Anmeldt af:Lauge Hendriksen

Shelley DuvallWendy Torrance
Danny LloydDanny
Scatman CrothersHallorann
Barry NelsonUllman
Philip StoneGrady

Gensyn med ondskaben

Det er gensynet med √©n af de mest ikoniske og uhyggeligste gyserfilm nogensinde. Det er gensynet med blodet der flyder ud af elevatoren, de to ikoniske tvillingepiger med deres fine lysebl√• kjoler, de lange trackingshots hvor Danny p√• sin lille trehjulede cykel k√łrer rundt i de endel√łse gange og ikke mindst Jack, der med et vildt ansigt stirrer igennem den d√łr, han lige har smadret med en √łkse. Det er som om, vi har set det hele f√łr. Det er som om, historien gentager sig. Velkommen tilbage til det onde. Velkommen tilbage til The Overlook Hotel.

Warner Bros.
"Isolation kan v√¶re udfordrende", siger hotelbestyreren til Jack Torrance. "Ikke for mig" svarer Jack (Jack Nicholson) og takker dermed ja til at v√¶re vicev√¶rt i vinters√¶sonen p√• The Overlook Hotel. Et storsl√•et hotel der ligger fuldst√¶ndig isoleret fra omverden i Colorados kolde og flotte bjerge. Jobbet som vicev√¶rt er perfekt for forfatteren Jack til at komme tilbage p√• sporet igen, og med sig bringer han konen Wendy (Shelley Duvall) og deres s√łn Danny (Danny Lloyd). Nu kan Jack endelig f√• tid til at skrive. Og fem m√•neder afsk√•ret fra omverden uden alkohol er muligvis det helt rigtige for Jack, der ellers har haft et lidt for voldsomt temperament, n√•r han har drukket af flasken. Men hotellet er ikke s√• hyggeligt, som det giver sig ud for. Inde bag murerne gruer ondskaben. Og m√•ske kan isolationen fra omverden v√¶re lige lovlig udfordrende for Jack. Den amerikansk-britiske Stanley Kubrick bliver i 2017 fejret i Danmark, med en festival der l√łber over hele √•ret og en udstilling p√• Gl Strand. Derfor er det ogs√• oplagt, at mesterinstrukt√łrens m√•ske mest popul√¶re v√¶rk The Shining f√•r repremiere rundt om i landet. Denne gang i den oprindelige amerikanske udgave der er 25 min l√¶ngere, end den der blev vist i de danske biografer.

The Shining er √©n af de mest intense og skr√¶mmende film nogensinde. Ikke p√• grund af store jump-scares, men i takt med at historien skrider fremad, drejer filmen stille og roligt ned ad ondskabens vej. Sandheden skal m√¶rkes af b√łrn og fulde folk, og n√•r der ikke er nogen fulde folk, s√• bliver det Dannys opgave at introducere publikum for ondskaben i hotellet. Det g√łr den lille dreng fremragende, indtil Jack Nicholson overtager filmen med sin ikoniske svingende √łkse. Filmen bliver endnu mere skr√¶mmende ved ikke at overg√łre det overnaturlige. I Stephen Kings bogforl√¶g springer der levende h√¶kkeplanter rundt formet som dyr, men Kubrick v√¶lger at holde det overnaturlige tilbage, det meste af tiden, og i stedet lade ondskaben sive ud fra den sindssyge Jack. Det g√łr ondskaben mere realistisk og derfor mere skr√¶mmende. Og Kubrick illustrerer p√• glimrende vis, at s√• l√¶nge der er mennesker, er der ondskab.

Warner Bros.
Den forl√¶ngede udgave bidrager ikke yderligere til, at ondskaben kan krybe ud af l√¶rredet, og den l√łfter ikke det oprindelige mesterv√¶rk til et endnu h√łjere niveau. Men det er en k√¶mpe forn√łjelse at opleve The Shining p√• det store l√¶rred. Jeg fik det ene chok efter det andet og kastede mig rundt i biografstolen, p√• trods af at jeg har set filmen f√łr. Det er en film der stadig skinner 37 √•r efter den f√łrste gang s√• dagens lys.

Brad's Status14/12
Stalins d√łd14/12
Vinterbr√łdre7/12