Anmeldelsesdato:26-09-2017
Allison WilliamsRose Armitage
Catherine KeenerMissy Armitage
Bradley WhitfordDean Armitage
Caleb Landry JonesJeremy Armitage
Marcus HendersonWalter

Når genreposen rystes

"Get out" messer en uhyggelig stemme gentagende i en mindev√¶rdig reklame for komiker Jordan Peeles f√łrste film som instrukt√łr Get Out. For genrefilmfans v√¶kker det minder om den legendariske trailer til Wes Cravens The Last House on the Left, der b√łd publikum at gentage "it's only a movie" for ikke at besvime i biografsalen. Det er ikke et tilf√¶lde, for med Get Out viser Peele, at han kan gyserfilmens historie til fingerspidserne, men endnu vigtigere, at han ved pr√¶cis hvor man skal skrue for at skabe noget originalt af velkendte bestanddele.

Den unge afroamerikanske fotograf Chris (Daniel Kaluuya) skal bes√łge sin k√¶reste Roses (Allison Williams) familie for f√łrste gang. Hun mener ikke, at det er et problem ikke at have n√¶vnt noget om Chris‚Äô hudfarve inden m√łdet, da familien er ualmindeligt fordomsfrie og venstreorienterede. Roses far, neurokirugen Dean (Bradley Whitford), forsikrer da ogs√• om, igen og igen, at han med gl√¶de havde set Obama f√• en tredje omgang i Det Hvide Hus, og hvad er mere farveblindt end en hvid mand fra middelklassen, der konstant kalder Chris for 'my man' og akavet bruger udtryk som 'thang', og forsikrer om at han 'godt ved hvordan det ser ud' at familiens tjenestefolk, Georgina (Betty Gabriel) & Walter (Marcus Henderson), er afroamamerikanere.

Det er med andre ord en noget akavet weekend Chris kan se frem til, men da jeg allerede har afsl√łret at Get Out er en gyser og ikke en efterf√łlger til Guess Who's Coming to Dinner, er det nok ikke sv√¶rt at regne ud, at Chris har endnu v√¶rre ting i vente. Der er nu ellers √•benlyse ligheder med den gamle klassiker med Sidney Poitier. Instrukt√łr Jordan Peele bruger effektivt mere eller mindre latent racisme som den drivende kraft hele vejen igennem filmen. Fra den opfindsomme √•bningsscene til den tilfredsstillende afslutning g√•r Get Out direkte i k√łdet p√• de fordomme, der lurer inde i os alle, og bruger gyset til at vise hvordan livet er, n√•r man ikke har samme hudfarve som st√łrstedelen af dem omkring sig.

Det lyder m√•ske som om det hurtigt kunne blive tungt og pr√¶dikende, men Get Out er alt andet. Med en vild blanding af elementer fra film som The Stepford Wives, Wicker Man, Motosavsmassakren og Rosemary's Baby, for blot at n√¶vne nogle f√•, har Jordan Peele skabt en af de mest originale gyserfilm i √•revis. Det hele krydres ‚Äď ikke overraskende fra den ene halvdel af komikerparret Key & Peele ‚Äď med store m√¶ngder rammende humor, der udspringer af de velskrevne og velspillede karakterer, og derfor aldrig bliver spoof-agtigt fjollet. Get Out mestrer simpelthen en tone som kun f√• film kan, og har skiftevis held med at s√• sit publikum til at overveje egne fordomme, grine og gyse, ofte fra det ene sekund til det andet.

Det vil v√¶re sv√¶rt at finde en mere underholdende film i biograferne lige nu, og at Get Out s√• ovenik√łbet har et seri√łst socialt bid er bare fjeren i hatten. Jordan Peele har meldt sig p√• banen som gyserinstrukt√łr med en skarp lille film, der er bedre end nogen debutfilm har lov til at v√¶re. Han slutter sig til en gruppe af ganske f√• instrukt√łrer ‚Äď som John Carpenter og George A. Romero ‚Äď der har fom√•et at kombinere social relevans, humor og gys i samme ukontrollabelt underholdende genrepakke. Jeg kan ikke vente med at se, hvad han har at byde p√• n√¶ste gang.

Ud over de 11 slettede scener, hvor manden bag gyset, Jordan Peele, uddyber l√łjerne, har han sandelig ogs√• indtalt et kommentarspor, der kun kan anbefales, hvis man er fan af filmen. Han f√•r leveret en masse interessant ekstra info om sin film, som vi ikke rigtig f√•r via det andet bonusmateriale, da dette kun best√•r af en enkel making of-featurette og et kort Q&A-indslag mellem Peele, hans skuespillere og Chance The Rapper(!).

Brad's Status14/12
Stalins d√łd14/12
Vinterbr√łdre7/12