Anmeldt af:Uffe Stormgaard
Instruktør:Martin Provost

Premieredato:05-10-2017
Catherine DeneuveBéatrice Sobo
Catherine FrotClaire Breton
Olivier GourmetPaul Baron

Catherine vs. Catherine

Claire er jordemor – en smuk metier. Vi skal da også igennem en række fødsler i nærbilleder for at forstå, at hun er fødselshjælper med passion og professionalisme. Filmens titel er på fransk Sage Femme, jordemor – men indeholder også den dobbelttydning, at "sage" også betyder "alvorlig/artig" – for det er netop det Claire er: 43-årig, selverhvervende, alenemor med en medicinstuderende søn – seriøs introverte. En stille eksistens. Ingen alkohol, fede spiser eller andet til at muntre en op.

41shadows
Så er det hun får en opringning. "Er du den Claire, jeg kendte for 30 år siden?" lyder kvindestemmen, så ring tilbage. Det gør Claire – og så kan dramaet tage sin begyndelse: Catherine versus Catherine. For Claire er Catherine Frot og den ukendte stemme er Catherine Deneuves. Frankrigs to store skuespillerinder, fra hver deres generation. Gensynet instrueret af Martin Provost er da også lidt af et generationsdrama. For telefonstemmen er Beatrice, der for 30 år siden var Claires fars elskerinde – og årsagen til hans selvmord, da hun forlod ham.

Beatrice insisterer på et gensyn bl.a. med henvisning til en forstående kræfttumor operation. De mødes – og større modsætninger kan man ikke forestille sig. Beatrice, la grande dame, fanden i voldsk, charmerende, udadvendt til det pinlige. I stor kontrast til Claires beskedne livsform. Og det er den konfrontation, der er filmenes krumtap. Hvor Beatrice er overleveren på godt og ondt, med de sjove, skæve, provokerende replikker. Kvinden med et russisk klingende efternavn. Prinsesse, selvfølgelig, med de store smykker, gevandter og armbevægelser. Bag attituderne opdager vi dog snart, at divaen er datter af en parisisk portnerske og pt hjemløs. Imponerende som Catherine Deneuve folder sig ud. Overrasker og charmerer med sin livsappetit og evne til at overleve. Claire må nøjes med det introverte spil; stille, meget stille, med kolonihavehus udenfor Paris og naboens søn, lastbilchauffør (Olivier Gourmet), som potentiel kæreste.

41shadows
Gensynet er et klassisk udviklings drama, hvor to karakterer med fælles fortid konfronteres – og begge udvikles. Skal 'rejsen' lykkes og være troværdigt kræver det to top professionelle skuespillere. Det må man nok engang erkende, at de to damer lever op til. Samspillet, hvor Deneuve har de nemme overraskende rappe replikker, Prevort det mere smertefulde afdæmpede spil, fungerer som en velturneret tenniskamp. Lyder det pseudodramatisk – det er det, men også ind imellem skægt og sjovt – ikke mindst på grund af Catharine Deneuves grænseløse amoral.
Er man til stort fransk komedienne spil, med smuk fotografering og pariserstemning – så er Gensynet et godt gensyn med to franske top- professionelle comedienner – dog uden de helt store overraskelser.

Darling19/10
Kære far19/10
Brylluppet12/10