Anmeldelsesdato:15-08-2017
Ryan ReynoldsRoy Adams
Jake GyllenhaalDavid Jordan
Hiroyuki SanadaSho Kendo
Olga DihovichnayaKat
Naoko MoriKazumi

Fra livet til d√łden

Hvad f√•r man, n√•r man s√¶tter Deadpool-forfatterne til at skrive en rumgyser? En masse usikkerhed omkring, hvorvidt den endelige film m√•ske er en prequel til Sonys kommende Venom-film om en af Spider-Mans udenjordiske fjender ‚Äď og samtidig en overraskende elegant og velresearchet fusion mellem Gravity og Alien, der dog ikke kan l√łbe fra, at begge de alt for tydelige inspirationskilder, var bedre film.

Den internationale rumstation ISS ligger i sit faste kredsl√łb om Jorden og fungerer som rumlaboratorium for en skiftende gruppe forskere fra lande med nok penge p√• kistebunden. I Life er den blevet til hjem for den forskningsenhed, der skal tage mod de f√łrste jordpr√łver gravet op fra Mars‚Äô overflade, for hvis nu, at der skulle v√¶re noget liv med retur, er det en god ting at kunne studere det, inden det n√•r vores planets overflade. Liv er der s√• sandelig, for ellers havde det v√¶ret en kort film med en s√¶r titel, og det opst√•r i det sm√• efter den n√¶sten virtuose √•bningsscene, hvor vi i en Gravity-hyldest uden synlige klip introduceres til vores hovedpersoner p√• ISS, mens panikken breder sig over Mars-sondens sk√¶ve kurs.

Den bliver indfanget af handlekraftige Ryan Reynolds, der er praktisk gris p√• missionen, og snart er den hovedansvarlige forsker i gang med at v√¶kke de fundne celler til live. Lidt glukose til banditten og s√• er der liv p√• rumstationen. F√łrst elegant og poetisk, men snart blodt√łrstigt og grumme sejlivet. Her g√•r der Alien i historien, og mens der er t√¶nkt gode og originale tanker, s√• er den n√łdvendige sammenligning med et af 70‚Äôernes hovedv√¶rker en urimelig tung arv at b√¶re p√•.

Svenske Daniel Espinosa, der nu for alvor ilsm√• siges at v√¶re blevet et etableret underholdningsnavn i Hollywood, udviser en st√¶rk visuel forst√•else og t√łr godt lade tempoet v√¶re lavt i den indledende fase. Grundtempoet i rummet er langsommere, og det er fascinerende med en snert af n√łrderi, n√•r der diskuteres sikkerhedsbarrierer for nye potentielle livsformer, men straks blodet begynder at flyde ryger n√łrderiet forst√•eligt nok til side og en simpel overlevelseskamp begynder.

I en film af denne type vil det altid v√¶re monstret, der tiltr√¶kker sig st√łrst opm√¶rksomhed. Jo, der er kendte skuespillere, men de g√łr hvad de skal uden at kunne brillere for alvor, men vores dj√¶velske marsboer er ‚Äď ganske som xenomorphen var det i Alien ‚Äď hele forestillingens hovedattraktion. Calvin, som den navngives af en heldig skole nede p√• Jorden, er en organisme, hvor hver celle b√•de er muskel, hjerne og √łjne. Det giver et skr√¶mmende potentiale som i vid udstr√¶kning ogs√• udnyttes, og efterh√•nden som den viser sig modstandsdygtig overfor b√•de ild, kulde og iltmangel, s√• t√łmmes skuffen med klassiske filmkneb til at sl√• monstre ihjel hurtigere end √łnsket. Calvin er original og tvinger filmen til at t√¶nke nyt for at g√łre kampen mod den tilsvarende nyskabende ‚Äď og det er positivt ogs√• selv om rumgyser-genren bestemt ikke bliver revolutioneret.

Life lider p√• den lange bane under, at den skriver sig s√• tydeligt op mod to mesterlige film. Den er flot og effektiv i sin egen ret og leverer ganske ofte varen b√•de visuelt og i grundfort√¶llingen, s√• en anbefaling er p√• sin plads, men man fornemmer ogs√•, at historien kunne have st√•et endnu st√¶rkere, hvis man havde form√•et at finde sin egen originale filmiske vinkel p√• fort√¶llingen om ankomsten af det f√łrste intelligente liv fra rummet. Og om teorien om, at det i virkeligheden er det indledende kapitel i en superhelte-skurke-film m√• tiden vise.

Meget fylder det ikke, ekstramaterialet. Der er seks slettede scener p√• sammelagt syv sm√• minutter, tre 'astronaut-dagb√łger' og tre featuretter ogs√• p√• cirka 7 minutter. De tre dagb√łger virker mere som slettede scener mens de korte featuretter g√•r en smule bag kameraet med diverse rum-eksperter og filmens folk. Det hele er udm√¶rket, uden at blive decideret ophidsende eller sp√¶ndende.

Mother!14/9
Team Hurricane11/9
De vildfarne7/9