Anmeldt af:Uffe Stormgaard

Premieredato:31-10-2017
Jessica HarperSuzy Bannion
Stefania CasiniSara
Flavio BucciDaniel
Udo KierDr. Frank Mandel

Et studie i blodr√łd ondskab

Suspiria er et studie i blodr√łd ondskab, i angst, i mareridt, i overtro og i overnaturlighed. Kort sagt: En horrorfilm med gys og gru hentet frem fra underbevidstheden. Den italienske filminstrukt√łr Dario Argento fik sammen med, sin senere hustru, manuskriptforfatteren Daria Nicolodi, ideen til en trilogi, der tr√¶nger dybt ned i menneskets fortr√¶ngninger af angst og overnaturlighed, Inferno (1980) og The Mother of Tears (2007).

Miracle Film
Suspiria, klassikeren fra 1977, er blevet gennemrestaureret ‚Äď technicolor farverne (4K Version) og lyd er nu netop s√• skingre og n√¶rg√•ende, som instrukt√łren dr√łmte om. Faktisk forlangte instrukt√łren, at b√•de fotograf og artdirectoren, s√• Disneys Snehvide (1937) for at forst√• betydningen af farvernes klarhed og separation. For sj√¶ldent har man oplevet et filmiskv√¶rk s√• gennemarbejdet. Alt, set-designe ikke mindst ‚Äď og lyden som rockbandet Goblin sammen med instrukt√łren komponerede med toner og reallyde, er s√• integreret i filmens dybdeborende r√¶dsels √¶stetik, at den overnaturlige dr√łm (mareridtet), som filmen skildre, ikke kunne v√¶re skabt uden.

Allerede fra f√łrste billede fornemmer vi usikkerhed/uhygge. Freiburg lufthavn, flypassageren v√¶lter ud fra et r√łdt rum, ud til voldsom regn og storm. Vores hovedperson ‚Äď Suzy Bannion, nuanceret og helhjertet spillet af Jessica Harper ‚Äď k√¶mper i uvejret for at f√• en taxi. En alt anden end tryghedsskabende chauff√łr samler den drivv√•de kunde op og k√łrer til bestemmelses stedet, det blodr√łde Tanzakademie, der n√¶gter at lukke hende ind ‚Äď en studine passerer hende p√• vejen ud og mumler et par mystiske ord.
N√¶ste dag bliver Suzy budt velkommen af rektor, l√¶rer og de balletstuderende ‚Äď alle lidt sk√¶ve, uvenlige karakterer, i omgivelser i bl√•t og mest blodr√łdt, med h√łje sk√¶ve d√łre, art deco vinduer, m√łrke gange og spidse vinkler. At skolens altmuligmand ligner en blanding af klokkeren fra Notre Dame og Frankenstein, og at overl√¶rerinden er i sl√¶gt med Hundj√¶vlen Ilse fra koncentrationslejren, g√łr ikke stemningen mindre bizar. For vi er sammen med Suzy dukket ned i noget ureelt foruroligende, den unge pige p√• flugt, er fundet myrdet. M√•ske noget okkult? For der sker m√¶rkelige overnaturlige h√¶ndelser p√• balletskolen. Den blinde pianists hund snupper en bid af rektors nev√łs arm (!), for til sidst d√łdeligt, at bide sin herre i struben, midt p√• en mennesketom √•ben plads ‚Äď visuelt noget af det st√¶rkeste i en film, der ellers ikke mangler effekter. Orme, glaslofter, der splintres, sv√łmmebassiner, med skygger og lyde a la Jaque Tourneurs Cat Women (1944), en kvinde, der langsomt skamferes og kv√¶les i et hav af st√•lwire. Ja, vi bliver ikke sparet, i en verden, hvor heksene og deres dronning Helena Markos hersker.

Miracle Film
Lyder det som udspekulerede horroreffekter? Det er det, men ogs√• meget mere. Et m√łrkt truende eventyr, med udgangspunkt i de menneskelige fortr√¶ngninger. Det overnaturlige, det uforklarlige. Vi drages ind i den imagin√¶re verden og p√• trods af vores rationelle og almindelig sunde fornuft, √•bner der sig nye forf√¶rdende, uforklarlige dimensioner. Vel er det kun film og Hokus Pokus, siger vi til os selv. Alligevel g√•r ingen up√•virket i seng efter at have m√łdt Agentos verden. Et mesterv√¶rk nu genskabt i perfekte farver og lyd, godt hjulpet af et forf√łrende kameraarbejde, altid i bev√¶gelse - s√• subjektivt, at det g√łr ondt.
Suspiria er en gotisk klassiker, der alene kan ses for sin konsekvente billed√¶stetik, sit intense lydspor ‚Äď og ikke mindst for sin foruroligende stemning. Suspiria er gysets klassiker, og skal (gen)ses, ikke kun af filmn√łrder og horror-freaks, men af alle, der er √•bne for en stor kunstnerisk oplevelse og et foruroligende kig ind i en m√łrk okkult og ond uforklarlig verden ‚Äď langt fra Halloweens slikposer og b√łrneballade.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Roderick Jaynes er krediteret som klipper på intet mindre end 5 af Coen-brødrenes film. Men hvem er han?