Pico AlexanderHarry
Jon RudnitskyGeorge
Nat WolffTeddy
Michael SheenAusten
Candice BergenLillian Stewart

Da Alice mødte Harry

Mig og en af mine filmnørde-venner havde engang en diskussion om hvorvidt den amerikanske forfatter og instruktør Nancy Meyers – der kun har produceret denne film – lavede 'real estate-porn' eller 'interior-porn'. Jeg tror ikke vi blev enige, og i virkeligheden er det nok begge dele damen gør. Hvis du har set fx The Parent Trap, Når du mindst venter det, The Holiday og Det' indviklet har du nok allerede bemærket hvor usandsynligt pæne og lækre hendes film er indrettet. Som noget ud af luksus-udgaven af Bo Bedre. Nu er hendes datter Hallie Meyers-Shyer gået til filmen og sandelig om talemåden ikke passer: Æblen falder virkelig ikke langt fra stammen!

Junior har nemlig lavet en film, der ligner hendes mors værker til forveksling. En fabelagtig smart kvinde i sin bedste alder – spillet af Reese Witherspoon, så hun er nærmest perfekt – er flyttet fra manden i New York tilbage til sin afdøde faders Hollywood-hyggelige hacienda komplet med gæstehus og naturligvis vanvittig lækkert indrettet. Hendes to dejlige døtre er begge top charmerende og hendes mor spilles af Candice Bergen. Det er svært ikke at falde for filmen. Den bruger alle de gode ingredienser. I første akt er Alice ude med veninderne på sin 40-års fødselsdag. Her møder hun den langt yngre Harry og hans entourage, som alle ender med at overnatte i La Casa Bella, og stort set før de tre drenge har fået skoene på igen har mormor inviteret de tre unge filmskabere til at bo i Alice’s gæstehus.

De tre unge mænd er selvfølgelig vilde hits hos de dejlige døtre, alle en blanding af den søde storebror og den støttende reservefar. Alt er godt. Eventyrlig godt. Altså indtil det ikke er, for pludselig kommer Junior i tanke om at Alice jo skal lære at være sej enemor og succesrig indretningsarkitekt (hvad ellers?) og ikke bare have sex med hundehvalpen Harry, der higer efter hende. Det er godt nok Juniors første spillefilm både som forfatter og instruktør, så historien og dens udvikling er noget ujævn, men hun har nogle gode idéer, og til trods for hendes film ligner Seniors, så har Meyers-Shyer lidt mere kant og omgivelserne er ikke perfekte: Her er der ingen grøntsagsbede der er så snorlige at de kan få en kinesisk militærparade til at se sjusket ud, og farens kontor er en smule rodet. Altså kunstnerisk rodet, men der står ting i kasser. I en af filmens sjoveste scener – og filmen er ikke rigtig synderlig sjov, mere sympatisk – er Alice på en rimelig akavet date, da hun spotter kvinden, som har udnyttet hendes arbejde, ved et andet bord. Hun stavrer derefter over til hende og både pinlig, bitchy og aldeles korrekt siger fra overfor damen. Det havde Senior aldrig tilladt i sine film.

Kærligheden flytter ind er som romantisk komedie lettere mislykket. Den er meget lidt romantisk, og decideret morsom er heller ikke. Men hvis man er til søde og nuttede film, hvor det hele gerne må være blødt og rart – og selvsagt lækkert indrettet – så er løjerne ganske behagelige. Reese Witherspoon og al hendes herlighed hjælper klart filmen, men også de tre unge mænd og deres sidehistorie med at få lavet deres festival-roste kortfilm til spillefilm er egentlig en vældig sød historie. Den karambolerer lidt med Alices uafhængighedsrejse, men Nancy Meyers kan sagtens være stolt af sin datter. Kærligheden flytter ind er en underholdende lille lækkerbisken.

Standing Tall17/5
Charmøren17/5
Deadpool 216/5