Anmeldelsesdato:26-09-2017
Allison WilliamsRose Armitage
Catherine KeenerMissy Armitage
Bradley WhitfordDean Armitage
Caleb Landry JonesJeremy Armitage
Marcus HendersonWalter

Når genreposen rystes

"Get out" messer en uhyggelig stemme gentagende i en mindeværdig reklame for komiker Jordan Peeles første film som instruktør Get Out. For genrefilmfans vækker det minder om den legendariske trailer til Wes Cravens The Last House on the Left, der bød publikum at gentage "it's only a movie" for ikke at besvime i biografsalen. Det er ikke et tilfælde, for med Get Out viser Peele, at han kan gyserfilmens historie til fingerspidserne, men endnu vigtigere, at han ved præcis hvor man skal skrue for at skabe noget originalt af velkendte bestanddele.

Den unge afroamerikanske fotograf Chris (Daniel Kaluuya) skal besøge sin kæreste Roses (Allison Williams) familie for første gang. Hun mener ikke, at det er et problem ikke at have nævnt noget om Chris’ hudfarve inden mødet, da familien er ualmindeligt fordomsfrie og venstreorienterede. Roses far, neurokirugen Dean (Bradley Whitford), forsikrer da også om, igen og igen, at han med glæde havde set Obama få en tredje omgang i Det Hvide Hus, og hvad er mere farveblindt end en hvid mand fra middelklassen, der konstant kalder Chris for 'my man' og akavet bruger udtryk som 'thang', og forsikrer om at han 'godt ved hvordan det ser ud' at familiens tjenestefolk, Georgina (Betty Gabriel) & Walter (Marcus Henderson), er afroamamerikanere.

Det er med andre ord en noget akavet weekend Chris kan se frem til, men da jeg allerede har afsløret at Get Out er en gyser og ikke en efterfølger til Guess Who's Coming to Dinner, er det nok ikke svært at regne ud, at Chris har endnu værre ting i vente. Der er nu ellers åbenlyse ligheder med den gamle klassiker med Sidney Poitier. Instruktør Jordan Peele bruger effektivt mere eller mindre latent racisme som den drivende kraft hele vejen igennem filmen. Fra den opfindsomme åbningsscene til den tilfredsstillende afslutning går Get Out direkte i kødet på de fordomme, der lurer inde i os alle, og bruger gyset til at vise hvordan livet er, når man ikke har samme hudfarve som størstedelen af dem omkring sig.

Det lyder måske som om det hurtigt kunne blive tungt og prædikende, men Get Out er alt andet. Med en vild blanding af elementer fra film som The Stepford Wives, Wicker Man, Motosavsmassakren og Rosemary's Baby, for blot at nævne nogle få, har Jordan Peele skabt en af de mest originale gyserfilm i årevis. Det hele krydres – ikke overraskende fra den ene halvdel af komikerparret Key & Peele – med store mængder rammende humor, der udspringer af de velskrevne og velspillede karakterer, og derfor aldrig bliver spoof-agtigt fjollet. Get Out mestrer simpelthen en tone som kun få film kan, og har skiftevis held med at så sit publikum til at overveje egne fordomme, grine og gyse, ofte fra det ene sekund til det andet.

Det vil være svært at finde en mere underholdende film i biograferne lige nu, og at Get Out så ovenikøbet har et seriøst socialt bid er bare fjeren i hatten. Jordan Peele har meldt sig på banen som gyserinstruktør med en skarp lille film, der er bedre end nogen debutfilm har lov til at være. Han slutter sig til en gruppe af ganske få instruktører – som John Carpenter og George A. Romero – der har fomået at kombinere social relevans, humor og gys i samme ukontrollabelt underholdende genrepakke. Jeg kan ikke vente med at se, hvad han har at byde på næste gang.

Ud over de 11 slettede scener, hvor manden bag gyset, Jordan Peele, uddyber løjerne, har han sandelig også indtalt et kommentarspor, der kun kan anbefales, hvis man er fan af filmen. Han får leveret en masse interessant ekstra info om sin film, som vi ikke rigtig får via det andet bonusmateriale, da dette kun består af en enkel making of-featurette og et kort Q&A-indslag mellem Peele, hans skuespillere og Chance The Rapper(!).

Darling19/10
Kære far19/10
Brylluppet12/10