Anmeldt af:Lauge Hendriksen
Genre:Animation, Adventure
Varighed:99 minutter
Instruktør:Jayson Thiessen

Premieredato:05-10-2017

Alle kan finde deres indre hestepige frem

De seneste √•r har Lego haft stor succes med at forvandle deres popul√¶re leget√łjsbrand til vellykkede animationsfilm, senest med LEGO Batman filmen og LEGO Ninjago filmen. Nu har leget√łjsproducenten Hasbro ogs√• valgt at kaste noget af deres popul√¶re leget√łj fra b√łrnev√¶relserne op p√• det store l√¶rred med My Little Pony: Filmen. Og hvor de seneste skud p√• Legostammen prim√¶rt henvendte sig til drenge, s√• er denne film klart rettet mod piger i den bedste legealder.

Ponyen Twillight Sparkle er en magisk venskabsprinsesse. I starten af filmen flyver hun rundt og pr√¶senterer sit idylliske hjemland Equestria. Et magisk land med musik og venskab. Det er den rene utopi. Et lille paradis, og sammen med sine venner har Twillight ansvaret for at f√• stablet den store venskabsfest p√• benene. Men festlighederne bliver √łdelagt, da den onde Stormkonge og hans hj√¶lper ponyen Tempest Shadow erobrer Equestria. Stormkongen vil ber√łve magien i landet, men som den eneste af de magiske ponyer lykkes det Twillight at flygte. Med den onde Tempest Shadow lige i hovene ridder Twillight sammen med sine venner ud p√• en farefuld f√¶rd for at rede Equestria. Her m√• de tapre venner sande, at det st√¶rkeste v√•ben til at besejre den onde Stormkonge er venskab.

Filmen bygger videre p√• tv-serien My Little Pony: Venskab er ren magi, der har k√łrt over sk√¶rmen siden 2010. Med skrigende feminine farver ligner tv-serien noget, der er farvelagt af sm√• piger med hyperaktive bev√¶gelser. Denne stil har filmen taget med sig. Det er meget farverigt og ikke voldsom k√łnt, men det er i hvert fald helt sit eget. Og det er tydeligt, at My Little Pony: Filmen fors√łger at hive de piger, der har siddet og set tv-serien v√¶k fra b√łrnev√¶relset og ind i biografen. Desv√¶rre b√¶rer filmen tydeligt pr√¶g af, at det er en filmatisering af en tv-serie, for My Little Pony: Filmen ligner ikke noget, der er lavet til at blive vist eksklusivt p√• det store l√¶rred. Filmen indeholder utrolig mange karakterer (l√¶s ponyer), der desv√¶rre ikke er n√łdvendige for filmens historie. Det er fint at anerkende tv-serien, men en film skal kunne st√• p√• sine egne pr√¶misser, og det har My Little Pony: Filmen sv√¶rt ved. Men filmen skal roses for, at det ikke kun er glimmer og glamour, men ogs√• t√łr indeholde m√łrke stunder, hvor ponyerne m√• st√• sammen.

My Little Pony: Filmen besidder et overaskende fint og fantasifuldt univers med charmerende karakterer. Filmens historie galoperer derudaf, og det er ikke alt, som er lige godt forklaret. Men det generer n√¶ppe de mindste i familien. For de sm√• ponyer synger sange om venskab, og det bliver en nem m√•de til hurtigt at udvikle ponyerne og deres relationer til de andre v√¶sner. Disse sange er ikke videre opl√łftende og vil formentlig hurtigt blive glemt igen, men de er et effektivt redskab for hurtigt at komme videre i manegen. P√• trods af at My Little Pony: Filmen i udgangspunktet henvender sig til en relativ smal m√•lgruppe, er filmen ganske morsom og charmerende. Den besidder ikke Legofilmenes dobbelttydighed, der henvender sig til b√•de b√łrn og voksne, men til geng√¶ld er den √¶rlig over for sit publikum, og filmen vil g√• lige i hjertet p√• piger i den bedste legealder. S√• find din indre hestepige frem og rid med p√• dette s√łde fine eventyr.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Hvem passer ikke ind?