Anmeldt af:Uffe Stormgaard
Varighed:84 minutter
Instruktør:Eva Mulvad

Premieredato:04-10-2017
Charlie Siem

Det perfekte menneske

En smart sportsvogn parkeres nonchalant med Rivieraens palmer som baggrund. Vi aner, at vi nok er i Monaco. En adræt, køn, ung mand springer ud af vidunderet for at gå rundt mellem andre sportsvogne. Han vælger til sidst en orange Porsche, skriver kontrakt, alt under forudsætning af, at lydanlægget udskiftes, til noget bedre. For A Modern Man handler meget om smuk lyd. 'Gulddrengen' er den kendte succes soloviolinist, musikgeniet Charlie Siem, som dokumentaristen Eva Mulvad har fået lov til at følge gennem 4 år, på sine mange rejser verden rundt – også udenfor koncertsalene.

DOX:BIO
Det er der kommet et tankevækkende, spændende portræt ud af – med skøn klassisk musik – hele tiden med Charlie Siem i centrum. Vidunderbarnet født af stenrige forælder med et hjem med flygel (Steinway!) og sans for klassisk musik. Allerede som 3-årig lægger han violinen til barnekinden. Et skoleophold på Eton styrker og udvikler musikundervisningen han store talent. Som 15-årig får han debut som soloviolinist, sandelig en wonderboy, der allerede tre år efter spiller med the Royal Philharmonic Orchestra – ikke andenviolin, nej, som solostjerneviolinist.

De store klassiske mestre Brahms, Beethoven, Dvorák og deres guddommelige violinkoncerter, der forgylder tilskueren – og os i biografsalen. Korte stjernestunder, der næsten er hele filmen værd. Samtidigt prøver instruktøren, at får adgang til mennesket Charlie. Ham, der erkender sin vilje til det perfekte – altid en 100 procent satsning, hvor både intellekt og krop skal være i topform. Et musikalsk geni, der ved at kun gennem afsavn og koncentration opnås perfektionismen. Manden, der har alt – supertalent, selvsikker, succesombrust – den klassiske musiks rock-star – omgivet af toppen af magtfulde mennesker – med smag, rigdom og magt.
Men medaljen må da have en bagside – det er den vi venter på. Charlie Siem er ikke bange for at erkende og analysere sin egen situation: Ensomhed. Den er bevidst og erkendt, siger han. Det er prisen. Ingen piger, ingen mænd, ingen nære venner – kun den klassiske musik.

DOX:BIO
Vi møder hans milliardær forældre. Søde venlige hjælpsomme overklassemennesker – der som han selv siger, aldrig ville bebrejde ham, hvis han lagde violinen på hylden. En tolerance, som han udlægger som manglende støtte og forståelse for hans indre liv. Men hov, Charlie Siem vil slet ikke fremstå som den ulykkelige ensomme ulv, der har ofret sig på kunstens alter. Slet ikke. Han fastslår skråsikkert, gennem iskold intellektuel analyse, at han kan og vil kontrollere sit liv. Alligevel tvivler vi lidt på hans stålsatte selvkontrol, når vi oplever hans imødekommenhed overfor reklameindustrien. Ublufærdigt lægger han ansigt og krop til Armani parfumer, Boss habitter og cognac mærker. Charlie Siem har et markant fotogent, nutidigt ansigt, der udstråler både maskulinitet og følsomhed. "Er det virkelig mig?" siger han til et af Boss-portrætterne, som han har indkasseret millionbeløb for.

Charlie Siem er viljestærk, selvkontrolerende helt ned i den mindste detalje og intellektuelt velargumenterende. Der slipper kun det lys ud af sprækkerne, han selv vil. Det er det, der umuliggøre det dybdeborende filmportræt, dertil skal der diamantbor og dynamit. Men interessant alligevel. Fordi vi altid fascineres og også lid mistænkelige overfor det perfekte menneske. Dokumentarfilmen giver også mulighed for at vi (i det skjulte) kan godte os lidt over at succes og rigdom ikke automatisk fører til lykke og gammen (villa, Volvo og vovsen?). A Modern Man vil, som titlen antyder, gerne generalisere, så vi i glimt forstår det moderne menneskes mange dilemmaer og faldgruber. Det lykkes ikke helt, men vi får en masse skøn musik på højeste plan og møder en stor violinist, der har styr på buen – og når alt kommer til alt, også sit liv.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Hvad er navnet på den klassiske kinesiske filmgenre om ærefulde kampsports-riddere, hvorfra Ang Lee hentede inspiration til sin berømte Tiger på spring, drage i skjul??