Anmeldt af:Lauge Hendriksen

Colin FarrellSteven Murphy
Barry KeoghanMartin
Nicole KidmanAnna Murphy
Alicia SilverstoneMartin's Mother
Bill CampMatthew

Et konstrueret mareridt

Hvem ville du dræbe, hvis du skulle vælge? Din ambitiøse søn, din kreative smukke datter, eller din elskede kone? Du ville formentlig ikke kunne vælge, men du skal, for ellers dør de alle sammen, og det er din fejl! Det er dette morbide dilemma, som Yorgos Lanthimos sætter op i sin seneste film The Killing of a Sacred Deer.

Steven (Colin Farrell) lever et ideelt liv. Han arbejder som hjertekirurg og bor i et stort flot hus sammen med sin smukke kone Anna (Nicole Kidman) og deres to dejlige børn Kim og Bob. Og så er der Martin (Barry Keoghan). En ung dreng som Steven har en mærkelig relation til. En dag inviterer Steven den underlige Martin med hjem til sin familie. Stille og roligt charmerer Martin sig ind på alle i familien, og det får katastrofale konsekvenser for det ellers idylliske familieliv. For Martin har sin helt egen dagsorden. Men hvem er han denne mystiske Martin, og hvorfor giver Steven ham lov til at være en del af det hele? Græske Yorgos Lanthimos er med sine morbide historier blevet bannerfører for bevægelsen Greek Weird Wave. Alternative universer der på overfladen ser helt normale ud, men har en grundlæggende præmis der gør det hele meget skørt og bizart. Som hans forrige film The Lobster hvor hovedpersonen skal finde en mage, hvis ikke han vil blive forvandlet til et dyr. Med The Killing of a Sacred Deer har Lanthimos lavet endnu en film med en bizar præmis. Dræb én du elsker, ellers vil alle du elsker dø!

Den irske skuespiller Colin Farrell har for mig altid fungeret bedst i mindre bizarre komedier som In Bruges og The Lobster, end når han skal agere action-politimand i S.W.A.T. eller lege sværd- og sandalhelt i Alexander. The Killing of a Sacred Deer er Lanthimos anden film med Colin Farrell i hovedrollen, og instruktøren formår at udnytte Colin Farrells evner til at udspille det bizarre. Som når Farrell i rammende alvor snakker om onani med sin søn.

Musikken spiller en meget stor rolle i filmen, og det er ærgerligt, for den er voldsom iørefaldende. Musikken tager fokus fra historien, og det gør, at jeg bliver gjort opmærksom på, at filmen er en konstruktion. Det havde klædt filmen, at musikken var lidt mindre subtil, så publikum kunne leve sig ind i historien. Men Lanthimos vil lade historien forblive en konstruktion. Dialogen er så formel og skrevet, for vi skal hele tiden gøres opmærksom på, at det hele er konstrueret. Det gør desværre, at jeg aldrig rigtig tror på historien.

The Killing of a Sacred Deer er en bizar surrealistisk thriller. Tematikken om at skulle vælge at dræbe én, blandt dem du elsker mest, er interessant. Som en græsk filosof er Lanthimos dygtig til at trække store spørgsmål ned på et mere konkret plan. Men filmen bevæger sig aldrig væk fra at være en konstruktion og minder mest om et hypotetisk spørgsmål, som publikum skal svare på. Dog kan Lanthimos, som en anden flink skoleelev, ikke lade være med at svare på de spørgsmål, han selv stiller publikum. Det er ærgerligt, for filmen havde stået mere interessant ved at være svarene foruden. Lanthimos er fantastisk til at finde på originale historier til sine film, og The Killing of a Sacred Deer er et fantastisk grotesk mareridt, men det er også et fantastisk grotesk konstrueret mareridt.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Hvem passer ikke ind?