Anmeldt af:Uffe Stormgaard

Carla JuriPaula Modersohn-Becker
Albrecht SchuchOtto Modersohn
Roxane DuranClara Westhoff
Joel BasmanRainer Maria Rilke
Stanley WeberGeorges

En let parfumeret kunst- og kostumefilm

For en generation eller to siden talte man om en 'Grand-film'. Ikke fordi filmene var speciel store, men de blev vist i Grand-teatret. Filmene havde et touch af finkultur, var sobre i fortællestilen, smukke billeder og en ofte rørende menneskelig historie gerne i engelske herregårdsmiljøer eller på franske cafeer og loftskamre i kunstnerkredse. Film der godt måtte pirre lidt – men så heller ikke mere.

Filmbazar
En sådan film er Paula. Æstetisk smuk, velspillet og en sand historie fra begyndelsen af det 20. århundrede, om en tysk kvindelig malers kamp for ikke kun at blive anerkendt, men overhovedet få lov til at male. Vi møder Paula Modersohn-Becker, dejlig, koket og fanden i voldsk spillet af Carla Juri. 24 år og bedsteborgerbarn, der har fået lov til, indtil hun skal giftes (!), at lege kunstmaler i kunstnerkolonien Worpswede. Her hersker midt i den gryende åndelige frigjorthed, kunstnerisk disciplin. Nøjagtighed og præcision i naturgengivelsen. Ikke lige den viltre oprørske Paulas sag. At opgive maleriet for et giftermål, vil hun bestemt ikke – så kompromiset er klart. Hun gifter sig med den anerkendte og godt sælgende maler Otto Modersohn, i hvis skygge hun kan få lov til at udvikle sin egen kunst. Problemstillingen er kendt fra vores egen malerfamilie Anna og Michael Anker på Skagen.

Skyggetilværelse med Otto – og manglende erotik (!) – er slet ikke livstykket Paula. Hun vil til Paris, godt hjulpet på vej af vennen lyrikeren Rainer Maria Rilke. Stor forargelse på hjemmefronten. Hvad kan der dog ikke ske for en ung kvinde i Paris – og det sker. En parisisk elsker, absint og bohemeliv. Alt imens Otto hånes, i kunstnerkolonien, for sin manglende styr på konen, udvikler Paula sin egen livs- og billedstil – inspireret ikke mindst af ekspressionismens fader Cézanne. Og hun klør på i et hektisk parisisk kunstnermiljø, der gør hende til den maler vi i dag regner for en af de første kvindelige modernister. "Mit mål er at efterlade mig tre gode billeder og et barn". Begge dele når hun, selv om hun dør ung som 31-årig, blev det til over 700 malerier og mange skitser.

Filmbazar
Den tyske instruktør Christian Schochow har ikke kun villet skildre Paulas kamp for anerkendelse – men ligeså meget tegne et tidsbillede af kunstnerkredsen, der nok var eksponent for ”Fin de Siecle”, med op- og nedbrud af vedtagne moralske og kunstneriske konventioner – men trods frisind havde mændene stadig en intolerance og stille nedvurdering af kvinden. Replikker som "kvinder er ikke kunstnere" eller "en kvinde, der opfører sig som Paula, hører hjemme på en galeanstalt" – mindre kan ikke gøre det.
Kontrasten til modernismen og dyrkelsen af skønheden er tydelig, når det kommer til dejlige vilde Paula, der som filmens undertitel indikerer, vil at livet skal være en fest. Det blev det ikke helt for Paula, der kun blev 31 år.
Filmen er en smuk lettere parfumeret (4711 Kølnischerwasser), velmenende og velspillet kunst- og kostumefilm, der med sine smukke billeder og Paulas livsmod glæder sindet.

Darling19/10
Kære far19/10