Anmeldt af:Uffe Stormgaard
Varighed:104 minutter
Instruktør:Sebasti√°n Lelio

Premieredato:26-10-2017
Daniela VegaMarina Vidal
Francisco ReyesOrlando

Om intolerance og ren kærlighed

Orlando, er en nydelig velst√•ende 53-√•rig mand med en rar udstr√•ling. Lidt af en livsnyder, g√¶tter vi p√•. P√• en natklub f√•r han √łjenkontakt med en ung 26-√•rig sangerinde, Marina. Kontakten udvikler sig. F√łdselsdagsmiddag med f√¶lles rejsegave. I n√¶ste billede ligger de sammen i sengen. S√• f√•r den '√¶ldre herre' et hjerteanfald. Marina st√łtter ham p√• vej ned til bilen, hvor han falder ned af trapperne, hvorefter han akut hospitaliseres. Orlando d√łr ganske kort efter.
En st√¶rk og rap introduktion til den chilenske film En rigtig kvinde. Resten af filmen handler om omgivelsernes reaktion, ikke mindst Orlandos families afstandtagen fra Marina. Og den er voldsom. Et ganske godt udgangspunkt for en sp√¶ndende film. Men instrukt√łren Sebasti√°n Lelio (Gloria, 2013) vil meget, meget, meget mere ‚Äď og opn√•r det.

Miracle Film
Filmens tema er den rene k√¶rlighed, p√• tv√¶rs af fordomme og sociale skel ‚Äď uden p√• nogen m√•de at v√¶re moralsk ford√łmmende. Orlandos ekshustru, s√łn, svigerdatter alle reagerer voldsomt og ubehersket p√• Marinas og Orlandos forhold. Kr√¶ver hende sat ud af lejligheden, r√•ber og skriger de mest neds√¶ttende, kr√¶nkende ukvemsord efter Marina, "You fucking Monster". Kulminationen n√•s, hvor familien f√łrst med penge vil bestikke Marina, der afsl√•r, og derefter forbyder Marina at deltage i Orlandos bis√¶ttelse ‚Äď og Marina alligevel diskret sniger sig ind i kirken, for derefter voldeligt, at blive forhindret, i et sidste farvel til sin elskede.
Langsomt g√•r det op for os, at dette livsbekr√¶ftende menneske, Marina, der var dyb i sin k√¶rlighed til afd√łde og som nu ogs√• uds√¶ttes for myndighedernes n√¶rg√•ende nysgerrighed og politiets antydede mistanke om mord, nok ikke er helt som gennemsnittet. Marina er transk√łnnet og hedder p√• identitetskortet Daniel.

Det er filmens styrke, at den g√łr noget, som kun stor kunst kan, nemlig at drage os langsomt ind i et ukendt univers, som vi m√•ske pr. automatpilot reagerer imod, men gennem poesien, absurditeter og ydmygelser, s√¶tter sig fast i vores sind. En fantastisk kvinde er en underlig forstyrrende film, der uden at v√¶re en banal hyldest til Marina, v√¶kker solidaritet og forst√•else hos tilskueren. Nok har Marina "ben som en fodboldspiller" (underforst√•et mandlig!), en af familiens h√•nende replikker ‚Äď men ellers understreger Marina p√• det smukkeste sin kvindelighed uden provokerende overdrivelse. Kort sagt et k√łnt menneske, med f√łlelser, vrede og k√¶rlighed ‚Äď men aldrig i offerrollen.

Miracle Film
Vores nysgerrighed (nyfigenhed?) er stor ‚Äď og vores blik er unders√łgende, n√•r vi flere gange f√•r mulighed for at opleve Marinas krop, fladbrystet og drenget ‚Äď selve k√łnnet afsl√łres aldrig, men et rundt spejl er anbragt mellem Marinas ben. Symbolsk? Ligesom de gentagen vandm√¶ngder fra brusebade, saunaer og vandfald, nok er mere end blot smukt fotograferet. For kameraarbejdet (Benjam√≠n Echazarreta) er formidabelt, ikke mindst i n√¶r- og fjernbilleder af Marina, der p√• h√łje h√¶le gennemtraver storbyen.
En fantastisk kvinde fik fortjent S√łlvbj√łrnen i √•r p√• Berliner Filmfestivalen for bedste manuskript ‚Äď men Bj√łrnen kunne lige s√• fortjent v√¶re givet til Daniela Vega for rollen som den nuancerede og nedrivende transk√łnnede Marina. En fantastisk film, der appeller til tolerance og forst√•else. Men ogs√• p√• forunderligvis efterlader en med optimisme og selvransagelse.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Hvilken spansk skuespillerinde virkede dragende på både Diego Luna og Gael Garc√≠a Bernal i ...og din mor!?