Anmeldt af:Anne Højgaard

Premieredato:14-09-2017
Josh O'ConnorJohnny Saxby
Alec SecareanuGheorghe Ionescu
Gemma JonesDeidre Saxby
Ian HartMartin Saxby

Flot farmer-debut fra Yorkshire

Britisk film har altid haft sin egen realistiske stil, og et nyt spændende skud på stammen er den medrivende og stilfærdige God's own country, som er instruktøren Francis Lee’s spillefilmsdebut. Her møder vi den unge fyr Johnny (Josh O'Connor), som bor og arbejder på en gård sammen med sin delvis lammede far og sin bedstemor. Vi er i Yorkshire i England i et område, hvor livet ikke er stort andet end hårdt arbejde. Det meste af gårdens drift hænger på Johnny, der er en tavs, indadvendt ung mand, som må finde sig i sin fars evindelige kritik og sin bedstemors følelseskulde. Livet er hårdt og fyldt med lort, der skal muges ud, køer, der skal kælve og stengærder, der skal repareres. Om aftenen kører Johnny på sin knallert ned til landsbyen, hvor han drikker sig sanseløs og kommer væltende hjem i seng til en ny arbejdsdag.

Miracle Film
En lektion i ømhed
Relationer har Johnny ikke rigtig nogen af, ud over tilfældig sex med en ung fyr fra landsbyen. Indtil en dag, hvor de er nødt til at ansætte en medhjælper til at hjælpe med læmningen, som er mere, end Johnny trods alt selv kan klare. Den nye medhjælper er en ung, attraktiv rumæner Gheorghe (Alec Secareanu), som lærer Johnny, at livet er andet end vrede og hårdt arbejde – og efterhånden bliver Johnny forelsket i sin arbejdskollega. De to indleder et forhold oppe i den øde beliggende bjerghytte, hvor de arbejder med fåreflokkene sammen, og Johnny lærer noget nyt om fåreavl og om sanselighed af den mere erfarne Gheorghe.

Med få ord
Filmen slår lige fra starten en tone an af intensitet og indestængt vrede, formidlet gennem nærbilleder af Johnnys udtryksløse, hårde ansigt, mens han kører på sin knallert ned til byen – et ansigt, man ikke bliver træt af at se på. Vi føler med Johnny, som ikke kan hverken udtrykke sine følelser eller undslippe sin skæbne, og vi håber at det lykkes, da han til sidst omsider prøver at tage den i sin egen hånd. Gheorge er lige så overbevisende som den hjertevarme, men også don't-fuck-with-me-guy, som lærer Johnny om kærligheden og ømheden uden at bruge et eneste ord. Gheorge taler et sprog, som Johnny ikke kender, og det er ikke fordi det er rumænsk. I det hele taget er det ikke en film med meget dialog, det er mest kritiske kommentarer, der bliver slynget hen over bordet i køkkenet på gården, og denne indestængte voldsomhed ulmer i Johnny og kommer ud i hans egen omgang med mennesker.

Miracle Film
Det ufuldkomnes ægte skønhed
Fotograferingen er smuk på en ægte måde, bedstemoderen står i mudret græs og hænger tøj op og naturen ligner ikke et glansbillede, skønt den er storladen med øde brune vidder og får og stengærder. Lydsiden er nøje udvalgte reallyde af får, vind, fugle og regn, som understreger den næsten brutale sanselighed, der er i billederne. Man fornemmer Francis Lee’s baggrund i opvæksten i netop det område, og man føler, at man får et indblik i en verden, man ikke ellers har adgang til. Også hans arbejde med skuespillerne, som har levet i længere perioder på farmen og lært arbejdet, gør oplevelsen ægte og troværdig. Og så er det hele nænsomt og fint klippet sammen med den præcision, der gør, at en scene altid bliver præcis så lang, som den skal være, og aldrig længere.
Det er noget af en befrielse at God's own country på ingen måde er en homofilm – homoseksualiteten spiller ingen som helst rolle, der er ingen der vil tæske dem eller fyre dem eller forstå dem; det er en film om et hårdt liv i et følelseskoldt miljø – og så den mirakuløse kærlighed.

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9