Anmeldelsesdato:09-10-2017
Javier BardemCaptain Salazar
Geoffrey RushCapt. Hector Barbossa
Brenton ThwaitesHenry Turner
Kaya ScodelarioCarina Smyth
Kevin McNallyGibbs

Dødssejler forude

Det var en spøjs og risikabel idé dengang for 14 år siden, da Gore Verbinski under Disneys vinger besluttede sig for at genoplive piratfilmen som genreøvelse. Den døde ellers med et økonomisk brag med Renny Harlins Cutthroat Island otte år tidligere, men i Verbinskis hænder og ikke mindst med en veloplagt Johnny Depp i det, der startede som en birolle, men som snart skulle vise sig at være en regulær signaturrolle som Jack Sparrow, så var Pirates of the Caribbean en morsom og veldrejet omgang piratløjer. At den var baseret på en eksisterende Disneyland-forlystelse gjorde mindre, for filmen skabte sit eget fundament.

Walt Disney Studio Motion Pictures
Fortsættelserne fulgte kort efter, og nogen glemte at holde instruktøren i bare rimelig afstand af den jordforbindelse, som han åbenlyst mistede. Universet blev åbnet langt mere end fascinationen kunne bære, og sine steder blev det ganske enkelt bare for sært og for overbroderet. Den simple historie gik tabt i en storladen mytologi. Visuelt og teknisk var der ikke et øje tørt, og publikum var pudsigt nok med på idéen for omsætningen steg til nye højder.

Efter trilogien tænkte man, at Jack Sparrows eventyr ombord på det stolte skib The Black Pearl var afsluttet. Filmens firskårne helt i Orlando Blooms skikkelse var sendt ud af historien og handlingstrådene samlet så godt op som man kunne tillade sig at håbe på, men et globalt salgstal på over 1 milliard gode amerikanske dollars er også svært helt at sidde overhørig, så en fjerde film kom snart i støbeskeen med den nu helt ikoniske Jack Sparrow i front. Den underholdte bravt, men set på afstand var forfaldet allerede i fuld gang. Faktisk begyndte tegningen til undergangen umiddelbart efter den første film. 'Bigger is better' blev mottoet for produktionerne, og computernes grafikkort blev producenternes bedste ven. Hvor udgangspunktet var velproduceret underholdning med et godt fundament i klassisk populærfilm, så blev mellemregningerne mere og mere kyniske. Publikum var stadig med ombord og derfor sidder vi nu – 6 år senere – med en femte film mellem hænderne, som virkelig er svær at holde af.

Walt Disney Studio Motion Pictures
Man har ellers fået makkerparret fra den sympatiske og flotte Kon-Tiki, nordmændene Joachim Rønning og Espen Sandberg, til at sætte piratskibene flot i scene, og det lykkes, men instruktionen i øvrigt helt uden skyggen af personlighed. Plottet er uvanen tro kompliceret og omfattende, men man forsøger at genstarte serien ved at vende tilbage til den første films plot uden overhovedet at vise forståelse for de elementer, der rent faktisk fik den til at fungere. Et ungt kønt par er de nye hovedpersoner. Han er søn af Orlando Bloom og Keira Knightley fra den oprindelige trilogi, og hans eneste drøm er at finde Poseidons trefork som kan hæve den forbandelse, der holder hans far fanget i havets dyb. Hun er en selvstændig pige med ben i næsen, der går mændene i bedene og derfor naturligvis udråbes til heks. Derfor ender hun i galgen samme dag, som døgenigten Jack Sparrow skal lide døden for et stort anlagt bankkup, som udgør filmens alt for konstruerede åbningsscene. Alt går galt, og pludselig er Sparrow og de to unge på fælles kurs mod Poseidons hemmelighed, men overfor dem står Javier Bardems meget flot realiserede, men håbløst underforklarede skurk Salazar, der også har brug for treforken for at slippe ud af sin forbandelse. Og fra sidelinjen gør Geoffrey Rush sin faste entré som Sparrows gamle ærkerival, som nu er blevet delvist medsammensvorne. Jo, tak – der er pirater nok, men ikke meget hoved og hale i løjerne.

Meget i filmen er objektivt betragtet flot lavet, men det er larmende tomt og helt uden skyggen af charme eller identitet. Det føles som kynisk kalkulation, når de computerskabte totalbilleder forvandler lærredet til en animationsfilm, når Depp uengageret giver den som Sparrow eller når spillereglerne i det magisk-mytologiske univers tilsyneladende opfindes undervejs i processen. Det opleves næsten som en hån mod den oprigtighed, som originalen trods alt bragte til biografsalene, men så længe publikum strømmer til, som de jo gør til Disneys efterhånden mange filmserier, så er det jo en de facto blåstempling. Det kan dog blot undre, at man ikke – som det er tilfældet i det gigantiske Marvel-univers eller det højt elskede Star Wars-ditto – rent faktisk forkæler de mange millioner af loyale fans med gode film.

Udover en bunke fraklip, fire slettede scener, alle lettere ligegyldige, og et fancy billedgalleri – fordi producer Jerry Bruckheimer er fotografen, og udmærket tilmed – er bonusmaterialets egentlige skat de syv forskellige making of-featuretter. 47 underholdende minutter, hvor vi faktisk får lidt blandet info om hvordan tosserierne og figurerne blev sat sammen.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Hvad er navnet på Li Mu Bais sværd, som den unge Jen Yu stjæler i flere omgange i Tiger på spring, drage i skjul?