Anmeldelsesdato:15-08-2017
Ryan ReynoldsRoy Adams
Jake GyllenhaalDavid Jordan
Hiroyuki SanadaSho Kendo
Olga DihovichnayaKat
Naoko MoriKazumi

Fra livet til døden

Hvad får man, når man sætter Deadpool-forfatterne til at skrive en rumgyser? En masse usikkerhed omkring, hvorvidt den endelige film måske er en prequel til Sonys kommende Venom-film om en af Spider-Mans udenjordiske fjender – og samtidig en overraskende elegant og velresearchet fusion mellem Gravity og Alien, der dog ikke kan løbe fra, at begge de alt for tydelige inspirationskilder, var bedre film.

Den internationale rumstation ISS ligger i sit faste kredsløb om Jorden og fungerer som rumlaboratorium for en skiftende gruppe forskere fra lande med nok penge på kistebunden. I Life er den blevet til hjem for den forskningsenhed, der skal tage mod de første jordprøver gravet op fra Mars’ overflade, for hvis nu, at der skulle være noget liv med retur, er det en god ting at kunne studere det, inden det når vores planets overflade. Liv er der så sandelig, for ellers havde det været en kort film med en sær titel, og det opstår i det små efter den næsten virtuose åbningsscene, hvor vi i en Gravity-hyldest uden synlige klip introduceres til vores hovedpersoner på ISS, mens panikken breder sig over Mars-sondens skæve kurs.

Den bliver indfanget af handlekraftige Ryan Reynolds, der er praktisk gris på missionen, og snart er den hovedansvarlige forsker i gang med at vække de fundne celler til live. Lidt glukose til banditten og så er der liv på rumstationen. Først elegant og poetisk, men snart blodtørstigt og grumme sejlivet. Her går der Alien i historien, og mens der er tænkt gode og originale tanker, så er den nødvendige sammenligning med et af 70’ernes hovedværker en urimelig tung arv at bære på.

Svenske Daniel Espinosa, der nu for alvor ilsmå siges at være blevet et etableret underholdningsnavn i Hollywood, udviser en stærk visuel forståelse og tør godt lade tempoet være lavt i den indledende fase. Grundtempoet i rummet er langsommere, og det er fascinerende med en snert af nørderi, når der diskuteres sikkerhedsbarrierer for nye potentielle livsformer, men straks blodet begynder at flyde ryger nørderiet forståeligt nok til side og en simpel overlevelseskamp begynder.

I en film af denne type vil det altid være monstret, der tiltrækker sig størst opmærksomhed. Jo, der er kendte skuespillere, men de gør hvad de skal uden at kunne brillere for alvor, men vores djævelske marsboer er – ganske som xenomorphen var det i Alien – hele forestillingens hovedattraktion. Calvin, som den navngives af en heldig skole nede på Jorden, er en organisme, hvor hver celle både er muskel, hjerne og øjne. Det giver et skræmmende potentiale som i vid udstrækning også udnyttes, og efterhånden som den viser sig modstandsdygtig overfor både ild, kulde og iltmangel, så tømmes skuffen med klassiske filmkneb til at slå monstre ihjel hurtigere end ønsket. Calvin er original og tvinger filmen til at tænke nyt for at gøre kampen mod den tilsvarende nyskabende – og det er positivt også selv om rumgyser-genren bestemt ikke bliver revolutioneret.

Life lider på den lange bane under, at den skriver sig så tydeligt op mod to mesterlige film. Den er flot og effektiv i sin egen ret og leverer ganske ofte varen både visuelt og i grundfortællingen, så en anbefaling er på sin plads, men man fornemmer også, at historien kunne have stået endnu stærkere, hvis man havde formået at finde sin egen originale filmiske vinkel på fortællingen om ankomsten af det første intelligente liv fra rummet. Og om teorien om, at det i virkeligheden er det indledende kapitel i en superhelte-skurke-film må tiden vise.

Meget fylder det ikke, ekstramaterialet. Der er seks slettede scener på sammelagt syv små minutter, tre 'astronaut-dagbøger' og tre featuretter også på cirka 7 minutter. De tre dagbøger virker mere som slettede scener mens de korte featuretter går en smule bag kameraet med diverse rum-eksperter og filmens folk. Det hele er udmærket, uden at blive decideret ophidsende eller spændende.

Brad's Status14/12
Stalins død14/12
Vinterbrødre7/12