Supervoksen

VOLD – i kærlighedens navn

Varighed:76 minutter
Instruktør:Christina Rosendahl

Premieredato:01-11-2017

Man gjorde en kvinde fortræd

De færreste skænker det nok en tanke, men titusindvis af kvinder udsættes hvert år for vold. Problemet er næppe tabubelagt blot ikke så belyst. Nu kommer den nødvendige og følelsesladede dokumentarfilm Vold – i kærlighedens navn af Christina Rosendahl. Filmen følger i et besindigt tempo dagligdagen på krisecenteret Danner i Købehavn. Her arbejder dedikerede og behjertede kvinder med nødstede kvinder, der er blevet udsat for vold. Rosendahls ærinde er ikke kun et klassisk oplysningsprojekt, men nærmere et forsøg på at bevidstgøre tilskueren om den udtalte vold i vores samfund. Således sløjfer den næsten statistikker og historik.

DOX:BIO
Gruopvækkende overgreb
Vold – i kærlighedens navn udspiller sig i Dannerhusets smukke bygning. Kontrasten kan dog ikke være større, når beboerne letter hjertet og fortæller om gruopvækkende overgreb. Filmens største styrke er faktisk, at den ikke spekulerer i de dramatiske historier, men rettere nedtoner konflikterne ved blot at delagtiggøre tilskueren med brudstykker af den smerte, kvinderne bærer på. Allerstærkest i filmen står børnetegningerne, der alle afbilleder familier, der er underlagt voldens brutale væsen. Rosendahl har af gode grunde udeladt børn i filmen. Vi ser kun konturerne af dem og deres legetøj. Alligevel er vi ikke i tvivl om, at børnene har lidt et ufatteligt svigt og traume.

Den gode sag
I centrum for filmen er medarbejderne og beboerne i Dannerhuset. Vi kommer rimelig tæt på de medvirkende, men vi hører aldrig om de bagvedliggende grunde til volden. Det er indlysende, at beboerne er hårdt ramte. Samtidig får vi ikke et klart indblik i medarbejdernes følelsesliv, og hvordan de tackler et arbejde, der med sikkerhed kløver sig ind i hjertekuglen. Det savnes lidt. Særligt én kvinde gør et meget stærkt indtryk – nemlig den stilfærdige og nænsomme receptionist Edel. Hun har arbejdet for den gode sag i en menneskealder og får da også fortjent en ærespris til sidst i filmen.

DOX:BIO
Lydhørhed og lødighed
Stilistisk er Vold – i kærlighedens navn en stramt komponeret dokumentarfilm, der bruger den observerende fortælleform til at formidle sin historie. Det passer godt til emnet, der kræver lydhørhed og lødighed. Undervejs indflettes korte velgørende montager fra Københavns byliv. Man har bogstaveligt talt brug for at få luft og komme lidt ud, hvor biler og cyklister defilerer forbi, som et billede på tilværelsens mekanik og monotoni. Afslutningsvis benyttes flere arkivbilleder fra Dannerhusets historie. Det er fint, at de først kommer i epilogen, da filmens hensigt er at formidle både de voldramte kvinders og ildsjælenes historie.

Social virkelighed
Historisk set har dokumentarfilm søgt at skildre en social virkelighed. Ofte en forarmet eller ildestedt af slagen. Det gælder lige fra den første dokumentarfilm Moana fra 1922 af Robert Flaherty frem til danske instruktører som Phie Ambo og Eva Mulvad. Særligt kvinder står stærkt i dansk dokumentarfilm. Til trods er slægtskabet med Lars Engels og Poul Martinsen større. Rosendahls stil og behandling minder nemlig meget om disse to koryfæer, der begge har en forbløffende evne til at stille sig til side og lade fortællingen udfolde sig naturligt. Dette skal naturligvis ses som en kompliment til Rosendahl. Vold – i kærlighedens navn henvender sig selvsagt til mennesker, der har haft vold inde på livet. Filmen bør dog ligeledes ses af folk, der lever et trygt og fredeligt liv.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Hvilket makkerpar optræder i både Mallrats, Dogma og Scream 3