Anmeldelsesdato:16-10-2017
Chris PineSteve Trevor
Connie NielsenQueen Hippolyta
Robin WrightGeneral Antiope
David ThewlisSir Patrick
Danny HustonGeneral Erich Ludendorff

Amazonen og soldaten

Endelig er hun her. Den kvindelige superhelt, der helt p√• linje med sine mandlige kolleger kan nedk√¶mpe ondskab og hj√¶lpe det gode frem mod sejren. Og endelig er den her. Superheltefilmen instrueret af en kvindelig instrukt√łr, der tydeligt understreger, at der ikke findes k√łnsspecifikke genrer i forhold til hverken publikum, handling eller filmskabere. Disse to forhold g√łr Wonder Woman til en vigtig film, ja m√•ske endda en lille milep√¶l, men det g√łr den ikke n√łdvendigvis til en bedre film end s√• mange af dens kolleger p√• tv√¶rs af genren.

Warner Bros.
Til geng√¶ld √©r Wonder Woman den forel√łbig bedste film i DC‚Äôs fors√łg p√• at stable et superhelteunivers p√• benene, der kan tage konkurrencen op med Marvels imponerende parade af velfungerende og effektivt drejede fort√¶llinger. DC har immerv√¶k to af de helt store ‚Äď Batman og Superman ‚Äď i stalden, men den visuelt grandiose og ofte alt for storladne instrukt√łr Zack Snyder har i to fors√łg k√łrt historien om netop disse to giganter fast i et selvh√łjtideligt mudder, der truer hele DC-universets eksistens. Derfor er det ikke bare godt, men decideret livgivende, at instrukt√łren Patty Jenkins, som for 14 √•r siden stod bag Charlize Therons Oscar for filmen Monster, har f√•et ansvaret for at give Wonder Woman sit helt eget kapitel i den store fort√¶lling.

Den kampdygtige amazone blev introduceret ‚Äď og stjal billedet aldeles ‚Äď i Batman v Superman: Dawn of Justice, men f√łrst her f√•r israelske Gal Gadot lov til at tage det fulde ejerskab over rollen, og det sker i en uforskammet underholdende, ofte veldrejet, ret uoriginal og selvf√łlgelig alt for lang film, hvor der spilles b√•de koket og opsigtsv√¶kkende pr√¶cist med det faktum, at vi har en selvst√¶ndig og handlekraftig kvinde i hovedrollen. Diana vokser op p√• √łen Themyscira, hvor kun amazoner bor. Hun er det eneste barn, og bag hendes mors beskyttende ryg (som leveres af Connie Nielsen) tr√¶nes hun i amazonernes √¶dle kampkunst af en kampberedt Robin Wright med en s√¶r halvtysk accent. For Diana er ikke bare en gennemsnitlig amazone. Hun er formet af ler og har f√•et liv af selveste Zeus, s√• tror pokker, at hun gemmer p√• andre og mere opsigtsv√¶kkende kvaliteter end evnen til at skyde godt med pil og b√¶re kampuniform som var den skr√¶ddersyet.

Themyscira ligger godt beskyttet bag en t√¶t t√•ge i lykkelig uvidenhed om livet i den verden, som de egentlig har ansvaret for at beskytte mod krigsguden Ares‚Äô h√¶vngerrige v√¶sen. Virkeligheden melder dog sin ankomst, da Chris Pine styrter i havet t√¶t p√• √łen i et tysk krigsfly anno 1. verdenskrig. Pine er naturligvis ikke tysker, men amerikansk spion, som har opdaget, at den tyske h√¶r er i gang med at udvikle kemiske v√•ben, der kan v√¶re afg√łrende for krigen. Diana, der nu er blevet fuldvoksen og rastl√łs som alle unge langt fra storbyen, beslutter sig for at redde piloten op fra vandet og straks hun h√łrer om "den store krig", der raser p√• tv√¶rs af kloden, f√łler hun sig overbevist om, at Ares har en finger med i spillet.

Af sted med soldaten og amazonen, for hun vil til fronten for at finde den gud, som i hendes verdensbillede er √•rsagen til, at de fundamentalt gode mennesker er g√•et i fl√¶sket p√• hinanden. Det f√łrer over London, hvor Diana med st√•lsat blik skjuler overraskelsen over menneskenes verden ganske p√¶nt, og videre til den europ√¶iske front, hvor det skal vise sig, om hun enten har ret i teorien om Ares‚Äô tilstedev√¶relse eller om menneskeheden er mere ford√¶rvet end hendes b√łrnel√¶rdom har ladet hende vide. Det er i og for sig en ganske traditionel plotstruktur for en s√•kaldt "origin story", hvor en persons baggrundshistorie oprulles, og der g√łres egentlig ikke meget for at √¶ndre ved det sikre fundament.

Warner Bros.
Det vindende element er Gal Gadot, som ikke bare er gudindesmuk, men netop ogs√• form√•r at forene det sejrs- og selvsikre i figuren med en nysgerrig usikkerhed over den fremmede verden og et empatisk blik for den menneskehed, hun f√łler sig ansvarlig for at holde i sikkerhed, men som samtidig fremst√•r ofte helt uforst√•elig for hende. Det virker godt i store dele af filmen, og hun har en st√¶rk fysisk tilstedev√¶relse i kampscenerne, hvor man effektivt f√•r demonstreret det faktum, at hun er af en ganske anden legering end den gennemsnitlige mellemeurop√¶iske soldat. Kun hen mod slutningen rammer nogle scener tonen sk√¶vt og f√•r det ellers sikre billede af figuren til at vakle. I en film, der netop strutter af selvtillid over at have en kvindelig superhelt i front, s√• kan det diskuteres, om ikke det havde v√¶ret mere modigt helt at fjerne den handlekraftige mandlige helt fra historien. Chris Pine form√•r heldigvis at g√łre sin amerikanske soldat trov√¶rdig i samspillet op mod vores heltinde, s√• han lige s√• ofte er i vejen som han er redningsmanden, men det lugter stadig lidt af kommerciel vanet√¶nkning.

Wonder Woman n√•r aldrig at blive Wonder Woman i filmen, men vi f√•r i h√łj grad set de kvaliteter, som giver hende tilnavnet og en flot karriere i Justice League-regi allerede fra den kommende film i r√¶kken. Det var godt for DC-universet at blive l√łftet ud af sumpen, og det er godt for balancen ‚Äď ogs√• blandt publikum ‚Äď at f√• de kvindelige superhelte p√• banen. Marvel mangler jo stadig at give deres kvinder selvst√¶ndige film, og man kunne mene, at Scarlett Johanssons Black Widow efter fem g√¶steoptr√¶dener kunne fortjene det, men Wonder Woman var det naturlige og oplagte valg, og forh√•bentlig tr√¶kker den fornyede fokus p√• underholdning over lommepsykologiske slow motion-kompositioner videre ind i Snyders magnum opus om Justice League med Batman og Wonder Woman i de centrale roller, som vi f√•r at se om blot sm√• seks m√•neder.

Det er noget herligt ekstramateriale man finder på BD-udgivelsen: Svært underholdende er det at komme bag kameraet med Patty Jenkins & Co. Vi får både de klassiske making of-indslag, og disse inkluderer lidt om hvordan diverse damer trænede til filmen og et mere historisk indslag om Wonder Woman-figuren. Der er ganske lidt gentagelse og generel pæn uddybelse af filmens tilblivelse. Bonus omfatter også et par ekstra scener, nogle minutters fraklip og enkelte af filmens scener dog med mikroskopiske udvidelser.
Desværre intet kommentarspor, men man får stillet den værste sult ved at indtage hele bonusmenuen.

Human Flow9/11
The Shining9/11