Premieredato:31-08-2017
Steve CooganSteve
Rob BrydonRob
Marta BarrioYolanda
Claire KeelanEmma

Ego-ferie

De tre herrer med de velvoksne egoer er tilbage. Jeg taler selvfølgelig om de to komikere, skuespillere med mere Steve Coogan og Rob Brydon, der for tredje gang er sammen i The Trip to Spain. Det tredje ego er instruktør Michael Winterbottom. For manden må da have lidt af et ego for at levere basalt set den samme film for tredje gang, eller hvad? Det er nu egentligtig ikke fordi, der er noget galt med det. The Trip to Spain går helhjertet ind for mantraet “If it ain’t broke, don’t fix it”. Hvad der fungerede sidst i The Trip to Italy fungerer sgu nok igen; og søreme om det ikke også er tilfældet. The Trip to Spain byder ikke på en eneste overraskelse, og den kommer næppe til at omvende de, der ikke kunne lide de to første film, men for os andre er det som at mødes med to gamle venner.

Miracle Film
Det er vitterligt ikke meget, der er forandret. Steve Coogan og Rob Brydon spiller stadig let fiktionaliserede udgaver af sig selv. Rob er stadig den muntre familiemand, nu med endnu et barn. Steve har fået en fjer i ego-hatten med sin Oscar-nominering for manuskriptet til Philomena. De er begge, hvis det er muligt, endnu mere midaldrende. En helt ligegyldig grund fører dem ud på endnu en kulinarisk rundrejse i et europæisk land. Denne gang er det Spanien, så den lækre pasta fra sidste film er udskiftet med spanske delikatesser. Men deres kemi, komiske hane-kylling kampe og efterligninger af kendte er heldigvis præcis som de plejer.

Der er nemlig noget helt unikt ved samspillet mellem de to briter, og det er netop den faste formular, der giver det mulighed for at gro. De to diskuterer i bilen gennem det smukke landskab, maden bestilles, en ofte grotesk sjov samtale, hvor de to konkurrerer om hvem der kan være den sjoveste, udspiller sig, let melankolsk ringer de til deres familie fra hotelværelset, og så starter det hele forfra. Det er simpelt, men hold da op hvor det fungerer, når det kører for de to. The Trip to Spain byder som sine forgængere på mindst en håndfuld scener, der er så sjove at tårerne trænger sig på i øjenkrogen.

Miracle Film
Ofte er det de duellerende efterligninger af kendte, hvor Coogan irettesætter Brydon om den helt rigtige måde at imitere f.eks. Michael Caine eller Roger Moore, der byder på de største grin. I The Trip to Spain udvides det faste repertoire vellykket med Tom Hardy, Christian Bale og Anthony Hopkins. De spydige kommentarer, især fra Coogan, er også tilbage i fuldt flor, og så sjove som altid. Til gengæld har filmenes forsøg på at prikke til følelserne aldrig helt fungeret for mig. Der hviler en fin midt-i-livet-melankoli over foretagendet, men når de eksistentielle overvejelser om kærlighed, familie, liv og død bliver for tunge, som de især gør sidst i The Trip to Spain, så ønsker jeg mig altså tilbage til bordets sjove samtaler.

For det er her The Trip to Spain skinner stærkest. Når de to midaldrende mænd spiser lækker mad og konkurrerer om, hvis ego er størst. Det er simpelt, men forrygende sjovt. Opskriften er endnu ikke så slidt, at der ikke er plads til mere, så jeg glæder mig bare til at høre destinationen for næste ego-ferie. Må jeg foreslå Grækenland?

Human Flow9/11
The Shining9/11

Hvem har spillet med i både Sicilianeren, The Crow & Metro?