Anmeldelsesdato:06-10-2017
Katherine WaterstonDaniels
Billy CrudupOram
Danny McBrideTennessee
Demi√°n BichirLope
Carmen EjogoKarine

Den velkendte Alien

Mit g√¶t er, at din mening om Alien: Covenant vil v√¶re direkte proportionel til din mening om Prometheus. Godt nok er den nyeste film i Alien-universet tilsat en god portion retro-nostalgi rettet mod fans af Ridley Scotts oprindelige mesterv√¶rk, men det √¶ndrer ikke p√• at den, p√• b√•de godt og ondt, er n√¶rt besl√¶gtet med Prometheus. Det er en visuelt betagende film, der rummer en enkelt intenst nervepirrence scene, men som desv√¶rre drukner iblandt rodede filosofiske ambitioner og p√•klistrede referencer til originalen. Den st√łrste synd Alien: Covenant beg√•r er dog, at den endegyldigt fjerner den sidste rest af mystik fra et af de mest ikoniske monstre nogensinde.

Fox film
Du kender ‚Äď n√¶sten ‚Äď allerede historien, b√•de fra den oprindelige Alien og alle dens kopier; inklusive Prometheus. En flok space-truckers st√łder p√• en planet, der rummer et mysterium. Svaret viser sig at v√¶re en mere end almindeligt d√łdbringende organisme som straks g√•r i gang med at fl√• hovedpersonerne fra hinanden. Denne gang er vores helte en flok gifte par, der udg√łr bes√¶tningen p√• koloniskibet Covenant, hvis job det er at etablere en ny civilisation p√• den fjerntliggende planet Origae 6. Covenant rammes af en ulykke, og da en n√¶rtliggende planet viser sig at v√¶re beboelig, besluttes det at unders√łge om rejsen til Origae 6 skal droppes til fordel for den nye planet. Det skulle de selvf√łlgelig aldrig have gjort.

Det samme fristes man til at sige til filmmagerne bag Alien: Covenant, men heldigvis kan Ridley Scott stadig sit kram. Kun meget f√• instrukt√łrer kan skabe film, der virker som vinduer ind i fuldt formede universer, men det kan Scott. Det talent er i fuld effekt i st√łrstedelen af Alien: Covenant, der igennem fotograf Dariusz Wolskis linse er cirka liges√• visuelt betagende som en blockbuster anno 2017 kan h√•be p√• at v√¶re. Det endda til trods for at midten af filmen desv√¶rre foreg√•r i et m√łrkt og ubestemmeligt grottesystem. Det visuelle underst√łttes af godt skuespil. Danny McBride str√¶kker med succes sin dramatiske muskel, Katherine Waterston er solid som Ripley-erstatningen Daniels, men det er ikke overraskende Michael Fassbender, der i en underholdende dobbeltrolle l√łber med opm√¶rksomheden.

Desv√¶rre er det ogs√• Fassbender der er sadlet med filmens pseudofilosofiske skaber-overvejelser, der tr√¶kker den midterste del af filmen ned i dyndet. Der filosoferes h√•rdh√¶ndet over at lege gud, mens der serveres forklaringer p√• den skr√¶mmende Xenomorph som ingen nogensinde har bedt om. Her var jeg som publikum skuffende sendt tilbage i det mudrede Prometheus-land, p√• ryggen af et manuskript, der b√•de vil v√¶re stor sci-fi, og tilfredsstille gamle Alien-fans. Der er nemlig d√łmt fanservice i Alien: Covenant. Jerry Goldsmiths ber√łmte musik er tilbage, monstret er tilbage og en barsk kvinde m√• st√• ansigt til ansigt med det i m√łrke rumskibskorridorer. Men magien er v√¶k.

Fox film
Referencerne til originalen virker som en kynisk tilf√łjelse, der aldrig for alvor f√•r sit eget liv. Kun en enkelt sekvens, der mimer John Hurts oprindelige sure opst√łd ved middagsbordet, fanger den intense r√¶dsel jeg forbinder med navnet Alien. Ellers virker monstret mest som et p√•h√¶ng, der skal f√• de bagdele i biografs√¶derne, der klagede over hvor fjernt Prometheus var fra originalen. V√¶snet bliver aldrig den konstant truende tilstedev√¶relse vi kender den som. I stedet kigger den forbi en gang imellem og snupper endnu et bes√¶tningsmedlem i slasher-agtige vignetter af "Jeg g√•r lige alene udenfor og tager en cigaret"-typen. Det hele kulminerer i de sidste 20 minutter af filmen i en slags mini-remake af den oprindelige film, der fremst√•r som en stiv og utrov√¶rdig hilsen til franchisens fans.

Mest af alt gav Alien: Covenant mig det indtryk at Ridley Scott ikke er videre interesseret i at lave flere Alien-film. P√• trods af at han selv siger det modsatte, virker det som om hjertet ikke er med. Til geng√¶ld kan han stadig skabe visuelt sl√•ende og helst√łbte filmiske sci-fi-universer, og det er da ogs√• det, der l√łfter Alien: Covenant fra at v√¶re en komplet fiasko. Der er noget ekstremt selvmodsigende i, at lave en film med det sigte at forklare alt om et monster, der oprindeligt var s√• skr√¶kindjagende netop i kraft af dets fremmedhed. Alien no more.

Ridley Scotts kommentarspor er desv√¶rre lettere skuffende. Tilsyneladende g√•r han ud fra at folk, der s√¶tter sporet igang ikke har set filmen, hvilket er direkte ulogisk. Og det er da v√¶ldig p√¶nt af ham at uddybe scenerne, men meget af hans information er overfl√łdigt. Heldigvis er den fire-delte making of-featurette "Master Class: Ridley Scott" ganske god. Og sammen med de stemningsfyldte promo'er "USCSS Covenant" og Sector 87 ‚Äď Planet 4" f√•r vi noget sp√¶ndende ekstramateriale.
Og selvf√łlgelig er de 12 slettede og/eller udvidede scener ogs√• interessante af f√• med, s√• helheden af bonusmaterialet er klart v√¶rd at bruge ekstra tid p√•.

Human Flow9/11
The Shining9/11