Anmeldt af:Uffe Stormgaard

Cosmo JarvisSebastian
Paul HiltonAlexander
Naomi AckieAnna
Christopher FairbankBoris
Golda RosheuvelAgnes

En koldblodig Lady i smukke omgivelser

Nej, det er ikke historien om Shakespeares kyniske magtsyge skotske dronning, men en filmisk nyfortolkning, baseret på en russisk roman af Nikolaj Lesskov fra 1865 "Lady Macbeth fra Mrsensk". Og det behøver man egentlig ikke at vide. For filmens historien er god nok i sig selv.

En ung pige, Katherine, fra et beskedent bondemiljø giftes bort til den rige jorddrot Alexander – vi er i viktoriatidens allerværste periode – der har hånd-og halsret over sin ejendom og sit tyende, herunder sin unge brud. At Alexander er impotent, sur og vred og i sin fars lomme, gør ikke Katherines ny tilværelse muntre. "Du har bedst af at opholde dig indendørs", får hun formanet af sine to formyndere. Fanget på landstedet, i sin egen kedsomhed, søger hun trods advarsler, ud i naturen, ud i det skønne vindombruste højland.

Camera Film
Så kommer chancen. Husbond og svigerfar er bortrejste. Lady Katherine har længe siddet smukt og dekorativt i de mennesketommestuer. I tableaulignede optrin, med fast kameraindstillinger (fotograf: Ari Wegner), sidder hun i blå silke og opsat hår og kigger ind i kameraet. Smuk, passiv og opgivende. Så er det hun, draget af skrig og råb fra staldene, vover sig ud af de nette stuer, over mod de vilde staldknægte, der driver gæk, og det der er værre, med stuepigen Anna. En uanstændig vold/sex tildragelse, der tænder lidenskaben hos Ladyen – og snart ligger den frækkeste af staldkarlene, Sebstian, i ægtesengen, for at fuldbyrde alt det, som Alexander forsømte. Hed elskov med flagrende hår og røde kinder. Snart i sengen, snart i stalden, snart i naturen. Snart må det standse, for svigerfar vender hjem – rygterne om sex på slottet, har nået hans øre. Nu træder Ladyen i karakter, her genkender vi Macbeths lidenskab og koldblodighed, med streg under blod, for vores Lady er også en dræber, når det gælder hendes eget vel.

Det skal blive værre. For også Alexander vender tilbage – men Lady Macbeth – undskyld, Lady Katherine – har smagt magtens sødme, så blod på hænderne, gør kun hendes magtrus større – hvor Sebastian mere og mere plages af samvittigheds kvaler. Kulminationen er da den unge dreng Teddy, der med sin mor melder sig som arving efter Alexander. Dramaet fortsætter, men her vælger jeg, i god Shakespeare stil: At resten er tavshed.

Camera Film
Den engelske teaterinstruktør William Oldroyd har med sin debutfilm valgt en forenklet, næsten minimalistisk teaterstil, med kun tre locations (slot/stald/natur) ofte langsomme kamerabevægelser og tætte smukke farvemættede billeder, der passer eminent til historiens tidsalder – tæt på Guldaldermaleriernes interiør.
Florence Pugh er et fund til rollen som Katherine – troværdigt med stor præcision gennemlever/spiller hun udviklingen fra naiv uskyldig teenager bondebrud til en elskovsmættet, magtbegærlig, kynisk kvinde, lukket inde i et klaustrofobisk victoriansk 'guldbur'. Et voldsom feministisk oprør mod tåbelige enstregede, dominerende mandfolk – det er nok filmens svaghed, far-svigerfar er så patriarkalsk firkantede, at selv i datidens udkants Nordengland, virker de som karikaturer. Nævnes skal også, at et strejf af racediskrimination er antydet.

Lady Macbeth er ikke Shakespeare, men det gør ikke spor. Det har andre gjort så fornemt som Orson Welles (1948), Andrzej Wajda (1962), Andre Polanski (1971) og senest Justin Kurzel (2015). Vi har med William Oldroyds udgave af den koldblodige Lady, fået et velspillet lidenskabeligt drama i victorianske omgivelser. Et opgør med datidens sex-konventioner og patriarkalske leveformer – men først og fremmest et æstetisk smukt, seværdigt lille kammerspil.

I Syrien21/6

Hvilken dengang ukendt skuespiller brød igennem i Joel Schumachers Tigerland?