Anmeldt af:Uffe Stormgaard

Chloë SevignySylvia Ottersen
Val KilmerGert Rafto
J.K. SimmonsArve Støp
Charlotte GainsbourgRakel

Slut med snemandshyggen

Snemænd er nok kolde, men også trivelige og hyggelige. Smager lidt af brunkager, jul, kælk og barnlige glæder.
Sådan har de fleste det vist med den trinde hvide mand med kuløjnene, gulerods næsen og et stort smil. Han udstråler hygge og tryghed. Ak, det var dengang, før norske Jo Nesbøs skrev krimien og svenske Tomas Alfredson instruerede (oprindeligt tiltænkt Martin Scorsese) den engelsk producerede Snemanden – for her er det slut med snemandshygge. I stedet får vi horror og blodspor i sneen.

Og sne er der nok af, i Oslo og Bergen, hvor filmen tager sit udgangspunkt – sjældent har vi oplevet så smukke hvide snelandskaber, i kontrast til filmens mørke, dystre handling.
Snemanden er en nordic-noir film i Stieg Larsson stil. En krimifilm med norsk touch, tilsat lidt skandinavisk velfærd og nærdemokrati – også med sindets mørke sider. Harry Hole er den geniale politimand. En lidt lurvet, fordrukken opdager, med rod i sit privatliv, der sjældent gå regelret til værks, når han skal opklare de store mordgåder – og det har han gjort i en række af Jo Nesbøs internationale krimibestsellere. En type vi kender fra mange amerikanske/franske film-noir dramaer fra 40-50'erne. Her er det Michael Fassbender, der lægger krop og psyke til den selvdestruerende lettere alkoholiserede mesteropdager – og det gør han overbevisende.

Det hele starter (naturligvis) med en snemand. Harry, der med tømmermænd så store som Holmenkollen, vender tilbage til Oslo politi, hvor der venter ham en børnetegning af den kolde hvide mand – og så følger mord på mord, alle relateret til snemænd. En seriemorder af de allerbestialske hærger byen og sammen med den kvindelige partner Katrine Bratt, dejligt varmt spillet af Rebecca Ferguson, bliver de ledt på vildspor gennem det meste af opklaringsarbejdet. At Oslo by samtidig er i international konkurrence om at få verdensmesterskaberne i skiløb til byen, gør at serie-mordene, ikke ligefrem, er den bedste turistreklame (byen får ski-mesterskabet!). Men det skal blive meget mere speget.

Katrine har også en tung fortid, der væves ind i plottet og samtidigt er der rod i Harrys dameliv – med kæresten, den dejlige og udtryksfulde Rakel (Charlotte Gainsbourg) og hendes søn. Så fortidens og nutidens mørke skygger blandes i et spil, der hver gang ender, ja, gæt: Med en snemand! Og uden at røbe for meget, så skal den klassiske nøgle til alle uhyrlighederne – og de er mange og grusomme – findes i barndommen, tja, det er ikke Rosebud, denne gang, men snemanden.

Der er mange intriger, ægte og falske spor, at holde rede på i et flot internationalt cast, hvor også danske David Dencik dukker op som en mystisk blakket abortlæge Dr. Idar Vetlesen. Storkapitalen spøger i baggrunden, hvor en dameliderlig multimilliardær Arve Støp (J.K. Simmons) trækker i snore og stropper. Hvilken rolle han egentlig spiller, gik ikke op for os på bagerste række.
Snemanden er en blodig sag – vi spares hverken for afhuggede lemmer eller knuste hoveder. Filmen er med sin blanding af imponerende on location filmede snelandskaber og velspillet krimidrama en flot fortolkning af en af de populære serieromaner – og en fantastisk turistreklame for norsk vinterskønhed. At vores forestilling om den romantiske hygge-snemand smeltede under vejs, må vi tage med i købet.

Darling19/10
Kære far19/10
Brylluppet12/10