Anmeldelsesdato:25-08-2017
Taraneh AlidoostiRana Etesami
Shahab HosseiniEmad Etesami
Babak KarimiBabak
Farid Sajjadi HosseiniNaser
Mina SadatiSanam

Den forbandet svære tilgivelse

At Asghar Farhadi vandt Oscaren for bedste ikke-engelsksprogede film med S√¶lgeren og derved skrev sig ind i en meget lille og eksklusiv klub af dobbelte vindere var lidt af en overraskelse ‚Äď og m√•ske kom den i stand p√• grund af et smart markedsf√łringskneb lige op til afstemningsdeadline, hvor det forl√łd, at en stemme p√• Farhadi var en stemme mod Donald Trump (og hans fam√łse indrejseforbud). Derfor er det s√• meget desto mere gl√¶deligt nu at kunne konstatere, at sejren ‚Äď uanset hvordan det m√•tte v√¶re kommet i land ‚Äď p√• mange m√•der er fuldt fortjent. For S√¶lgeren er et modent, eftert√¶nksomt og decideret velst√łbt drama, som tilmed form√•r at lave prima suspense og samtidig ude i periferien f√• kommenteret p√• livet i det Teheran, der p√• en og samme gang er frit og dybt kontrolleret.

Der er med andre ord mange agendaer p√• spil, men helt centralt st√•r det nervepirrende √¶gteskabsdrama, der udspiller sig mellem skuespillerne og √¶gtefolkene Emad og Rana. De √łver p√• teateret p√• Arthur Millers klassiker "En s√¶lgers d√łd", mens privatlivet bogstaveligt talt rystes i fundamentet, da et byggeri p√• nabogrunden truer med at l√¶gge deres etageejendom i ruiner. De genhuses i en lejlighed, som de l√•ner af en af kollegerne fra teatret, men det viser sig snart, at den tidligere lejer har haft et omsv√¶vende liv. Rana er alene hjemme en aften, hvor hun √•bner for d√łrtelefonen i den tro, at Emad er kommet hjem. Det er han ikke, og han finder hende f√łrst p√• hospitalet, hvor hun ligger blodig og chokeret. Overfaldet i eget hjem af en ukendt gerningsmand.

Emad indleder et detektivarbejde for at finde gerningsmanden, og det bliver en jagt, der ender med helt at opsluge hans eksistens. Rana selv vil hellere skubbe h√¶ndelsen ind under gulvt√¶ppet for ikke at skulle tale yderligere om det passerede, men hendes mand holder fast i h√¶vntrangen. Is√¶r da jagten giver resultat, og der kommer et ansigt og en identitet p√• gerningsmanden. Men hvad nytter h√¶vngerrigheden, hvis ofret har besluttet sig for at tilgive? Tilgivelsens altomsluttende kraft er kraftfuld gennem sin irrationalitet, men hvad kr√¶ver det at tilgive en uret beg√•et mod andre? Det er store sp√łrgsm√•l som Farhadi smider p√• bordet, men det g√łres smidigt og veldrejet i en film, som en stor del af tiden spiller som en skarp thriller. Hitchcock ville v√¶re stolt over Farhadis sikre kontrol over suspense som virkemiddel og Bergman, der i √łvrigt optr√¶der i kulissen i form af en markant plakat for hans Skammen, vil gl√¶de sig over dybden i de psykologiske hovedspring som manuskriptet tager i sine hovedpersoner. Og d√©t er un√¶gtelig noget af en pr√¶station at f√• de to mestre forenet.

Omkring Emad og Rana ligger Teheran. En verden i opl√łsning ganske som sine hovedpersoner. For hver gammel, slidt men velkendt bygning, der bliver revet ned, skyder der noget nyt og fremmed op. Det truer fundamentet i et samfund, ganske som det truer Emads selvforst√•else ikke automatisk at m√•tte s√łge h√¶vn for overgrebet p√• hans hustru, som i hans optik ogs√• er et overgreb p√• ham og hans ejendom. Det er provokerende at spille den alfa-maskuline rolle i h√¶nderne p√• en pjusket skuespiller, men netop fordi kontrasterne i figuren er s√• tydelige og ambivalente, s√• √łges vores interesse for ham og hans handlinger. Farhadi har skabt et moderne v√¶rk, der b√•de taler til og om sin samtid og samtidig dyrker en personkonflikt s√• tidl√łs som noget. Det er som regel det grundmateriale som store filmoplevelser st√łbes af, og S√¶lgeren h√łrer til p√• aller√łverste hylde af biografernes repertoire i dette for√•r.

Der er blot inkluderet fire trailers på udgivelsen. Intet andet ekstramateriale.

The Square23/11

Hvem spillede ikke med i Ørkendronningen Priscilla?