Anmeldelsesdato:23-10-2017
Thomas Middleditchori.st: Harold
Ed Helmsori.st: Captain Underpants / Mr. Krupp
Nick Krollori.st: Professor Poopypants
Jordan Peeleori.st: Melvin
Kristen Schaalori.st: Edith

Superherligt univers

Filmen om Kaptajn Underhyler er den p√¶dagogiske og p√¶nt b√łrnevenlige version af tidens popul√¶re superheltefilm. I denne f√•r titelhelten ikke sine kr√¶fter fra en anden planet, sine smarte redskaber eller et bid fra en radioaktiv edderkop. Han har faktisk ingen superheltekr√¶fter, men han er superk√¶k og frisk p√• at fors√łge at uddele supert√¶v til superskurkene. N√•r han alts√• ikke er ved bevidsthed og arbejder som superstreng skoleinspekt√łr.

Fox film
Hr. Knold er hans rigtige navn, og han er i starten af filmen den store skurk. I hvert fald set fra drengene og bedstevennerne Jimmy og Ottos perspektiv. De har samarbejdet om en r√¶kke tegneserier om Kaptajn Underhyler. De to venners kreative kollaboration, som ofte ogs√• omhandler nogle omfattende narrestreger i og omkring skolen, st√łder naturligvis sammen med Hr. Knolds rigide holdning til skolehverdagen. Her ser vi alle l√¶rerne diktere udenadsl√¶re uden nogen form for individualitet og skolens kreative fag er ogs√• r√łget en tur i skraldespanden lige som de konfiskerede tegneserier og leget√łj fra skolens to 'practical jokers. Det ligner alts√• mere et f√¶ngsel end et inspirerende undervisningscentrum. Og pludselig st√•r vennerne i en tilspidset situation: Hr. Knold vil separere dem. Det n√•r han dog ikke f√łr Jimmy p√• mirakul√łs vis har f√•et Hr. Knold hypnotiseret og vupti er han deres nye leget√łj, Kaptajn Underhyler i levende live.

Men en superhelt i underhyler og ekstremt overskud er ikke s√•dan lige til at styre, og snart er Otto og Jimmy presset p√• helt nye m√•der, og selvf√łlgelig heller ikke uden vi f√•r en masse moraler og fine p√¶dagogiske finter flettet ind i filmen. Heldigvis fungerer denne bel√¶rende fremvisning. Vi bliver stadig underholdt og drengene bliver super meget klogere. Filmen g√łr plads til tristessen omkring ensomhed og isolation men dyrker samtidig fantasi og kreativitet. Is√¶r scenerne hvor vi g√•r fra regul√¶rt computeranimation til fx sock puppets er sk√łnne. Det er overraskende behageligt at v√¶re i selskab med de to charmerende l√łmler og deres nye opfindelse, s√¶rligt fordi universet omkring dem er s√• sprudlende.

Fox film
Det hj√¶lper da ogs√• at filmens bagm√¶nd (forfatter Nicholas Stoller har st√•et bag en r√¶kke komedier, inkl. The Muppets og Bad Neighbours 2 mens instrukt√łr David Soren instruerede den herlige Turbo) har godt greb om udviklingen og tempoet. De sm√• tabes ikke p√• gulvet og det g√•r ikke for langsomt for de lidt st√łrre. Der er bestemt masser af safter og kr√¶fter i filmatiseringen af Dav Pilkeys b√łrneb√łger, og filmen og dens farverige univers kan sagtens t√•le en forts√¶ttelse.

Det er p√¶nt overskueligt, ekstramaterialet p√• blu-ray'en: En kortfilm, hvor George & Harold (eller Jimmy & Otto) optr√¶der som sock-puppets. Hey, g√•r den, s√• g√•r den. Indslaget er ganske sjovt og lige som de to guides-to-being... menupunkter med henholdsvis drengene og skurken, der hver is√¶r leverer tricks til hvordan man opf√łrer sig som enten superhelt eller superskurk, er de rimelige korte ogs√•. Og animerede. I filmens stil. Udm√¶rket t√¶nkt.
Yderligere f√•r vi instrukt√łr David Soren til at fort√¶lle lidt om nogle af de slettede scener, der aldrig n√•ede at komme med i filmen og derfor pr√¶senteres i r√• form. Og endelig f√•r vi blot to sm√• gallerier (v√¶ldig flotte begge) samt filmens trailer + trailers til andre af distribut√łrens aktualiteter.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Hvem har skrevet romanen 'Vor mand i Havana', som blev en klassiker med Alec Guiness i hovedrollen?