ene af dem er endda afroamerikaner. Der er gode m√¶ngder action, en skurk med √łsteurop√¶isk accent og masser af muntre optrin. Brikkerne er der, og jeg kan godt se, hvad det f√¶rdige puslespil skal forestille, men det er alts√• ikke sat helt rigtigt sammen.

Jeg ville ellers virkelig gerne holde helhjertet af The Hitman's Bodyguard, og der er da ogs√• ting at s√¶tte pris p√•. Mest af alt castet. Ryan Reynolds spiller den afdankede kontrolfreak af en bodyguard Michael Bryce, der ender med at skulle beskytte den ustyrlige tidligere lejemorder Darius Kincaid spillet af Samuel L. Jackson. Der er god kemi mellem de to skuespillere, desv√¶rre f√•r de kun alt for fade jokes at arbejde med. Gary Oldman sp√łger i baggrunden, forbavsende underspillet, som den onde diktator Vladislav Dukhovich, som Darius skal vidne imod. Ogs√• Salma Hayek dukker op som Darius‚Äô gamle flamme Sonia. Ingen film har nogensinde taget skade af mere Salma Hayek, men heller ikke hun har meget at stille op med manuskriptet.

Det er nemlig manuskriptet, der er filmens helt store sten i skoen. Det veksler mellem at v√¶re parodisk fjollet, underligt dybf√łlt og m√¶rkv√¶rdigt brutalt. Den slags tonem√¶ssige balancegange kr√¶ver en Quentin Tarantino eller Shane Black til at holde t√łjlerne, og det viser instrukt√łr Patrick Hughes sig ikke at v√¶re. Til tider udviser han lidt visuel opfindsomhed, men en alt for kompleks historie med et ekstremt overforbrug af flashbacks truer alt for ofte med at s√¶tte l√łjerne helt i st√•. Til geng√¶ld leverer han en del habile actionsekvenser, men ogs√• de tr√¶kkes ned af grim computeranimeret ild og ditto overfl√łdige helikoptere. Det hj√¶lper heller ikke at Jackson er ved at v√¶re et godt stykke forbi actionalderen. Hans stand-in har i hvert fald rigeligt at lave i The Hitman's Bodyguard.

Jeg ville ellers v√¶re den f√łrste til at heppe p√• en genkomst af den klassiske actionkomedie, men det er alts√• ikke med The Hitman's Bodyguard, at det kommer til at ske. Der er nok underholdning til de virkeligt action-hungrende, men der skal muligvis et par fad√łl til inden biografturen. The Hitman's Bodyguard er som skabt ud fra actionkomediens prikbog. Konturerne er der, men det endelige resultat er simpelthen for kantet.

Mother!14/9
Team Hurricane11/9
De vildfarne7/9