CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Paris Can Wait

Produktionsland:
USA, Japan

Produktionsår:
2016

Manuskript:
Eleanor Coppola

Producere:
Eleanor Coppola
Fred Roos

Fotograf:
Crystel Fournier

Klipper:
Glen Scantlebury

Komponist:
Laura Karpman

Censur:
Tilladt for alle

Distributør:
SF Film

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 5 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.

Læs også...
Anmeldelser:
24-01-12:
Midnight in Paris
21-01-10:
Det' indviklet
29-05-07:
Hollywoodland
28-07-04:
Et hus i Toscana
14-01-03:
Unfaithful
17-05-00:
A Walk on the Moon
 


Paris må vente

Anmeldt af:Uffe Stormgaard
Genre:Komedie, Romantik
Varighed:92 minutter
Instruktør:Eleanor Coppola
 
Premieredato:21-09-2017
Medvirkende:Som:
Diane LaneAnne
Alec BaldwinMichael
Arnaud ViardJacques

Roadmovie med årgangsvine, gourmet restauranter og franske klicheer
 
Når efternavnet er Coppola, så er forventningerne høje. Papa Francis med klassiske mesterværker som Godfather-trilogien (1972, 1974, 1990), Apokalypse Now (1979) og alle de andre store film bag sig. Datteren Sofia med bl.a. Lost in Translation (2003) og Somewhere (2010) og broderen Romans mange filmmanuskripter mm , har alle sat barrieren højt. Og nu insisterer Mama Eleanor Coppola også på, at ville sætte sit fingeraftryk på lærredet, både som manuskriptforfatter, instruktør og producent af Paris må vente.


Copyright:
SF film
Paris må ventes miljø kender den 81-årige spillefilmsdebutant ud og ind. Vi er til Cannes filmfestival, tæt på afslutningen. Anne Lockwood (dejligt behersket spillet af Diane Lane) har nydt Hotel Carltons luksus, Plage Royale, cocktailselskaberne og den røde løber. Husbonden Michael (Alec Baldwin) har passet sit arbejde. Nu skal Anne og hendes filmproducer-mand videre med privatfly til Budapest for at tilse en af hans igangværende filmproduktioner. For der er fart over filmcirkusset. Et mobiltelefon helvede, der afbryder enhver fornuftig menneskelig kommunikation. Nok er de, det harmonisk, smukke amerikanske succes ægtepar på 20. år – men mon vi dog ikke allerede her fornemmer, at der mangler lidt nærhed, her hvor de står overfor en ny periode i deres ægteskab. Datteren er lige flyttet hjemmefra og Anne har opgivet sin tøjbutik i Californien.

Anne kommer ikke med flyet på grund af en kraftig øreinfektion. I stedet kører hun i bil med Michaels franske kollega Jacques til Paris, hvor hun så senere skal mødes med Michael. Jacques er alle romantiske forestillinger om franskmænd (med streg under mænd): Gourmet, vinkender og charmerende 50-årig kvindebedårer og elsker af sit pragtfulde land – han mangler kun alpehuen og baguetten under armen. Jacques og Anne er nu på turisttur gennem Provences lyksaligheder. For Anne skal opleve det hele, synes Jacques: Cézannes berømte bjerg Monte Saint Victoire, beundre de romerske Aquadukter nær Aix, smage på Bourgognes skønne vine. Endda med en afstikker til filmens opfindere brødrene Lumiers museum i Lyo. Jacques er både beleven, lommefilosofisk – og først og fremmest livsnyder, der åbner den forsigtige dannede amerikanske frues øjne for, den franske, åh, så afslappede og beåndede kultur, langt fra de amerikansk lavpandede konventioner og evigt ringende mobiltelefoner. "Hvorfor lugter franske blomster bare bedre", spørger Anne. "Fordi det er Frankrig", svarer Jacques.


Copyright:
SF film
Arnaud Viard, udfylder, med Maurice Chevalier accent, rollen 100%. Kontrasten, den kulturradikale amerikaner og den livlige savoir-vivre franskmand, har vi mødt bl.a. hos Woody Allen, med megen humor og kærlighed. Men hos Coppola bliver historien naiv og banal. Lige efter bogen, den med alle klichéerne. De 8 timer, det normalt tager i bil Cannes-Paris, bliver til 3 dage. En stille, meget stille, roadmovie film, mættet med turistattraktioner, Michelin-stjerne restauranter og franske floskler. Ikke mindst, når de tænder alterlys foran Jomfru Maria statuetten. For et par hemmeligheder har de da at betro hinanden. Rejsens resultat: Begge er blevet klogere på sig selv, dog heldigvis uden at moralen krænkes under vejs. Måske ikke mindst fordi, Eleanor Coppola insisterer på, at det er hendes egen historie fra 2009 – omskrevet til fiktion! Slutbilledet, hvor Anne kigger direkte ind i kameraet og blinker, efter at Jacques har forladt hende i Paris, kunne måske varsle, at hvis de mødtes igen, kunne der opstå et heftigt drama. Hvem ved? Måske bliver hendes næste film, fyldt med den lidenskab og den dybere indsigt, som Paris må vente mangler. Navnet forpligter.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Hjertelandet20/9
BlacKkKlansman20/9
Bare Juliet20/9
The Predator13/9
The Seagull13/9
Mod solnedgangen13/9
In the Aisles6/9
Den dag på stranden6/9
The Raft5/9
Ordets magt30/8
Flere bio-anmeldelser
 
Peter Kanin3/9
Avengers: Infinity War31/8
Rampage Out of Control27/8
A Quiet Place24/8
Ready Player One17/8
Pacific Rim Uprising13/8
You Were Never Really Here10/8
Red Sparrow20/7
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvem har ikke spillet Napoleon?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google