Anmeldt af:Anne Højgaard

Robert PattinsonConnie Nikas
Benny SafdieNick Nikas
Taliah WebsterCrystal
Jennifer Jason LeighCorey Ellman
Barkhad AbdiDash, Park Security Guard

Hæsblæsende tur gennem New Yorks baggård

Det er med at trække vejret hjemmefra, før man går ind og ser Good Time, det nyeste udspil fra Safdie-brødrene (Heaven Knows What, og Daddy Longlegs,). Handlingen udspiller sig i Queens i instruktørernes eget opvækstmiljø, og det er ikke noget stille sted. Det mest rolige – og dog meget intense – øjeblik er anslaget, hvor en af hovedpersonerne Nick (spillet af Benny Safdie selv) ses lige på i et nærbillede under en psykologisk test, hvor en stemme i off stiller Nick spørgsmål, som han svarer nødtørftigt eller slet ikke på. De fleste af spørgsmålene forstår han slet ikke. Seancen afbrydes af hans bror Connie (spillet af Robert Pattinson fra Twilight-filmene), der kommer for at hente sin retarderede bror og tage ham med, og så er den hæsblæsende handling i gang. Brødrene skal nemlig have ordnet et bankrøveri, og Connie har nøje instrueret Nick i, hvad han skal gøre.

DFI
Blodets stærke bånd
Alt, hvad der kan gå galt, går galt på brødrenes vej gennem New Yorks baggyder med udbyttet og med følgeskab af skiftende eksistenser, der spilles overbevisende og imponerende af folk som Buddy Duress og Gladys Mathon, og tempoet går aldrig i stå ud over små pauser, der kun tjener til at introducere det næste problem, Connie er nødt til at løse. Og det gør han med stor opfindsomhed, charme og snedighed, tilsat en god del held – som dog alt for hurtigt slipper op igen.
Det vigtige omdrejningspunkt i filmen er båndet mellem brødrene – det stærke bånd, som er drivkraften til røveriet, som skal sikre et bedre liv for dem begge. Nick er som en tikkende bombe, han skal tages med forsigtig hånd, og kun Connie ved hvordan. Alligevel bliver Nick slået ned, anholdt og anbragt på hospitalet, hvorfra Connie forsøger at befri ham i en uforglemmelig scene.

En charmerende out-law
Connie er fascinerende som den på den ene side charmerende og venlig småsvindler og på den anden side skruppelløs forbryder, hvor målet helliger alle midler. Egentlig er han social og prøver at skabe relationer til folk, han kan bare rigtig ikke finde ud af det. Familierelationer blandes sammen med tilfældige eksistenser, som han udnytter på sin vej, og det hele er fortalt med et imponerende og kaotisk musikscore af Daniel Lopatin, hjulpet af Iggy Pop, samt fotografen Sean Price Williams’ insisterende og usminkede billeder.

DFI
Nuet
Instruktørerne har efter eget udsagn lagt vægt på at skabe en film, som foregår i nuet med karakterer, som kun lever i nuet og ikke ved, hvad der skal ske i morgen eller bare om en time – og at se filmen er også som et langt, hektisk nu.

Brad's Status14/12
Stalins død14/12
Vinterbrødre7/12