Danielle MacdonaldPatti
Bridget EverettBarb
Siddharth DhananjayJheri
Mamoudou AthieBasterd
Cathy MoriartyNana

Den grimme ælling rapper

Det er lidt overraskende at opdage, at den film man lige har set, med en supersprød rapper, slet ikke i virkeligheden er rapper. Vores unge, kvindelige hovedperson, i den amerikanske indie-perle – der i januar tog Sundance med storm – kaldet Patti Cake$, eller Killa P, er i vores verden skuespiller: Hun hedder Danielle Macdonald og kommer fra Australien. Og hun skulle tillige lære at rappe til filmen. Endnu mere imponerende. Instruktøren er debutanten Geremy Jasper, og han får et bravo for dette ualmindelig medrivende og underholdende musikdrama, der mest ligner 8 Mile, men alligevel er helt sin egen.

Angel Film
Denne køkkenvask-fabel foregår i den grove og grimme del af New Jersey, hvor Macdonald fuldstændig overbevisende spiller en ung kvinde, der kæmper for at komme frem i verden. Helst som rap-gudinden Killa P, men overvægt, fattigdom og social arv er lidt af en dynge at kæmpe sig ud af, og det går ikke ligefrem godt for Patricia. Talentet fejler heldigvis ikke noget og det meste af tiden er selvtilliden også i orden, men støtte fra andre en bedstevennen (og rapper) Jheri og hendes syge, dog seje mormor (Cathy Moriarty, der er smiket nogle årtier ældre) er lige så stor en mangelvare som pengene. Patricia er bestemt gammel nok til at være flyttet hjemmefra, men det er trods billigere at bo hos mor. Og hun er mindst lige så 'uheldigt' et væsen som Patricia.

Det er altså sølle forhold, frøken Patti Cakes (som hendes mormor kalder hende) lever under. I hvert fald indtil Jheri og hun falder over endnu en skæv eksistens under en koncert. Basterd er sort, sær og hjemløs. Han hiver nogle frygtelig lyde ud af sit musikudstyr, men Patti kan se noget interessant i ham, og selvom hun tydeligvis tonser ind over den sarte, unge mands grænser, indvilliger han i at lave musik med hende og Jheri. Så sker der endelig noget, håber vi inderligt på. Nu rykker hun, men trods lidt medgang i fortællingen om den tykke ælling er Patti Cake$ ikke (endnu) en nyfortolkning af HCA’s klassiske eventyr om livets misforståede og undervurderede skønheder.

Angel Film
For selvom Patti Cake$ følger underdog-eventyr-reglerne med de onde konkurrenter, blinde autoritetsfigurer og håbløse forældre har den alligevel valgt at bruge friske midler, og de tre – fire, tæller vi mormor med – bandmedlemmer fungerer tilmed fremragende sammen også. De er umulige ikke at holde af og især med, og vi skiftevis lider og vrider følelserne med Patti & Co. Filmen føles næsten som en dokumentar i dens monotone hverdagstristesse og den både undgår og inkluderer de klassiske klichéer. Vi overraskes derfor konstant over Pattis og historiens udvikling, og filmen holder os derved solidt fanget i sin socialrealistiske stemning med de små glimt af alternative stjerneskud. Feel Good pakket ind i pigtråd. Overraskende charmerende.

Brad's Status14/12
Stalins død14/12
Vinterbrødre7/12