Jeremy Ray TaylorBen Hanscom
Sophia LillisBeverly Marsh
Finn WolfhardRichie Tozier
Chosen JacobsMike Hanlon
Jack Dylan GrazerEddie Kaspbrak

Ar for livet

Jeg skriver egentlig bare for at sige undskyld til min lillesÞster. Hun har vel ikke vÊret meget mere end 8-9 Är, da jeg fÞrste gang viste hende mini-serie-udgaven af Stephen Kings roman IT pÄ slidt VHS. Som barn blev hun aldrig tryg ved aflÞb, og jeg har hende stadig mistÊnkt for i en alder af snart 28 lige at sikre sig, at der ikke gemmer sig en ubehagelig klovn under badevÊrelsesristen. Med andre ord gav Pennywise og hendes storebror hende mentale ar for livet. Det er nu ikke det, jeg vil sige undskyld for. Jeg vil undskylde for, at jeg ikke havde mulighed for at vise hende den nye filmatisering af It. Den er sÄ meget bedre og mere skrÊmmende.

Warner Bros.
Stephen Kings fortĂŠlling er klogeligt blevet rykket frem i tid – fra sidst i 1950’erne til sidst i 1980’erne – men ellers er alt ved det gamle. Derry er stadig en lille by i Maine, USA. Byen gemmer stadig pĂ„ en mĂžrk hemmelighed. Noget ondt lurer under byens gader. Noget der til tider tager form som en klovn, Pennywise (Bill SkarsgĂ„rd), og jager byens bĂžrn. En gruppe udstĂždte bĂžrn finder sammen i et fĂŠllesskab, og kommer pĂ„ sporet af det onde i Derry. Noget tyder pĂ„, at kun de kan stĂ„ imod det onde, men kun hvis de holder sammen. Mere ville det vĂŠre synd at afslĂžre, hvis man pĂ„ en eller anden mĂ„de har undgĂ„et den ikoniske historie.

Jeg tror nu ellers det mĂ„ svĂŠrt helt at have undgĂ„et at kende noget til It. Pennywise mĂ„ vĂŠre et af de helt store horror-fĂŠnomener. Hvis man ikke er blevet traumatiseret af Pennywise den dansende klovn – ogsĂ„ kendt som Robert Gray – fra Stephen Kings oprindelige roman som jeg, eller som min lillesĂžster af Tim Currys prĂŠstation som monstret i mini-serien fra 1990, sĂ„ har man nok alligevel hĂžrt om klovnen. I den nye udgave leverer Bill SkarsgĂ„rd den definitive film-udgave af vĂŠsnet. Hans prĂŠstation er simpelthen magelĂžst uhyggelig, og han har stor succes med at antyde det uforstĂ„elige vĂŠsen, der gemmer sig bag klovnesminken. Yngre generationer vil for altid tĂŠnke pĂ„ SkarsgĂ„rd som Pennywise.

Men kernen i It har nu aldrig vĂŠret ondskaben i Derry, men godheden og venskabet mellem de udstĂždte bĂžrn i den sĂ„kaldte ‘Losers Club’. Det ved den nye version af It heldigvis godt. Alle bĂžrnene – flere end jeg har plads til at fremhĂŠve her – er simpelthen castet perfekt. Deres individuelle historier er rĂžrende, og deres dialog, venskaber og uvenskaber vil – som ogsĂ„ bogen gĂžr det – bringe de fleste tilbage til deres egen barndom. Fordi de bliver fuldbyrdede karakterer slĂ„r gyset sĂ„ meget hĂ„rdere. At historien nu er sat i 1980’erne gĂžr det oplagt at drage paralleller til Netflix-serien Stranger Things. Ikke mindst fordi Finn Wolfhard medvirker i begge. Men It er langt mindre familievenlig og langt mere rĂŠdselsvĂŠkkende.

Warner Bros.
For It holder ikke tilbage med gysene. Filmen er mĂ„ske ikke sĂ„ uhyggelig som bogen – eller mĂ„ske er det bare min alder, der sĂŠtter en dĂŠmper pĂ„ effekten – men instruktĂžr Andy Muschietti opvejer det med en lĂžssluppen filmisk opfindsomhed. Et vĂŠld af gysende gode ideer leveret med vellykkede visuelle effekter fylder lĂŠrredet filmen igennem. StĂžrst iblandt dem selvfĂžlgelig Pennywise, der prĂŠsenteres perfekt. Der holdes heller ikke igen med det Stephen King’ske mĂžrke. Allerede i Ă„bningsscenen bliver det gjort klart, at der ikke bliver lagt fingre imellem. It er langt fra bĂžlgen af mere blodfattige teenage-rettede gysere.

Mod slutningen bliver det hele mÄske bundet sammen lidt klodset, og sÄ skal man vÊre forberedt pÄ at It jo kun prÊsenterer fÞrste halvdel af historien. Men It er en gyser af sjÊldent hÞj kvalitet. Den rammer bÄde hjertet og tvinger hÊnderne op foran Þjnene. Den er ikke bange for foretage kreative Êndringer, men er samtidig tro mod kernen i forlÊgget. It er simpelthen en af de bedste Stephen King-filmatiseringer nogensinde. Hvis min lillesÞster havde set den dengang, sÄ havde hun aldrig sovet igen.

IndlÊg: