Kæmpen

Hobbyhorse Revolution

Varighed:90 minutter
Instruktør:Selma Vilhunen

Premieredato:04-10-2017

H√łjt til hest

Umiddelbart tror man det hele er en l√łjerlig og absurd gimmick i den finske dokumentarfilm Hobbyhorse Revolution. Filmen kredser om en flok unge teenageramte piger, der ridder rundt p√• deres hjemmelavede k√¶pheste i en vindbl√¶st finsk forstad. Men den er nu god nok. Det er ikke bare en hobby, som filmens titel antyder. Pigerne giver den bogstavelig talt alt, hvad rammer og t√łjler kan b√¶re. Instrukt√łren Selma Vilhunen har fundet lidt af et scoop af en historie. Mon ikke det er f√łrste gang i filmhistorien, at en film er viet til pigers k√¶rlighed til k√¶pheste? Men filmen er mere end nogle fjantede og fjollede pigers interesse, den bliver desuden en fort√¶lling om unge menneskers ambitioner, afvigelser og afvisninger.

Reel Pictures
Imaginær hest
Det er ikke prinsen p√• den hvide hest, pigerne dr√łmmer om, men n√¶rmere om hinandens og omverdens anerkendelse. De fleste kender nok en pige fra ens skoletid, der red rundt p√• en imagin√¶r hest i pauserne. Konsekvensen var ofte fingerpegen og latterligg√łrelse. Noget n√¶r det samme oplever pigerne i dokumentarfilmen. En af de medvirkende siger s√•gar, at hendes v√¶rste dag var dengang en flok omringede hende i en skov og kastede sten p√• hende. Dog er Hobbyhorse Revolution ikke en film, der g√łr pigerne til sm√• offerlam, men n√¶rmere skildrer dem som stolte og livsglade piger, der ikke n√łjedes med at klappe hesten, men t√łr s√¶tte i fuld galop.

Syntetiske discolyd
Hobbyhorse Revolution blander den observerende og forklarende fort√¶lleform. S√•ledes f√•r tilskueren oplysninger gennem interviews og kommer t√¶ttere p√• pigerne f√łlelsesm√¶ssigt gennem de observerende h√•ndholdte kameraoptagelser. Et af filmens bedste virkemidler er lydsporet, der minder om den syntetisk dr√łmmende discolyd, man snildt kunne finde p√• et hvert diskotek i 1980'erne. Filmens svaghed er dens l√¶ngde, hvilket tyder p√•, at instrukt√łren har v√¶ret for forelsket i sit stof. En times tid vil v√¶re mere passende. Fort√¶llem√¶ssigt bruger filmen et konkurrenceelement ‚Äď lidt p√• samme m√•de som i Johannes Nyholms lille mesterv√¶rk K√¶mpen. Dette giver filmen en god kulminerende og klimaksagtig effekt.

Reel Pictures
Vadested i tilværelsen
Det er altid forfriskende, at se nye verdener blive belyst. Dokumentarfilmen har en s√¶regen evne til at kunne efterleve dette √łnske. Instrukt√łren Selma Vilhunen har med Hobbyhorse Revolution instrueret en p√• alle m√•der anderledes film om et partikul√¶rt emne, men samtidig form√•et at sige noget universelt om kampen for at finde et vadested i tilv√¶relsen. Hobbyhorse Revolution er en lavm√¶lt, √¶rlig og uforfalsket film, der hylder fantasiens mangfoldige og spraglede v√¶sen. Ikke kun en film for glade hestepiger, men en dokumentarfilm for alle med et nysgerrigt sind og en fork√¶rlighed for sk√¶ve verdener.

Darling19/10
Kære far19/10
Brylluppet12/10