Anmeldt af:Lauge Hendriksen

Dave BautistaSapper Morton
Robin WrightLieutenant Joshi
Ana de ArmasJoi
Jared LetoNiander Wallace
Harrison FordRick Deckard

Dr√łmmer vi om forts√¶ttelser af mesterv√¶rker?

P√• den ene side er det med en jubel over endelig at kunne vende tilbage til det dystopiske Los Angeles. Tilbage til den n√¶re fremtid, hvor solens str√•ler aldrig n√•r ned til gaderne, og den gullige t√•ge tungt omklamrer den forurenede by. En jubel over endelig at vende tilbage de sv√¶re sp√łrgsm√•l, som hvad det vil sige at v√¶re menneske, og nok s√• vigtigt hvad det vil sige ikke at v√¶re menneske. P√• den anden side er det med en undren over, hvorfor der skal laves forts√¶ttelser af v√¶rker, som st√•r s√• smukt for sig selv? For den gamle Blade Runner fra 1982 efterlod sig en masse ubesvarede sp√łrgsm√•l. Men det var den slags sp√łrgsm√•l, der var bedst ikke at blive besvaret. Sp√łrgsm√•l der havde det bedst med at forblive sp√łrgsm√•l. Derfor er det med en ambivalent b√¶vrende fornemmelse, at Blade Runner 2049 har n√¶rmet sig de danske biografer. For hvad skal man mene om en forts√¶ttelse af mesterv√¶rket Blade Runner? Men som premieren er kommet t√¶ttere p√•, har optimisten alligevel skubbet pessimisten i baggrunden i h√•bet om en mesterlig forts√¶ttelse af det nu 35-√•rige gamle mesterv√¶rk.

Politiagenten K (Ryan Gosling) er blade runner og arbejder med at opspore og dr√¶be undslupne androider (menneskelignede maskiner). Akkurat som Rick Deckard (Harrison Ford) gjorde det i den oprindelige Blade Runner. Men p√• en opgave opdager K noget st√¶rkt us√¶dvanligt, der kan f√• store konsekvenser. B√•de for ham selv, men ogs√• for hele jordens befolkning. For at l√łse mysteriet m√• K finde Rick Deckard, men han er sv√¶r at finde, for Deckard har v√¶ret forsvundet i 30 √•r. Det vil v√¶re forkert at fort√¶lle mere om handlingen i Blade Runner 2049. For det er en film, der skal opleves for sine store audiovisuelle poesi. Blade Runner 2049 udvider sin dystre verden markant og inddrager mere fra det univers som Philip K. Dick skabte i det oprindelige opl√¶g, bogen "Dr√łmmer androider om elektriske f√•r?" Men det er stadig den lille eksistentielle historie, der er det centrale og b√¶rer fort√¶llingen fremad. Heldigvis.

Instrukt√łren Denis Villeneuve tager sig god tid til at opbygge Blade Runner 2049s univers. For en spilletid p√• 163 minutter er lang. Meget lang. Men det ville v√¶re √¶rgerligt for dette univers at spurte af sted i et rumskib med lysets hastighed til en fjern fjern galakse som Star Wars. Nej, Blade Runner-universet er et fremtids univers, hvor man i en rusten flyvende bil langsomt sv√¶vende dykker ned i, og selv stiller de store sp√łrgsm√•l, om hvad det vil sige at v√¶re et menneske. Det tager tid, og det ved Villeneuve godt. Og med Deakins dv√¶lende og dr√¶bende flotte billeder kryber disse sp√łrgsm√•l langsomt ind under huden p√• en. Blade Runner fra 1982 var en klaustrofobisk oplevelse, hvor man ikke var i tvivl om at dette univers eksisterede uden for kameraets linse. Med den nye forts√¶ttelse har fotografen Roger Deakins givet universet et vertikalt l√łft, og universet virker st√łrre og tungere p√• samme tid. Deakins har v√¶ret nomineret til tretten Oscars, men har aldrig vundet. Det bliver (forh√•bentlig, red.) √¶ndret nu, for med Blade Runner 2049 har fotografen sikret sig √©n af de mest velfortjente Oscarstatuetter nogensinde.

Med den nye Blade Runner stiller Villeneuve endnu flere sp√łrgsm√•l, men det er filmen skal. For Blade Runner 2049 er et filmisk studie i, hvad det vil sige at v√¶re menneskelig. Sp√łrgsm√•lene findes i filmen, men svarene findes i os selv. Det er det, som skaber store film. Blade Runner 2049 sk√¶rer sig ind i filmhistorien som en af de bedste forts√¶ttelser nogensinde. Science-fictions svar p√• Godfather II, der er tro mod den f√łrste, men tilf√łjer nye aspekter, som man ikke viste, man havde brug for at f√• udfoldet. Der skulle g√• ti √•r, f√łr Blade Runner fra 1982 fik den anerkendelse den fortjente. Det g√łr der ikke med Blade Runner 2049. Den er et sanserigt eksistentielt mesterv√¶rk. Men der skal formentlig g√• ti √•r, f√łr jeg kan finde ud af, hvilken af de to film der er bedst. Og nogle sp√łrgsm√•l har det bedst med ikke at blive besvaret.

Darling19/10
Kære far19/10
Brylluppet12/10