Varighed:116 minutter
Instruktør:Ildikó Enyedi

Premieredato:02-11-2017
Géza MorcsányiEndre
Alexandra BorbélyMária

Drømmer ensomme mennesker om hjorte?

En smuk sneklædt skovbund og hundredevis af ranke bladløse træer samt et brunstigt hjortepar udgør den symbolmættede åbningsscene i den ungarske film Med krop og sjæl, der vandt Guldbjørnen på årets filmfestival i Berlin. Uden at have set samtlige konkurrencefilm virker det ganske velfortjent. Filmen er som en søvnig simreret. Den tager sig nemlig god tid, mens karaktererne passer sig selv. Til trods er det en film, der engagerer gennem det distinkte miljø og den fascinerende persontegning. Med kirurgisk præcision formår instruktøren Ildikó Enyedi at skildre to apatiske personer, der er stivnet i handlingslammelse og fanget i deres følelsers formummede vold. Begge karakterer er tynde som siv og arbejder på et ungarsk slagteri. Den ene Endre (Géza Morcsányi) er en stilfærdig og lidt grå kontormedarbejder, der passer sit arbejde med nidkærhed. Mária (Alexandra Borbély) er den nyansatte kvalitetsmedarbejder, der udviser samme perfektionisme som Endre, men ikke til virksomhedens fordel, da hun kvalificerer kødets kvalitet til et ringere niveau end før. Episoden udløser et skæbnesvangert møde mellem de to indesluttede outsidere.

Øst for Paradis
Dyrenes blod
Ikke siden franskmanden Georges Franju instruerede den korte og hypnotiserende dokumentarfilm Dyrenes blod fra 1949 er et slagteri blevet skildret med større finesse og autenticitet. Det er nu ikke de blodige scener af hængende køer, der gør det stærkeste indtryk i Med krop og sjæl. Derimod er den menneskelige psykologiske slagtning, der dagligt udspiller sig på arbejdspladsen i form af mobning langt mere pinefuld at overvære. Et let offer er Mária, der lider af Aspergers syndrom og derfor ikke evner at aflæse de subtile sociale koder og ikke kender til selvcensur. Da der bliver stjålet fra slagteriet bliver alle medarbejdere underlagt en mentalundersøgelse. Denne absurde konsekvens afslører, at Mária og Endre på forunderlig vis deler ens drømme. Skæbnefælleskabet bringer dem tættere sammen, men deres følelsesblokeringer gør dem samtidig fremmede for hinanden.

Kropsnært filmsprog
Med krop og sjæl er en stilsikker og lavmælt spillefilm, der hovedsageligt formidler sin historie gennem statiske optagelser, klinisk klare farvetoner samt et kropsnært filmsprog. Tilsnittet minder dermed om en klassisk avantgardefilm med et anstrøg af sort komedie. Vores blik slipper stort set aldrig Endre og Mária, hvilket kun er godt, da de begge er tilstrækkelige interessante væsener til, at vi ønsker at trænge ind bag det emotionelle panser, der omringer dem. Den enorme følelsesophobning og forhaling af konflikterne må uvægerligt få sin naturlige kulmination i et dramatisk og ubønhørligt klimaks, der efterlader tilskueren tavst gispende efter vejret. Det er netop dette kongeniale fortællegreb med brug af fremmedgørelse og spændingsnedtoning, der gør filmen så seværdig og inciterende.

Øst for Paradis
Hele følelsesklaviaturet
Centralt i filmen står Endre og Mária spillet med stort raffinement og indlevelse af Géza Morcsányi og Alexandra Borbély. De spiller på hele følelsesklaviaturet lige fra indestængte spændinger til store følelsesudladninger. Selvom filmen har et lidt vagt manuskript lykkedes det alligevel at omsætte replikkerne, så Endre rammer den rette fremtoning af pligttro mellemleder i forkrampet og selvudslettende midtvejskrise og Mária som en fjern, ømskindet og enfoldig paria. En helt usædvanlig kærlighedshistorie vokser frem til lyden af kortvarig stemningsmusik samt lakoniske og lettere pinlige telefonsamtaler, der både indeholder stor komik og tragik. Det er netop filmens forbløffende evne til at ramme både dur og mol med overbevisende vægt, der gør den så fremragende.

Ledende europæisk filmnation
Ungarn har været en ledende europæisk filmnation i årtier med store koryfæer som Miklós Jancsó, Béla Tarr og István Szabó. Sammen med instruktøren af Sauls søn László Nemes bør Ildikó Enyedi anses som en naturlig og værdig arvtager til denne række af genier. Med krop og sjæl indføjer sig nemlig i rækken af film, der både formår at forene et højt kunstnerisk og filosofisk ambitionsniveau. Den både isnende kølige og glødende varme skildring af to elskværdige og fremmedgjorte skikkelser gør et uudsletteligt indtryk. Filmen er ikke overraskende valgt som Ungarns officielle kandidat til Oscar-uddelingen næste år. Mon ikke den har en god chance for at vinde, så hjortene omsider begynder at brøle i filmen.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Hvem har ikke spillet skinhead?