Anmeldt af:Lauge Hendriksen

Premieredato:14-09-2017
Dylan O'BrienMitch Rapp
Michael KeatonStan Hurley
Sanaa LathanIrene Kennedy
Taylor KitschGhost

Må man holde med de onde?

Hvorfor holder vi med hovedpersonen i en film? Det gør vi fordi, vi kan forstå hovedrollens motivation og problemer. Det er ofte hovedpersonens valg, der får handlingen til at skride fremad. Hvis publikum ikke forstår rationalet bag hovedrollens valg, bliver det meget svært at få dem med på den fantastiske rejse, som film kan være. Og det er problemet med American Assassin. Det er vanskeligt at holde med hovedpersonen, for han er i virkeligheden den ondeste af dem alle sammen.

Mitch Rapp (Dylan O'Brien) står på stranden i et ukendt paradis, og er lige blevet forlovet med sin kæreste. Det er den perfekte utopi, men øjeblikket efter er alt kaos. For onde arabiske teorister angriber stranden og skyder alle mennesker ned. Her ser Mitch livet forsvinde fra sin kærestes krop, inden han selv bliver skudt og besvimer. Men Mitch overlever på mirakuløs vis, og nu er hans liv dedikeret til at tage hævn på teorister – arabiske teorister. Mitch bliver hvervet af CIA, der ser potentiale i ham, fordi han er opsat på at få hævn. Her er uberegnelighed og psykotiske anfald tilsyneladende plusord, de er vanskelig at forstå i lille forenings Danmark, men åbenbart giver god mening for teenagedrenge i verdens største militærmagt.

Mitch Rapp bliver lært op af den garvede CIA officer Stan Hurley (Michael Keaton), der i høj grad minder om sergent Hartman i tanley Kubricks Full Metal Jacket. Men hvor Hartman var en satirisk personificering over det amerikanske militær, så er Stan Hurley i American Assassin ment alvorligt, som den komplette snigmorder, der kan redde Guds eget land USA. Under oplæringen bliver Mitch og Stan sendt på en mission, for at forhindre en atombombe skal ende i de forkerte hænder. Det er en historie, der er fortalt før på film. Disse actionfilm kan være underholdne, fordi publikum håber på, at hovedrollen i sidste ende redder dagen. Men American Assassin lider under, at det er svært at forstå, hvorfor vi skal holde med amerikanerne og vores 'helt' Mitch Rapp.

For Mitch har tydeligvis psykiske problemer, der gør ham særdeles uberegnelig. Han generaliserer alle arabere over en kam, som mål der skal udryddes. Det kunne være blevet til en interessant konflikt om ikke at generalisere på grund af hudfarve, men ifølge filmen findes der ikke arabere, der har rent mel i posen. Samtidig ”glemmer” American Assassin at fortælle os, at amerikanerne i denne film også er onde, og filmen insisterer på, at vi skal holde med Mitch, alene fordi han er amerikaner. Og det er ligegyldigt om Mitch dræber et par dusin arabere undervejs. Det er en pointe, der vil kunne få selv Donald Trump til at løfte det ene øjenbryn en smule. CIA’s motivation for at hverve Mitch er dybt uforståelig. En psykisk syg mand, der kun er opsat på en ting: Hævn. Det er som at hverve den norske massemorder Anders Breivik, der med en forskruet filosofi bliver oplært i, hvordan man kan dræbe flest mulige. Et farligt ukontrollerbart våben, som er en trussel mod alle sine omgivelser.

American Assassin føles som en lang propagandakampagne lavet af det amerikanske militær for at hverve nye rekrutter til kampen mod ondskabens fiktive terrorakse. "Onde mennesker gør onde ting. Vi stopper dem". siger læremesteren Stan til hovedpersonen Mitch. Hvis dette er tilfældet, burde deres job værre at skyde sig selv.

Mother!14/9
Team Hurricane11/9
De vildfarne7/9