Smølferne: Den hemmelige landsby

Genre:Animation, Adventure
Varighed:90 minutter
Instruktør:Kelly Asbury

Anmeldelsesdato:28-08-2017

Der er penge i Smølfer

De sælger, de der små blå mænd – og en enkelt pige – Peyo skabte med sine oprindelige tegneserier i 1958. Mit gæt er, at det må være mange årtier siden, man ikke har kunnet finde en Smølf på hylderne i de danske legetøjsforretninger. De er da også genialt designet de små blå gutter med deres hvide hatte, bukser og kulørte svampehuse, og som legetøj har de den der helt fantastiske 'gotta catch 'em all' kvalitet; der er altid en ny smølf, man kan købe eller ønske sig. Nu kommer så det nyeste bud på en biografudgave at de berømte skovbundsboere. Smølferne: Den hemmelige landsby er det hidtil bedste forsøg, men den er ikke entydigt smølfe-vellykket.

Mange har undret sig over det tidligere, men nu er hun også selv begyndt. Hvorfor har alle smølferne et definerende karaktertræk – klodset, gammel eller stærk f.eks. – når Smølfine kun er defineret af at være pige? Måske findes svaret i den hemmelige landsby, som Smølfine, Brillesmølf og Stærksmølf kommer på sporet af. Men kan de mon nå at finde den, når de både skal kæmpe sig vej gennem den farlige skov, og samtidig er skarpt forfulgt af den onde troldmand Gargamel? Og hvad venter mon egentlig på dem i den hemmelige landsby?

Tak Smølf for at man endelig har valgt at lave smølferne til en fuldt animeret film, i modsætning til de tidligere hæslige live-action hybrider Smølferne og Smølferne 2. Det visuelle er nemlig klart det bedste ved Smølferne: Den hemmelige landsby. Det er virkelig lykkedes at overføre Peyos oprindelige stil til moderne 3D-animation. Det hyggeligt eventyrlige univers er kulørt, og Smølferne selv har tekstur, så det næsten føles som om, man kan række ud og røre ved dem. Humoren holdes på et niveau, der nok mest vil få de mindste til at grine. Men det er vel også hvad man kan forvente fra en Smølfefilm, og det lykkes endda uden alt for store mængder pruttehumor. Point for det.

Til gengæld har Smølferne: Den hemmelige landsby svært ved at fokusere på det pussenussede Smølfe-univers. Drama skal der jo til, og hvordan dramatiserer man egentlig Smølferne? I dette tilfælde gøres det desværre ved at falde i alle de fælder så mange amerikanske animationsfilm falder i. Historien står stille mens actionscene følger på actionscene. Popmusik fra bl.a. Demi Lovato stikker distraherende hovedet frem med intet andet formål end at fylde et soundtrackalbum. Selvfølgelig skal alle Smølferne også have en ud-af-det-blå dansescene til sidst. Hvad værre er, så kæmper filmen med at give Smølferne personlighed. Det er lidt et problem at jeg til tider ikke kunne kende forskel på Stærksmølf og Klodsetsmølf, men der går åbenbart mange Smølfer på én personlighed.

Smølferne: Den hemmelige landsby er altså ikke så god, som den kunne være, men den er alligevel et tilforladeligt filmvalg, hvis de mindste skal med i biografen. Historien er sympatisk og universet er langt hen ad vejen vellykket overført. Smølfefans har endelig fået en biograffilm de ikke decideret behøver at skamme sig over. Så håber jeg bare en efterfølger kan finde et lidt mere sammenhængende plot, og gerne lidt mere personlighed til de små blå væsner. Så bliver de jo også sjovere at købe.

Det er en sjov blanding bonusmateriale, der er med på blu-ray'en. Det meste er tydeligvis lavet for de mindste, fair nok, men alligevel er et overraskende seriøst kommentarspor vedlagt også. Er man smølfet nok til at bruge tid på at lægge ører til instruktør Kelly Asbury, animation supervisor Alan Hawkins og "head of story", Brandon Jeffords, bliver man godt belønnet med en masse detaljer om hvordan filmen blev skruet sammen.

Men er man derimod mere til de pjattede indslag, er der også rig mulighed for at blive underholdt eller lige frem aktiveret. Der er både en danse-featurette, en neglelak-featurette og et indslag om hvordan man tegner tre af smølferne. Men også et lettere kuriøst indslag om mini-donuts er der gjort plads til mellem de slettede scener og de andre making of-indslag, hvor mange af disse er temmelig fjollede. Ganske farverigt ekstramateriale.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Hvorfor blev Arnold Schwarzenegger nødt til at nedtone sin træning under filmningen til Conan the Barbarian?