Premieredato:11-09-2017
Maja Leth BangMaja
Mia My Elise PedersenMia
Ira R√łnnenfeltIra
Sara MorlingSara

Dansk punk chick-flick

Det er fucking h√•rdt, siger √©n af de otte unge teenagere demonstrativt p√• et tidspunkt i det danske drama Team Hurricane. Udbruddet er ganske rammende og et godt credo for den nok st√łrste transformationsperiode i et menneskeliv ‚Äď teenage√•rene. Alle dage har teenage√•rene v√¶ret forbundet med store f√łlelsesudbrud og enorm virkelighedsforvirring. Pludselig tiltr√¶kkes man af det modsatte eller samme k√łn. Samtidig bliver ens identitet udfordret i dens skr√łbelige grundf√¶stning og ens sind og krop rammes af b√•de en altfort√¶rende afm√¶gtighedsf√łlelse og en altopslugende livsgl√¶de. Denne eksplosion af f√łlelser fremtures ganske ubesv√¶ret og naturligt i Annika Bergs visuelt eksperimenterende debutfilm, der tager tilskueren med p√• en (over)sanselig rejse ind i et emotionelt, oversensibelt og hysterisk teenagerum.

Angel Film
Punkede teenagere
Team Hurricane f√łlger en flok punkede teenagere p√• en ungdomsskole i l√łbet af en sommer. Pigerne er b√•de intelligente, fandenivoldske, morsomme, usikre, paniske og dr√łmmende. S√• identifikationsfaktoren b√łr v√¶re helt i top ‚Äď desv√¶rre nok mest hos de j√¶vnaldrende. Det er ingen dagsorden eller tydelig pr√¶mis i filmen, der er n√¶rmere tale om rendyrket dokumentarisk cin√©ma v√©rit√© med enkelte bevidst grimme visuals undervejs. Umiddelbart er det ikke et problem, men den l√łse fort√¶llestruktur bliver alligevel lidt for enerverende at overv√¶re i l√¶ngden og risikerer nok at udelukke et bredere publikum end
teenagem√•lgruppen, der formentlig ikke vil tr√¶ttes af pigernes evindelige navlepilleri, selviscenes√¶ttende falbelader og overstadige weltschmerz, men n√¶rmere vil kunne genkende sig selv i pigernes f√łlelsesbekendende og n√łgne eksistenser.

Dadaistisk kunst
Annika Bergs Team Hurricane giver i korte tr√¶k et alternativt og til tider et ret unikt indblik i en broget, men ogs√• sympatisk teenagegegruppe. Stilistisk benytter filmen overbevisende time lapse, montage-klipning, videodagbog, confessionals samt stativoptagelser, der tilsammen giver et velfungerende og varieret collageagtigt udtryk. Lydsporet giver desuden den rette stemning af usikker ungdom. Flere scener tenderer endda til det absurd komiske, som n√•r √©n af pigerne bliver hentet af sin k√¶reste i en toptunet bil, mens de andre piger k√¶mper for at finde en grimmase, der kan passe. Ellers er scenen med tre betuttede piger, der skal informere om sex fremragende i al dens pinlige mangel p√• situationsfornemmelse. De beg√•r nemlig den br√łler kun at omtale sex som en akt mellem en dreng og pige. En anden n√¶rmest t√•krummende scene finder sted, da pigerne bruger mad til at lave dadaistisk kunst i ungdomsskolens gymnastiksal. Team Hurricane har mange lighedstr√¶k med Harmony Korines Spring Breakers og Lukas Moodysons Fucking √Ömal. Den har samme visuelle stil som den f√łrste, men langt fra den samme dybde som den sidste.

Angel Film
Psykedelisk syrebad
Annika Berg er uddannet som instrukt√łr fra Den Danske Filmskole. Hendes bev√¶gende afgangsfilm Sia handlede om en √¶ldre kvindes forhold til d√łden. Team Hurricane befinder sig i den anden ende p√• aldersskalaen. Den kan bedst beskrives som den norske hitserie Skam trukket gennem et psykedelisk syrebad. Det er tydeligt, at Berg er en visuel talentfuld instrukt√łr med mod p√• at skildre alvorlige og vedkommende emner. Desv√¶rre lukker Team Hurricane sig lidt for meget om sig selv og det teenageunivers, den skildrer. Den form√•r ikke helt at h√¶ve sig over klich√©erne om gr√•labile teenagepiger, der konstant forvandler ligegyldige bagateller til verdens endegyldige undergang. Filmens mange pangfarver minder om universet i Pedro Almod√≥vars film og fanger f√łrst en, men efter lidt tid falmer farverne og keder en smule i al deres trivialitet. Selvom Team Hurricane til tider bliver stil for stilens skyld, s√• er filmen alligevel et godt bud p√• en autentisk dansk punk chick-flick.

Brad's Status14/12
Stalins d√łd14/12
Vinterbr√łdre7/12