Anmeldt af:Lauge Hendriksen

Daniel AuteuilAndré Bamberski
Sebastian KochDieter Krombach
Marie-Josée CrozeDany

Med stædighed kommer man længst

"Hvorfor g√łr du det her?" sp√łrger ekskonen Dany til Andr√©, efter han lige har beskyldt hendes nuv√¶rende mand for at sl√• deres f√¶lles barn ihjel. "For retf√¶rdighed" svarer han.

Another World
Andr√© Bamberski (Daniel Auteuil) er en retskaffen mand. Han er typen der vil trave igennem hele Paris for at give en kunde, der har betalt to franc for meget, pengene tilbage. Hvorfor? Ikke fordi det er n√łdvendigt, men fordi Andr√© f√łler, det er det rigtige at g√łre. Og da Andr√© finder ud af, at hans kone Dany (Marie-Jos√©e Croze) er ham utro med den charmerende tyske l√¶ge dr. Dieter Krombach (Sebastian Koch), flipper Andr√© ikke ud i et voldsom f√łlelsesudbrud. I stedet tropper han op p√• 'gerningsstedet' med sin advokat, der udsteder en utroskabserkl√¶ring til de to skyldige. Fordi det mener Andr√©, er det korrekte at g√łre. Dany flytter til Tyskland med dr. Krombach, mens Andr√© bliver i Frankrig og beholder for√¶ldremyndigheden over deres to f√¶lles b√łrn Pierre og Kalinka. Flere √•r senere modtager Andr√© den forf√¶rdelige nyhed, at hans datter Kalinka er d√łd p√• en ferie hos sin mor og stedfar i Tyskland. Men Andr√© kan ikke f√• d√łds√•rsagen til at give mening. Og stille og roligt vokser mistilliden til, at dr. Krombach, manden der stjal hans kone, har myrdet hans datter.

Den franske I min datters navn bygger p√• den sande historie om en mareridtskamp for at f√• en mand d√łmt. En kamp der tog over 30 √•r, f√łr den satte sit forel√łbige punktum. Filmen er f√łrst og fremmest en mands st√¶dige kamp for at retf√¶rdigheden skal ske fyldest, koste hvad det vil. En kamp, som f√•r store personlige konsekvenser for Andr√©, der ofrer b√•de arbejde og forhold for at f√• ram p√• den mand, han mist√¶nker for at have myrdet hans datter. Filmen lever i h√łj grad p√• Daniel Auteuil som hovedrollen Andr√©, der med et insisterende blik og st√¶dig fremtoning g√•r forrest i kampen for retf√¶rdighed. Sebastian Koch spiller antagonisten og er Auteuils mods√¶tning som den charmende Dr. Krombach. De to skuespilleres forskelligheder skaber en intens dynamik i en film, der kunne v√¶ret blevet for monoton og kedelig med andre skuespillere i de b√¶rende roller.

Another World
Dieter Krombach er portr√¶tteret som en charmerende og tiltagende mand, og det er et klogt valg. Det skaber tvivl om, hvorvidt den sympatiske Dr. Krombach er den modbydelige morder, som Andr√© p√•st√•r. Og det skaber tvivl om, hvorvidt Andr√© blot har set sig blind p√• sin v√¶rste fjende. Denne tvivl leger filmen med. For hvem er mest sindssyg? Den mand der m√•ske har sl√•et en 14-√•rig pige ihjel, eller den mand der bruger over 30 √•r og ofrer alt for at f√• d√łmt en potentiel morder? I min datters navn lever p√• √©n mands st√¶dige vilje for retf√¶rdighed. Det er den franske pendant til Christina Rosendahls Idealisten, hvor den danske journalist Poul Brink st√¶digt bliver ved med at k√¶mpe for ofrene i Thule-sagen. For desto l√¶ngere I min datters navn bev√¶ger sig ind i kampen mellem Andr√© og Dr. Krombach, desto st√łrre bliver vores sympati for den st√¶dige mand, der vil have retf√¶rdighed for sin datters d√łd.

Det er ikke sp√łrgsm√•let om, hvorvidt Dr. Krombach bliver d√łmt eller ej, der er det sp√¶ndende i filmen, men derimod konsekvenserne af Andr√©s fravalg, der p√• √©n og samme tid b√•de er uforst√•elige og r√łrende som omdrejningspunkt i I min datters navn. For hvorfor bruge 30 √•r p√• en sag, som alle andre har opgivet for l√¶ngst? Det g√łr Andr√© Bamberski, fordi han er en retskaffen mand, der vil g√• til verdens ende for sin sag. Ogs√• selvom han m√• ofre alt andet.

Vinterbr√łdre7/12
The Square23/11

Abernes planet: Opg√łret1/12