Anmeldelsesdato:15-09-2017
Alec Baldwinori.st: Boss Baby
Steve Buscemiori.st: Francis Francis
Jimmy Kimmelori.st: Dad
Lisa Kudrowori.st: Mom
Tobey Maguireori.st: fortælleren

Heldigvis mere end en enkelt vits

Pr√łv lige at h√łre her en gang. Forestil dig lige en baby, du ved, med ble, store √łjne og hele molevitten. Forestil dig s√• at den opf√łrer sig som en forretningsmand og har en voksen stemme! Hvis den tanke f√•r dig til at ligge p√• langs, f√¶rdig af grin, s√• kan du trygt tage i biografen for at se Boss Baby. Hvis det ikke er tilf√¶ldet, har du nok ‚Äď ligesom mig ‚Äď set traileren til Dreamworks‚Äô nyeste animationsfilm med en vis skepsis, eller m√•ske endda kvalme. Til dig har jeg ogs√• gode nyheder, Boss Baby er slet ikke s√• slem som den lyder.

Fox film
Det lyder ellers ret slemt. P√• babyfabrikken Baby Corp sorteres alle babyer i to portioner, de almindelige, der skal til familier i hele verden, og s√• de der er noget voksne af deres alder, som ryger til ledelsen i firmaet. 7-√•rige Tim f√•r pludselig en lillebror fra den anden gruppe, der stj√¶ler al opm√¶rksomheden i det ellers lykkelige enebarns liv. N√•r for√¶ldrene er i n√¶rheden er Boss Baby den perfekte lille baby, men Tim undres noget over hans attachemappe og jakkes√¶t. Det viser sig at Boss Baby er p√• hemmelig opgave i Tims familie, og den eneste m√•de at slippe af med ham igen, er at hj√¶lpe med hans mission. Det er Tim selvf√łlgelig n√łdt til, for det er da umuligt at dele for√¶ldrenes k√¶rlighed med en lillebror ‚Äď eller hvad?

Boss Baby er heldigvis bedre end pr√¶missen antyder, men det betyder ikke at den er perfekt. Det er b√•de filmens styrke og svaghed at ambitionerne ikke str√¶kker sig meget l√¶ngere end et par billige grin hos b√•de for√¶ldre og voksne. Her er masser af lavpandet pruttehumor, og skurkens plot er for vagt og rodet. Fors√łg p√• at spille p√• de f√łlelsesm√¶ssige strenge er ret begr√¶nsede, men de virker til geng√¶ld heller ikke. Men, og her kommer den store overraskelse, som helhed er Boss Baby faktisk en solid familiekomedie.

Fox film
Det tyndbenede plot er mest af alt en undskyldning for at sende Tim og Boss Baby ud p√• et gakket eventyr. Derfor former det meste af filmen sig som en klassisk buddy-komedie mellem det umage unge par, og det fungerer faktisk. S√łren Pilmark er oprigtigt sjov som den kynisk alvorlige baby, og er en god erstatning for originalens Alec Baldwin. Stilen er en sammenblanding af klassiske Chuck Jones, Tom & Jerry og Looney Tunes-tegnefilm, og filmen dr√łner afsted i et rasende h√łjt slap-stick tempo, der dog undg√•r at v√¶re irriterende usammenh√¶ngende, som det eller tit sker i denne type moderne animationsfilm.

De humoristiske actionsekvenser fungerer, og der springes effektivt mellem b√łrnenes fantasiunivers og den virkelig verden. Det er aldrig helt klart om det hele ikke bare er endnu en af Tims fantasifulde p√•fund. Ideen om et sp√¶dbarn som chef for familien er ogs√• god, og der vrides en god portion humor ud af den, som for√¶ldre nok vil grine mere af end b√łrnene vil. Boss Baby bliver p√• den m√•de heldigvis mere end blot en enkelt vits strukket ud i spillefilmsl√¶ngde, og hvis man indstiller forventningerne p√• en sjov omgang animeret slapstick, og ikke mere end det, s√• er Boss Baby ikke noget d√•rligt valg til en familietur i biffen.

Der er egentlig kun to rigtige making of-indslag, de andre fem featuretter er mere sjove reklamer for universet og har intet med filmens skabelse at g√łre.
Derimod bliver de fire slettede scener, der er rimelig rå i deres præsentation, pænt uddybet fra filmskaberne, der forklarer hvorfor de ikke kom i filmen.
Ellers får vi en fin bunke concept-tegninger i billedgalleriet og filmens trailers som sidste menupunkt i bonusmaterialet. Udmærket ekstra.

I en klassisk fortælling om ‚Äôproduct placement‚Äô: I det originale manuskript havde Steven Spielberg ladet det lille, rynkede rummonster spise noget andet end Reese‚Äôs Pieces ‚Äď men slikproducenten nægtede at betale, da Spielberg henvendte sig. Hvad var det meningen, at E.T. oprindeligt skulle have spist?