Anmeldelsesdato:09-10-2017
Javier BardemCaptain Salazar
Geoffrey RushCapt. Hector Barbossa
Brenton ThwaitesHenry Turner
Kaya ScodelarioCarina Smyth
Kevin McNallyGibbs

D√łdssejler forude

Det var en sp√łjs og risikabel id√© dengang for 14 √•r siden, da Gore Verbinski under Disneys vinger besluttede sig for at genoplive piratfilmen som genre√łvelse. Den d√łde ellers med et √łkonomisk brag med Renny Harlins Cutthroat Island otte √•r tidligere, men i Verbinskis h√¶nder og ikke mindst med en veloplagt Johnny Depp i det, der startede som en birolle, men som snart skulle vise sig at v√¶re en regul√¶r signaturrolle som Jack Sparrow, s√• var Pirates of the Caribbean en morsom og veldrejet omgang piratl√łjer. At den var baseret p√• en eksisterende Disneyland-forlystelse gjorde mindre, for filmen skabte sit eget fundament.

Walt Disney Studio Motion Pictures
Forts√¶ttelserne fulgte kort efter, og nogen glemte at holde instrukt√łren i bare rimelig afstand af den jordforbindelse, som han √•benlyst mistede. Universet blev √•bnet langt mere end fascinationen kunne b√¶re, og sine steder blev det ganske enkelt bare for s√¶rt og for overbroderet. Den simple historie gik tabt i en storladen mytologi. Visuelt og teknisk var der ikke et √łje t√łrt, og publikum var pudsigt nok med p√• id√©en for oms√¶tningen steg til nye h√łjder.

Efter trilogien t√¶nkte man, at Jack Sparrows eventyr ombord p√• det stolte skib The Black Pearl var afsluttet. Filmens firsk√•rne helt i Orlando Blooms skikkelse var sendt ud af historien og handlingstr√•dene samlet s√• godt op som man kunne tillade sig at h√•be p√•, men et globalt salgstal p√• over 1 milliard gode amerikanske dollars er ogs√• sv√¶rt helt at sidde overh√łrig, s√• en fjerde film kom snart i st√łbeskeen med den nu helt ikoniske Jack Sparrow i front. Den underholdte bravt, men set p√• afstand var forfaldet allerede i fuld gang. Faktisk begyndte tegningen til undergangen umiddelbart efter den f√łrste film. 'Bigger is better' blev mottoet for produktionerne, og computernes grafikkort blev producenternes bedste ven. Hvor udgangspunktet var velproduceret underholdning med et godt fundament i klassisk popul√¶rfilm, s√• blev mellemregningerne mere og mere kyniske. Publikum var stadig med ombord og derfor sidder vi nu ‚Äď 6 √•r senere ‚Äď med en femte film mellem h√¶nderne, som virkelig er sv√¶r at holde af.

Walt Disney Studio Motion Pictures
Man har ellers f√•et makkerparret fra den sympatiske og flotte Kon-Tiki, nordm√¶ndene Joachim R√łnning og Espen Sandberg, til at s√¶tte piratskibene flot i scene, og det lykkes, men instruktionen i √łvrigt helt uden skyggen af personlighed. Plottet er uvanen tro kompliceret og omfattende, men man fors√łger at genstarte serien ved at vende tilbage til den f√łrste films plot uden overhovedet at vise forst√•else for de elementer, der rent faktisk fik den til at fungere. Et ungt k√łnt par er de nye hovedpersoner. Han er s√łn af Orlando Bloom og Keira Knightley fra den oprindelige trilogi, og hans eneste dr√łm er at finde Poseidons trefork som kan h√¶ve den forbandelse, der holder hans far fanget i havets dyb. Hun er en selvst√¶ndig pige med ben i n√¶sen, der g√•r m√¶ndene i bedene og derfor naturligvis udr√•bes til heks. Derfor ender hun i galgen samme dag, som d√łgenigten Jack Sparrow skal lide d√łden for et stort anlagt bankkup, som udg√łr filmens alt for konstruerede √•bningsscene. Alt g√•r galt, og pludselig er Sparrow og de to unge p√• f√¶lles kurs mod Poseidons hemmelighed, men overfor dem st√•r Javier Bardems meget flot realiserede, men h√•bl√łst underforklarede skurk Salazar, der ogs√• har brug for treforken for at slippe ud af sin forbandelse. Og fra sidelinjen g√łr Geoffrey Rush sin faste entr√© som Sparrows gamle √¶rkerival, som nu er blevet delvist medsammensvorne. Jo, tak ‚Äď der er pirater nok, men ikke meget hoved og hale i l√łjerne.

Meget i filmen er objektivt betragtet flot lavet, men det er larmende tomt og helt uden skyggen af charme eller identitet. Det f√łles som kynisk kalkulation, n√•r de computerskabte totalbilleder forvandler l√¶rredet til en animationsfilm, n√•r Depp uengageret giver den som Sparrow eller n√•r spillereglerne i det magisk-mytologiske univers tilsyneladende opfindes undervejs i processen. Det opleves n√¶sten som en h√•n mod den oprigtighed, som originalen trods alt bragte til biografsalene, men s√• l√¶nge publikum str√łmmer til, som de jo g√łr til Disneys efterh√•nden mange filmserier, s√• er det jo en de facto bl√•stempling. Det kan dog blot undre, at man ikke ‚Äď som det er tilf√¶ldet i det gigantiske Marvel-univers eller det h√łjt elskede Star Wars-ditto ‚Äď rent faktisk fork√¶ler de mange millioner af loyale fans med gode film.

Udover en bunke fraklip, fire slettede scener, alle lettere ligegyldige, og et fancy billedgalleri ‚Äď fordi producer Jerry Bruckheimer er fotografen, og udm√¶rket tilmed ‚Äď er bonusmaterialets egentlige skat de syv forskellige making of-featuretter. 47 underholdende minutter, hvor vi faktisk f√•r lidt blandet info om hvordan tosserierne og figurerne blev sat sammen.

Darling19/10
Kære far19/10
Brylluppet12/10