Anmeldelsesdato:02-10-2017
Sam RileyStevo
Michael SmileyFrank
Brie LarsonJustine
Cillian MurphyChris
Armie HammerOrd

Bang, du er d√łd!

Man skal ikke skue hunden p√• h√•rene, det kan jeg ikke blive mindet om for mange gange. Tag nu bare den britiske instrukt√łr Ben Wheatley for eksempel. Ud fra hans hidtidige filmografi ville jeg nok d√łmme ham til at v√¶re en ret s√• gravalvorlig mand. Der er da ganske vist en tr√•d af sort kynisk humor i film som Kill List, A Field in England og High Rise, men at Wheatleys n√¶ste film skulle v√¶re den k√¶kke actionkomedie Free Fire, var alts√• sv√¶rt at forudse. Om det skal ses som et skridt i en mere mainstream retning for instrukt√łren, eller om det er en enkeltst√•ende svingom med en elsket genre m√• fremtiden vise, resultatet er i hvert fald en film, der ikke helt mestrer hverken action eller komediedelen, men alligevel finder underholdning i blandingen.

Angel Film
Setuppet i Free Fire er liges√• simpelt som det er underholdende. En gruppe mere eller mindre excentriske sm√•forbryderer m√łdes i 1970‚Äôerne i en forl√¶ngst forladt fabrikshal til en v√•benhandel. Sp√¶ndingerne er h√łje, og inden l√¶nge falder handlen fra hinanden da pistoler tr√¶kkes og lyden af skud runger mellem betonv√¶ggene. Det er s√•dan set det. St√łrstedelen af Free Fire er en lang skudduel. Sp√łrgsm√•let er nu bare hvem, om nogen, kommer ud af fabrikshallen i live ‚Äď og hvad med pengene fra v√•benhandlen? Det eneste der er sikkert er, at hundredevis af patronhylstre vil d√¶kke gulvet, n√•r det hele er overst√•et.

Det lugter, smager og lyder lidt som den slags billige Tarantino-kopier der is√¶r dominerede videomarkedet i 1990'erne, og det er da ogs√• s√•dan cirka der Free Fire befinder sig ‚Äď men i den bedre ende heldigvis. Hvis man er ude efter benh√•rd action, s√• kan jeg dog ikke anbefale at lede i Free Fire. Wheatley springer desv√¶rre ud som actioninstrukt√łr i en fragmentarisk og rodet klippet film, hvor jeg kun ganske sj√¶ldent var klar over om hvem der sk√łd p√• hvem. "Jeg har glemt hvilken side jeg er p√•!" siger en af gangsterne p√• et tidspunkt, og jeg var desv√¶rre mere enig end jeg tror det var meningen. Bedre g√•r det med dialogen, der godt nok er noget mere forelsket i sig selv end jeg var, men som alligvel f√•r leveret en solid samling k√¶kke replikker og sjove √łjeblikke.

Angel Film
Det er nu ikke s√• meget manskriptforfatter Amy Jump ‚Äď Wheatleys kone og faste samarbejdspartner ‚Äď der skal takkes for det, men mere det spektakul√¶re cast. Den noget underkendte Armie Hammer viser igen hvorfor han burde v√¶re en st√łrre stjerne, med sin √•leglatte gangster Ord. Cillian Murphy og Brie Larson holder f√łdderne solidt og charmerende plantet p√• jorden som de nok mest rationelle i al kaosset. Det st√•r i skarp kontrast til Sharlto Copleys bindegale kujon Vernon. Copley l√łber simpelthen med filmen ved at skrue helt op for sin sydafrikanske dialekt og den nasale stemme. Han er n√¶sten ene mand v√¶rd at se filmen for. Det er ikke et tilf√¶lde at Copleys kitschede skuespil passer godt ind i Free Fire, der er mere Tom & Jerry end Reservoir Dogs. Den finder sin energi i de karikerede figurer og en solid sans for voldelig slapstisk.

Free Fire er m√•ske ikke helt skarp, hverken p√• k√¶k dialog eller action, men et veloplagt hold skuespillere l√łfter alligevel Ben Wheatleys genreleg til at v√¶re en underholdende og krudtr√łgsduftende tur i biffen ‚Äď lidt som en liveaction filmatisering af den gamle Simpsons kending Itchy og Scratchy. Ham Ben Wheatley var √•benbart alligevel ikke helt s√• alvorlig, som jeg gik rundt og troede.

Det er en overraskende sp√¶ndende making of-featurette, der udg√łr blu-ray'ens ekstramateriale. 12 solide minutter, det meste fra filmsettet, hvor vi l√¶rer en masse. Ellers er der bare en trailer til den animerede Starship Troopers: Traitor of Mars.

Brad's Status14/12
Stalins d√łd14/12
Vinterbr√łdre7/12