Anmeldt af:Lauge Hendriksen

Tom HiddlestonLoki
Cate BlanchettHela
Idris ElbaHeimdall
Mark RuffaloBruce Banner / Hulk
Jeff GoldblumGrandmaster

Michelangelo på syretrip

"Det her giver ingen mening", siger Thor forbitret, mens han løber i ring i en fængselscelle og snakker til en levende stenkæmpe-gladiatorer. Nej, faktisk er der ikke særlig meget, der giver mening i Thor: Ragnarok, og paradoksalt nok gør det den til den første Thor-film fra Marvel-universet der fungerer. Jeg har altid været begejstret for den nordiske mytologi og i særdeleshed Peter Madsens tegneserie Valhalla. Derfor har der skulle gå tre film, før jeg har kunne acceptere at den nordiske mytologi blev lavet om til et science-fiction superhelte-univers. Men med Thor: Ragnarok har jeg endelig overgivet mig. Det giver for eksempel ingen mening, at Hulk skal slås mod Fenrisulven, men det er bizart, opfindsomt og hylene morsomt.

Siden Thor (Chris Hemsworth) sidst skulle frelse jorden i Avengers: Age of Ultron, har han rejst rundt for at sikre fred i universet. I mellemtiden regerer hans bror Loki (Tom Hiddleston), forklædt som Odin, Asgård, mens han har sendt Odin på en mere eller mindre ufrivillig ferie nede på jorden. Men da Thors onde søster dødsguden Hel (Cate Blanchett) erobrer Asgård, er Thor tvunget til at vende hjem og stoppe ragnarok. Der er bare det problem, at Thor er taget til fange i en fjern galakse af den onde diktator Stormesteren (Jeff Goldblum). For at slippe fri skal Thor kæmpe som gladiator, og det er ikke helt simpelt, for hans modstander er hans gamle ven Hulk (Mark Ruffalo).

Marvels Thor-film har altid været en fjollet ide. Derfor har det været klogt af Disney at give New Zealandske Taika Waititi instruktørstafetten til tredje omgang i Thor-sagaen. For der findes kun en håndfuld instruktører der kan omfavne det latterlige og få noget sjovt og rørende ud af det, og det kan Waititi. Han har fået skudt en masse charme og humor ind i den nyeste Thor-film. Samspillet mellem Chris Hemsworth og Tom Hiddleston som Thor og Loki er underholdene og charmerende, og Jeff Goldblum er genial som excentrisk diktator. Et forvokset enebarn der har en hel planet som sin egen legeplads. Og så har Matt Damon en kort optræden i starten af filmen, der fik mig til at lave årets højeste grin.

Thor: Ragnarok er den syttende superheltefilm i rækken fra Marvel Studios og den mindst superhelteagtige – heldigvis. Waititi har ikke lavet en actionfilm. I stedet gør han det han er bedst til – tager komedien og putter ind i en anden genre – ligesom han gjorde det med vampyr-filmen What We Do in The Shadows. Det er befriende at slippe for endeløse kampscener, der kun bliver brugt til at trække spilletiden ud. For når Waititi endelig tyr til action, er det for at fortælle noget. Som når Hel på arrogant vis udraderer hele Asgårds hær, er det for at illustrere, at hun er uovervindelig. Og når Thor skal kæmpe mod Hulk, er det ikke den fysiske kamp der er interessant, men kampen for at finde sin gamle ven Bruce Banner der gemmer sig inde bag Hulk. Når Thor så endelig folder sin tordenvrede ud og skal kæmpe mod Hel, bliver det til gudesmukke billeder. Som Michelangelo der på et syretrip har rocket med til Led Zeppelin, mens han malede det Sixtinske Kapel.

Thor: Ragnarok er mere en komedie end en superheltefilm. Med en raffineret afslutning og sine hylene morsomme scener løfter den sig langt over andre superheltefilm, der bliver sprøjtet ud fra Hollywood. Thor: Ragnarok er én af de sjoveste superheltefilm nogensinde.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Fra hvilken film hører man følgende ordudveksling: