Anmeldt af:Uffe Stormgaard
Instruktør:Charles Chaplin

Premieredato:09-11-2017
Charles ChaplinHenri
Mady CorrellMona Verdoux
Allison RoddanPeter Verdoux

Mord betaler sig ‚Äď jo flere des bedre

Charlie Chaplin kalder sin film om massemorderen Henri Verdoux, for "a comedy of murders". Og comedy ‚Äď eller m√•ske mere slapstick ‚Äď er jo netop Chaplins brand. Derfor blev mange skuffede, da filmen i 1947 havde premiere, for den manglede b√•de den lille vagabond med stok og bowler og de mange falden p√• halen gags. Til geng√¶ld er filmen st√¶rkt moraliserende ‚Äď og dogmatisk. Der er b√•de spark til v√•benindustrien, Wall Street-krisen i 30'erne, arbejdsl√łsheden, bankverdenen og det sm√•borgerlige hykleri.

Miracle Film
Henri Verdoux, er en stille eksistens. Bankkasserer, med et harmonisk liv, med sin handicappede kone og k√łnne barn. S√• kommer en urimelig afskedigelse fra banken, der tvinger familiefaderen ud i arbejdsl√łshed og desperation. Fra ydmyg bankmand, tvunget af omst√¶ndighederne (samfundet!), forvandles han til en √¶gteskabssvindler ‚Äď ja, det der er v√¶rre: Kvindemorder.
Vi m√łder ham f√łrste gang i en villa i Juan le Pin i Sydfrankrig, hvor han k√¶ler for sine smukke roser mens br√¶ndeovnens tykke sorte r√łg stiger mod himmelen. I en grov parodisk scene l√¶gger han an p√• en stenrig kvinde, som eventuelt er k√łber af villaen. Henri Verdoux er blevet forf√łrer. Den ordrige chevalereske, p√•tr√¶ngende, charmerende verdensmand, der i mange skiftende Don Juan roller l√¶gger damerne for sine f√łdder ‚Äď og senere i graven. Det er det den sorte komedien g√•r ud p√•.

Chaplin optr√¶der i ganske mange forf√łrerroller. Snart som kaptain, snart som opdagelsesrejsende, snart som antikvitetshandler, hver gang med stormkure og blomstrende komplimenter til de aldrende velhavende enker eller peberm√łer. Formlen er hver gang den samme: Gifterm√•l, d√łd og arv. Et tydeligt vr√¶ngbillede af det kapitalistiske samfund, hvor kun kynisme, hykleriet og f√łlelseskulde f√łrer til succes og materielle goder. Til trods for at komedie entydigt har sympatien for massemorderen, ender han dog i guillotinen.

Ideen til den moderne Bl√•sk√¶g-komedie kom oprindeligt fra Orson Welles, der igen var inspireret af den franske massemorder Henri Landru, der i 1921 blev henrettet for 11 kvindedrab. Welles ville have Chaplin med i en mindre rolle ‚Äď men samarbejdet endte med, at Chaplin k√łbte rettighederne og valgte, som han var vandt til, b√•de at spille og instruere filmen (ide: Orson Welles, st√•r der loyalt p√• forteksterne). Filmen blev ved sin premiere i 1947 alt andet end en succes i USA ‚Äď og i 50'erne forlangt endda taget ud af biografdistributionen i Amerika.
Chaplin var i forvejen lagt for had p√• grund af sine sympatier for det kommunistiske parti og sin "amoralske" livsf√łrelse. Satiren var for provokerende for den spirende McCarthyisme og nationalisme, som n√•r M. Verdoux, kort f√łr sin henrettelse, siger til f√¶ngselspr√¶sten: "√Čt mord og du er en skurk, en million og du er en helt. Det er antallet, der er afg√łrende."

Miracle Film
Monsieur Verdoux er nu blevet gennemrestaureret og har repremiere i en perfekt digital renset sort/hvid version. Selv med al den sympati man m√• have for Chaplin som kunstner og person, m√• man erkende, at filmen b√•de i form og spillestil i dag virker gammeldags, ikke mindst den stive personinstruktion (man taler ud i luften, aldrig til hinanden). Mest mangler filmen den overgivende menneskelige charme som Chaplin ellers forf√łrer os med. En komedie m√• godt have vide rammer, men Chaplins persongalleri af forf√łrer er s√• manieret og kvindenedvurderende, at vi i dag, har sv√¶rt ved at smile ‚Äď end ikke overb√¶rende. Vi er t√¶ttere p√• Gaucho Marxs absurd karikerende kvindebed√•rer og langt fra den samfundskritiske black-comedy, som Chaplin gerne vil have os til at leve os ind i.

Med baggrund i filmens tidsbilledet, 30'er-krise og verdenskrigen forude, forst√•r vi i dag godt Chaplins satire og vrede mod samfundet, men det er ikke nok til, at vi som med mange af mesterens andre film, bliver b√•de r√łrt og t√¶nksomme. Filmen er, og blev ogs√• dengang opfattet som et politisk indl√¶g ‚Äď et farvel til USA, som han forlod for altid i 1952. Monsieur Verdoux er bestemt en milep√¶l i Chaplins karriere ‚Äď nok mere politisk end filmisk. Som s√•dan kan Monsieur Verdoux sagtens genses.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Hvem har en ukrediteret rolle som Mel Gibsons psykolog i What Women Want?